شناسهٔ خبر: 34929056 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبـــرنامه

صاحب‌خبر -

 در انتظار آخرين جام جهاني حامد حدادي؟

فدراسيون جهاني بسکتبال در گزارشي به تمجيد از ستاره‌هاي تيم ملي ايران پرداخت و احتمال داد جام جهاني 2019 چين آخرين حضور حدادي در اين رقابت‌ها باشد. فيبا در گزارشي با اشاره به حضور حامد حدادي و صمد نيکخواه بهرامي در ترکيب تيم ملي ايران براي حضور در جام جهاني 2019 چين، به تمجيد از ستاره‌هاي ايران پرداخت. متن گزارش فدراسيون جهاني به شرح زير است:

"ايران با در اختيار داشتن حامد حدادي و صمد نيکخواه بهرامي تيم وزيني را به مسابقات جام جهاني 2019 چين اعزام کرده است. اين دو ستاره براي سومين دوره متوالي است که حضور در جام جهاني را تجربه مي‌کنند و حالا مي‌خواهند تيم جوان ايران را رهبري کنند. حدادي و نيکخواه‌بهرامي براي اولين بار در سال 2010 حضور در جام‌جهاني را تجربه کردند و پس از آن بار ديگر در سال 2014 در مسابقات اسپانيا راهي اين رويداد مهم شدند.

يکي از ستاره‌هاي جوان ايران که حدادي و بهرامي بايد او را رهبري کنند، بهنام يخچالي گارد 191 سانتي‌متري و 25 ساله اين تيم است. يخچالي 19 ساله بود که به عنوان يک ستاره جوان در جام جهاني 2014 اسپانيا حضور پيدا کرد. او يکي از سلاح‌هاي مهران شاهين‌طبع سرمربي تيم ملي ايران است که در رقابت‌هاي انتخابي آسيا توانست در هر بازي 14.8 امتياز و 1.6 پرتاب سه امتيازي کسب کند.

در کنار يخچالي بازيکن ديگري به نام محمد جمشيدي وجود دارد که شکل جديدي از صمد نيکخواه‌بهرامي است و بايد بازي او را تماشا کرد. اين بال 28 ساله تيم ملي ايران در سه بازي پاياني انتخابي جام‌جهاني در هر بازي براي ايران ميانگين 28 امتياز را کسب کرد و قطعا يکي از تفنگداران اين تيم در گروه C خواهد بود.

يکي ديگر از بازيکنان ايران مايک رستم‌پور خوش استيل است که مي‌تواند جايگزين مناسبي براي حامد حدادي 2 متر و 10 سانتي‌متري باشد که احتمالا در سن 34 سالگي آخرين جام جهاني خود را پشت سر مي‌گذارد. مايک رستم‌پور، ميثم ميرزايي و محمد حسن‌زاده توانايي بازي در دو پست را دارند."

نياز شديد پرسپوليس به ستاره شماره پنج

روز پنجشنبه تيم فوتبال پرسپوليس در اولين بازي ليگ نوزدهم مقابل پارس جم به برتري رسيد. شاگردان کالدرون با تک گل ترابي اولين سه امتياز فصل را دشت کردند و حالا هفته بعد بايد در تبريز جدال حساس مقابل تراکتور را برگزار کنند. نکته قابل توجه در بازي پرسپوليس اما تغيير پست چند بازيکن بود. اينکه وحيد اميري قرار است بيشتر به عنوان يار آزاد و پشت مهاجمان در ترکيب پرسپوليس بازي کند، اتفاقي بود که پيش از شروع رقابت ها نيز حدس زده شده بود. پنج شنبه کالدرون از اميري در پستي بازي گرفت که معمولا بازيکناني مثل سروش رفيعي، محسن مسلمان و بشار رسن در ترکيب برانکو ايفاي نقش مي کردند. در حاليکه اميري بيشتر به عنوان وينگر در تيم ملي و همين پرسپوليس درخشش هاي زيادي داشته. علاوه بر اين، بازيسازي هاي شاگردان کالدرون در بازي مقابل پارس کمتر از فصل قبل و بازي هايي که در ترکيب پرسپوليس يک هافبک طراح حضور داشت کمتر بود. به همين دليل به نظر مي رسد حضور بشار رسن در ترکيب پرسپوليس اين روزها يک نياز مبرم است. بشار در حال حاضر تنها هافبک مياني و بازيسازي است که فرصت حضور در ترکيب فيکس کالدرون را دارد و با توجه به دير اضافه شدن به اردوي تيم نياز به آمادگي بيشتري دارد.

