شناسهٔ خبر: 35473208 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

ابراهيم علي آبادي

اين هم يک بيماري است، بيماري که اليته هم با سن مرتبط است و هم با سبک زندگي. در واقع آلزايمر از نوع بيماري‌هايي که است که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا خود را نشان بدهد و اين بستگي دارد به اين‌که فرد با چه نوع سبک زندگي مواجه است؛ آيا اهميتي به کارکرد مغز خود مي‌دهد و از آن استفاده مي‌کند و يا نه صرفا بر اساس عادت‌هاي روزمره بدون‌ هيچ تغييري در روال زندگي روزگار مي‌گذراند.

اصل مهم براي جلوگيري از بيماري آلزايمر يا حداقل پيشرس بودن آن، تغيير مداوم عادت‌ها و روزمرگي.هاست؛ حتي اگر اين تغيير در حد عوض کردن مسير رفت و آمد روزانه به محل کار باشد. برخي از ما چنان به انجام کارها و رفت و آمد از مسيرها عادت کرده‌ايم که چشم بسته هم مي‌توانيم اين کارها را انجام دهيم و همين يعني اين که مغز در مورد اين اعمال کارکرد چالشي خود را از دست داده است.

به همين دليل برخي توصيه مي‌کنند جدول و سودوکو حل کنيد يا عقب عقب راه برويد. اصل مهم اما شکستن عادت هاست و انجام دادن کارهاي غيرمعمول؛ رفتن به محله‌ها و شهرهاي ناشناخته، شرکت در کلاس‌هاي مختلف و يادگرفتن يک يا چند حرفه مانند نقاشي و موسيقي است تا سلول هاي مغز از رخوت و خواب آلودگي نجات يابند. به گفته مدير عامل انجمن آلزايمر ايران اکنون 50 ميليون مبتلا به آلزايمر در جهان وجود دارند که 750 نفر از آنان در کشور ما زندگي مي‌کنند. و البته هر روز بر اين تعداد افزوده مي‌شود. چنين است که شعار امسال روز جهاني آلزايمر مبني بر اين است که بياييد بدون شرم درباره اين بيماري صحبت کنيم؛ چرا که اگر اين بيماري به موقع تشخيص داده شود، طبعا مي‌توان عوارض مخرب آن‌را يا از بين برد يا حداقل به تاخير انداخت.

نظر شما