شناسهٔ خبر: 35568330 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

موافقت وزارت بهداشت با افزایش قیمت داروی شرکتهای زیان ده

 رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قیمت برخی داروهای داخلی یک بیستم مشابه خارجی است اما اگر دارو یا محصولی باشد که شرکتی به علت حاشیه زیان مجبور به توقف تولید شود و مجبور شویم آن را با قیمت و ارزبری بالا از خارج بخریم با افزایش قیمت آن البته زیر نرخ تورم موافقت می شود.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز- محمدرضا شانه ساز روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از پنجمین نمایشگاه ایران فارما در مصلای تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد سلامت جهان صنعت نیوز افزود: افزایش قیمت اقلام دارویی که امسال اتفاق افتاده بسیار کمتر از نرخ تورم است و زیر ۱۰ درصد افزایش قیمت را داشته ایم.

وی گفت: مردم بدانند قیمت برخی اقلام دارویی تولید داخل گاهی معادل یک بیستم قیمت مشابه خارجی است اما تولید کننده هم حق دارد طوری با او رفتار شود که بتواند حداقل هزینه هایش را تامین کند.

افزایش قیمت دارو کمتر از ۱۰ درصد

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: پیشنهادهای افزایش قیمت شرکت های دارویی داخلی را بررسی می کنیم و اگر ببینیم شرکتی به حاشیه زیان می رود به نحوی که آن محصول در داخل تولید نشود و مجبور شویم آن محصول را از خارج به چندین برابر قیمت و با ارزبری بالا بخریم با افزایش قیمت آن موافقت می کنیم.

شانه ساز درباره میزان افزایش قیمت مورد نظر شرکتهای دارویی زیان ده گفت: میزان درخواست آنها متفاوت است اما سعی می کنیم افزایش قیمت داروها از تورم سالانه کمتر باشد.

اولویت های قرارگاه دارویی وزارت بهداشت

رئیس سازمان غذا و دارو درباره اولویت های قرارگاه دارویی وزارت بهداشت گفت: مبارزه با فساد و رانتی که می تواند وجود داشته باشد، تسریع در روند افزایش تولید داخل، حمایت های ارزی برای دارو و محصولات سلامت محور، اصلاح قیمت گذاری از جمله اولویت های قرارگاه دارویی است.

وی افزود: البته نباید رفتاری داشته باشیم که تولیدکننده داخل متضرر شود و باید از بیمار حمایت بیمه ای کافی انجام شود، اینها سرفصل های برنامه های وزارت بهداشت در حوزه داروست که در قرارگاه دارویی پیگیری می شود.

شانه ساز توضیح داد: تولیدات و شرکت های دانش بنیاد و تولید محصولات جدید نیز مورد حمایت وزارت بهداشت است و یکسری تسهیلات را برای سریعتر تولید شدن این محصولات در نظر گرفته ایم.

وی اضافه کرد: موضوعی که کمتر درباره آن صحبت می شود، کنترل و نظارت بر تولیدات است که از جمله اولویتها و برنامه های مهم وزارت بهداشت است و واقعا نظارت بر محصولات با تکنولوژی بالا، خود تکنولوژی و دانش فنی بالایی می خواهد و کار آسانی نیست.

افزایش توان نظارت بر کیفیت داروها

وی گفت: تقویت امکان نظارتی از جمله اولویت های وزارت بهداشت است تا بدانیم که این دارو یا محصول غیر دارویی که قرار است وارد بازار شود، هم باعث سلامت بیمار می شود و هم عوارض جانبی کمی دارد.

شانه ساز افزود: برای این کار سعی می کنیم آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت را تقویت کنیم و به آزمایشگاههای بخش خصوصی نیز با کمک شرکت های دانش بنیان کمک می کنیم که توان آنها بالا برود.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره نمایشگاه ایران فارما ۲۰۱۹ نیز گفت: نسبت به سالهای قبل استقبال از نمایشگاه ایران فارما بی نظیر بوده است.

دستاوردهای ایران فارما

وی ادامه داد:  حدود ۳۵ شرکت خارجی در این نمایشگاه حضور دارند، ۱۵۰ شرکت خارجی آمده اند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: کشور ۸۰ میلیونی ایران ظرفیت بالایی دارد. بازار جذابی داریم و دشمنان نمی توانند ما را منزوی کنند، توان دارویی و تجهیزاتی و توان انسانی، مغز افزار، سخت افزار و نرم افزار کشور به جایی رسیده که قابل شکستن و محاصره کردن نیست.

شانه ساز گفت: خیلی از کشورهایی که واقع بینانه کشور ما را رصد می کنند می دانند که عقل حکم می کند این بازار بزرگ را از دست ندهند و حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه مشتی نمونه خروار از توان کشور ماست.

رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: برندهای معروفی هستند که علاقه مند به حضور در بازار ایران هستند اما آنها را به هر حال می ترسانند و هزینه ترس آنها این است که بازار بزرگی مثل ایران را از دست می دهند.

وی گفت: حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه قطعا می تواند ایران را به عنوان یک پایگاه بزرگ منطقه ای برای صادرات مطرح کند.

شانه ساز افزود: دشمنان سد می زنند اما موجی که دانشمندان ایرانی ایجاد کرده اند هر سدی را می شکند.

نظر شما