دو شرط سران الاهلي براي برانکو

مهلت اندک پروفسور

برانکو ايوانکوويچ در تابستان بعد از روزهاي درخشاني که با پرسپوليس تجربه کرد راهي الاهلي عربستان شد. با وجود آن که برانکو با الاهلي قرارداد دو ساله امضا کرده اما بعد از تنها سه بازي همه چيز عليه مرد کروات شده و بسياري خواستار اخراج زود هنگام او هستند. شکست در مجموع دو بازي رفت و برگشت برابر الهلال در ليگ قهرمانان آسيا و تساوي در بازي نخست ليگ عربستان باعث شد تا انتقادها از برانکو زياد شود. آنچه که باعث شده تا انتقادها از اين مربي کروات بسيار بالا بگيرد نيمکت نشين کردن عمر السومه بهترين بازيکن الاهلي است.

مديران باشگاه الاهلي خيلي زود به برانکو هشدار دادند و جلسه‌اي را با او ترتيب دادند. در اين جلسه رئيس و سرپرست باشگاه الاهلي عربستان با دو شرط با ماندن برانکو موافقت کردند، نخست اينکه به اختلاف خود با عمر السومه پايان دهد و او را به ترکيب اصلي برگرداند و دوم اينکه دانيل الکسيچ بازيکن صربستاني که با خواسته برانکو جذب شد به تيم ديگري برود و به جاي او يک هافبک بازي‌ساز جذب شود.

اين خواسته‌هاي سران الاهلي عربستان به خوبي نشان مي‌دهد که آنها از يک طرف از عملکرد تيم با برانکو راضي نيستند و دوم اينکه به راحتي در تصميم‌هاي برانکو دخالت مي‌کنند و آزادي اختيار را از اين مربي سلب کرده‌اند. برانکو در پرسپوليس هيچ گونه دخالتي را تحمل نمي‌کرد اما به نظر مي‌رسد که در الاهلي عربستان شرايط براي او کاملا متفاوت است. اين مربي کروات سخت تحت فشار است و اصلا بعيد نيست که کسب دو سه نتيجه بد و يا شايد حتي يک نتيجه بد ديگر باعث اخراج او شود.

داستان تکراري در شطرنج

دريافت اقامت يا تغيير تابعيت؟

تنها سوپر استاد بزرگ تاريخ شطرنج ايران در راه فرانسه بوده و اين موضوع حرف و حديث‌هاي زيادي را به همراه داشته است.

عليرضا فيروزجا، سوپر استاد بزرگ شطرنج ايران اخيراً عملکرد بسيار خوبي در تورنمنت‌هاي مختلف داشته و به شدت مورد توجه اهالي اين رشته قرار گرفته است.

اين روزها خبرهايي از توافق عليرضا فيروزجا، نخستين و تنها سوپراستاد بزرگ تاريخ شطرنج ايران با يک تيم فرانسوي براي فصل آينده به گوش مي‌رسد. در همين راستا حرف و حديث‌هاي ديگري هم شنيده مي‌شود که خبر از تغيير احتمالي تابعيت اين قهرمان ايراني دارد.

اين موضوع در شطرنج تقريباً به امري تکراري تبديل شده و پيش از اين هم افرادي همچون الشن مرادي و امير باقري هم با پرچم کشورهاي آمريکا و فرانسه در مسابقات حضور پيدا کرده بودند.

مهرداد پهلوان‌زاده، رئيس فدراسيون شطرنج ايران با تاييد خبر حضور فيروزجا در فرانسه به خبرگزاري فارس، گفت: صحبت‌هايي مطرح شده است و احتمالاً عليرضا براي فصل آينده در يک تيم فرانسوي حضور داشته باشد. بحث تغيير پرچم مطرح نيست، بلکه فيروزجا احتمالاً به دنبال دريافت اقامت است. اين کار همچون اقدامي است که فوتباليست‌ها و ساير ورزشکاران رشته‌هاي ديگر انجام مي‌‌دهند و پس از لژيونر شدن اقامت کشور مقصد را دريافت مي‌کنند.

حال بايد منتظر ماند و ديد که آيا ستاره شطرنج ايران به دنبال تغيير تابعيت است يا اينکه تنها به دريافت اقامت بسنده خواهد کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما