شناسهٔ خبر: 34829726 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با کاربرد در صنایع مختلف؛

نوآوری محققان دانشگاه سمنان در حوزه نانوکامپوزیت ثبت اختراع شد

«نانوکامپوزیت آلومینیم– مس تقویت شده با نانولوله‌های کربنی (Al/Cu/CNT) به روش فرآیند نورد تجمعی (ARB)» توسط محققان دانشگاه سمنان با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه ثبت اختراع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، «نانوکامپوزیت آلومینیم – مس تقویت شده با نانولوله‌های کربنی (Al/Cu/CNT) به روش فرآیند نورد تجمعی (ARB)» توسط محققان دانشگاه سمنان با همکاری پارک علم و فناوری این دانشگاه ثبت اختراع شد.

داود معروفی، مسئول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان با اعلام این خبر گفت: این اختراع به همت احسان برهانی عضو هیأت علمی دانشکده نانو فناوری دانشگاه سمنان، حسن عبدوس عضو هیأت علمی پردیس علوم و فناوری‌های نوین، علی اکبر رستم نژاد، مجید ناصری و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان به منظور بهبود خواص مکانیکی و الکتریکی در اداره کل مالکیت صنعتی و ثبت اختراع به شماره ۹۸۳۱۴ به ثبت رسید.

عبدوس در توضیح این اختراع گفت: در اختراع حاضر از لایه‌های فلز مس و نانولوله‌های کربنی به طور همزمان برای بهبود خصوصیات مکانیکی و الکتریکی نانوکامپوزیت‌های زمینه آلومینیومی تهیه شده توسط فرآیند نورد تجمعی (ARB) استفاده شده است. 

وی با بیان اینکه ورق‌های آلومینیومی حاصل به دلیل اعمال تغییر فرم دارای ساختار نانومتری و خصوصیات مکانیکی مناسب هستند افزود: حضور فلز مس و نانولوله‌های کربنی در ساختار کامپوزیت می‌تواند به دلیل خصوصیات قابل توجه این تقویت‌کننده‌ها، محصولی با خواص مکانیکی، هدایت الکتریکی و حرارتی بهینه ارائه کند.

عبدوس در ادامه گفت: محصولات حاصل از این اختراع می‌توانند در قطعاتی که نیاز به استحکام، هدایت الکتریکی و هدایت گرمایی بالایی دارند، مانند اتصالات اتوبوس‌های برقی، صنایع حمل و نقل ریلی و ... مورد استفاده قرار گیرند.

نظر شما