شناسهٔ خبر: 34953826 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

مصلحت انديشي‌ به سبک مسئولان

وقتي بهترين‌ها انتخاب نشدند

صاحب‌خبر -

مراسم برترين‌هاي فوتبال ايران در سال 98-97 برگزار شد و بهترين ها انتخاب شدند. شروع مراسم با بي نظمي‌هايي همراه بود و با وجود اينکه در همه جاي دنيا اينگونه مراسم با نظم و ترتيب خاصي برگزار مي‌شود، مراسم برترين‌هاي فوتبال ايران با بيش از يک ساعت تاخير آغاز شد. همان طور که از قبل هم انتظار مي‌رفت انتخاب برترين‌هاي فوتبال ايران همراه با مصلحت‌انديشي بود و در برخي انتخاب‌ها افرادي که شايسته بودند، انتخاب نشدند. در برگزاري اين مراسم صحبت از برترين‌هاي ليگ مي‌شود اما بازي‌هاي ملي هم ملاک قرار مي‌گيرد. به طور مثال عليرضا بيرانوند بهترين بازيکن ايران در فصل گذشته بوده اما وقتي صحبت از ليگ برتر مي‌شود نبايد او را با توجه به عملکردي که در ليگ داشته به عنوان برترين دروازه‌بان انتخاب کرد. در اين گزارش نگاهي به انتخاب‌ برترين‌هاي فوتبال ايران انداخته‌ايم.

جايزه به خاطر درخشش در تيم ملي

عليرضا بيرانوند فصل خوبي را همراه با پرسپوليس در ليگ قهرمانان آسيا پشت سر گذاشت. او با مهار به يادماندني ضربه‌ي سر ژاوي هافبک اسبق باشگاه بارسلونا که در السد قطر بازي مي‌کرد، نقش به‌سزايي در رسيدن پرسپوليس به فينال ليگ قهرمانان آسيا داشت. بيرانوند در جام ملت‌هاي آسيا هم عملکرد قابل قبولي داشت و در بازي مرحله يک هشتم نهايي با عمان در همان دقايق ابتدايي موفق شد پنالتي را از حريف بگيرد تا تيم ملي به بازي برگردد و در نهايت عمان را شکست دهد. دروازه‌بان سرخپوشان پايتخت اما در ليگ هجدهم بهترين دروازه‌بان ليگ نبود. بيرانوند که به عنوان بهترين دروازه‌بان در فصل گذشته انتخاب شد با توجه به نمرات سايت نود، هفتمين دروازه‌بان ليگ بود.

پيام نيازمند دروازه‌بان جوان باشگاه سپاهان که امير قلعه‌نويي او را از پيکان به جمع زردپوشان اصفهاني آورد، بهترين دروازه‌بان ليگ هجدهم بر اساس نمرات داده شدا است و مي‌توانست در اين مراسم به جاي بيرانوند انتخاب شود.

بيرانوند در حالي به عنوان بهترين بازيکن انتخاب شد که بر اساس نمرات، احمد نوراللهي بهترين بازيکن فوتبال ايران در ليگ هجدهم است. در رده‌بندي کلي بازيکنان بر اساس نمرات گروه آناليز نود، بيرانوند در رده 76 قرار دارد و قاعدتا نبايد جايزه عنوان بهترين بازيکن ليگ به او برسد. بهتر بود اعلام مي‌شد اين جوايز به بهترين‌هاي فوتبال ايران اختصاص دارد نه ليگ.

وقتي شجاع ديده نشد

سيد جلال حسيني کاپيتان پرسپوليس به عنوان برترين مدافع ليگ انتخاب شد. سيد جلال در چند فصل گذشته هم در جمع برترين‌ها حضور داشته اما در ليگ هجدهم مدافعاني بودند که عملکرد بهتري نسبت به او داشته‌اند. بر اساس نمرات سايت نود، شجاع خليل‌زاده ديگر بازيکن سرخپوشان پايتخت بهترين مدافع فوتبال ايران بود. بعد از خليل‌زاده هم جورجي ولسياني بازيکن فصل گذشته نساجي، بهترين مدافع ليگ برتر است. جلال حسيني بعد از شجاع خليل‌زاده و ولسياني سومين مدافع برتر ليگ هجدهم بر اساس نمرات نود است.

انتخابي عجيب

با توجه به اينکه جايزه بهترين دروازه‌بان و بهترين مدافع را به پرسپوليسي‌ها داده بودند، براي بهترين هافبک سراغ بازيکنان سپاهان رفتند. با وجود اينکه احمد نوراللهي بهترين هافبک ليگ هجدهم از نظر نمرات سايت نود است و عملکرد خوبش باعث شد مسافر جام ملت‌هاي آسيا هم شود، مهدي کياني بازيکن سپاهان به عنوان بهترين هافبک انتخاب شد. انتخاب عجيبي که جاي هيچ توجيهي ندارد. بر اساس نمرات سايت نود کياني هجدهمين هافبک ليگ بود. کياني حتي در بين هافبک‌هاي تيم سپاهان هم از نظر نمرات سايت نود برترين هافبک نبود و انتخاب بحث انگيزي بود. به نظر‌ مي‌رسد مسئولان قصد داشتند پس از اهداي دو عنوان به پرسپوليس از سپاهان، نايب قهرمان فصل قبل دلجويي کنند. در بخش انتخاب بهترين مهاجم و پديده، انتخاب‌هاي قابل قبولي صورت گرفت.

در بخش انتخاب برترين داور وسط هم جايزه به عليرضا فغاني رسيد. در توانايي‌هاي فغاني هيچ شکي نيست. او در حال حاضر يکي از 3 داور برتر قاره‌ي آسيا است اما در ليگ هجدهم عملکرد او درخشان نبود. بيژن حيدري و اشکان خورشيدي داوراني هستند که مي‌شد به عنوان برترين داور فصل به آن‌ها جايزه داد.

نظر شما