شناسهٔ خبر: 34717384 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

وزارت اقتصاد اعلام کرد؛

انتشار 5 هزار ميليارد اوراق سلف نفت خام در پايان مرداد

وزارت اقتصادي و دارايي در نظر دارد نسبت به انتشار و عرضه مبلغ 50 هزار ميليارد ريال اوراق سلف موازي استاندارد نفت خام دولت با نرخ اختيار خريد تبعي 18درصد سالانه از طريق بورس انرژي اقدام کند.

به گزارش وزارت امور اقتصاد، «وزارت امور اقتصادي و دارايي» (به نيابت از دولت جمهوري اسلامي ايران) در نظر دارد در اجراي بند (ح) تبصره (5) قانون بودجه سال 1398 کل کشور نسبت به انتشار و عرضه مبلغ پنجاه هزار ميليارد ريال اوراق سلف موازي استاندارد نفت خام دولت با نرخ اختيار خريد تبعي 18درصد سالانه از طريق شرکت بورس انرژي ايران اقدام نمايد.

اين اوراق در دو مرحله، طي هفته آخر مردادماه جاري و در دو سررسيد 13 و 17 ماهه با مبالغ 25 هزار ميليارد ريال منتشر و عرضه خواهد شد.

در اين اطلاعيه آمده است: لذا در اجراي تبصره (1) ماده (2) آيين نامه اجرايي بندهاي (الف)، (ب)، (ج)، (د)، (ه)، (ز)، (ح)، (ط)، (ي)، (ک)، (ل)، (ن)، (ف) و (ص) تبصره (5) و بند (ز) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال 1398 کل کشور (موضوع تصويب نامه شماره 29504/ت 56597ه مورخ 12/3/1398 هيأت محترم وزيران) و مطابق با ماده (17) آيين نامه اجرايي فوق الذکر، از کليه نهادهاي مالي موضوع بند (21) ماده (1) قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران - مصوب 1384- از جمله شرکت هاي تأمين سرمايه و صندوق هاي سرمايه گذاري و همچنين بانکها و شرکتهاي بيمه اي (از طريق شرکت هاي تأمين سرمايه و صندوق هاي سرمايه گذاري بازار سرمايه) دعوت مي شود، تقاضاهاي خود شامل مبلغ مورد درخواست و نرخ تعهدپذيره نويسي (مازاد بر نرخ اختيار خريد تبعي فوق الذکر) را در روز سه شنبه از ساعت 14 در سامانه مظنه يابي شرکت مديريت فناوري بورس تهران (قابل دسترسي براي کارگزاران مجاز در سامانه معاملات بورس انرژي ايران) ثبت نمايند. ضمنا حداقل حجم هر سفارش برابر با هزار ميليارد ريال مي باشد.

بر اساس هماهنگي هاي انجام شده با سازمان بورس و اوراق بهادار، ثبت مظنه در سامانه مذکور از سوي نهادهاي واجد شرايط به منزله قبول تعهد بوده و در صورت استنکاف از ايفاي تعهدات اعلامي در موعد مقرر، مشمول قوانين و مقررات مربوط از جمله قانون بازار اوراق بهادار جمهوري اسلامي ايران خواهد شد.

همچنين، نهادهاي مالي تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار با رعايت مفاد اساسنامه و مقررات ناظر بر فعاليت نهادهاي مالي از جمله رعايت الزامات کفايت سرمايه نهادهاي مالي (مصوب هيأت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار) مي توانند نسبت به ثبت مظنه در سامانه مذکور اقدام نمايند.

اين اطلاعيه مي افزايد: وزارت امور اقتصادي و دارايي در خصوص پذيرش يا عدم پذيرش تمام يا بخشي از درخواست هاي ثبت شده مختار است؛ تصميم گيري در اين خصوص بنحوي صورت خواهد گرفت که صرفه و صلاح دولت در تأمين هزينه هاي مالي ناشي از انتشار اوراق رعايت گردد و کليه متقاضياني که پيشنهادهاي آنها با اعلام معاونت نظارت مالي و خزانه داري کل کشور (مرکز مديريت بدهيها و دارايي هاي مالي عمومي) مورد تاييد قرار مي گيرد، موظفند تا پايان روز شنبه مورخ 26 مردادماه جاري، نسبت به ارائه نسخه هاي تکميل شده قرار دادهاي تعهد پذيره نويسي و ساير مدارک و مستندات مورد نياز اقدام نمايند.


دو پتروشيمي در صف عرضه اوليه در بورس

مديرعامل هلدينگ خليج فارس با اشاره به تجربه موفق عرضه اوليه شرکت‌هاي پتروشيمي در بورس، گفت:‌ امسال نيز سهام دو شرکت پتروشيمي ديگر در بورس عرضه خواهد شد.تجربه عرضه‌هاي اوليه شرکت هاي پتروشيمي در بورس طي يکسال گذشته نشان‌دهنده آن است که اين عرضه‌ها نه تنها باعث افزايش ارزش شرکت‌ها شده بلکه تاثير مثبتي نيز بر بازار سرمايه داشته است. حتي برخي کارشناسان پا را فراتر گذاشته و بخشي از بازدهي بورس را حاصل همين عرضه هاي اوليه مي‌دانند.

تا آنجا که عرضه موفق پتروشيمي پارس و نوري که شرکت‌هاي بسيار بزرگي تلقي مي‌شوند، نشان مي دهد اگرچه تحريم‌ها بر اقتصاد تاثير منفي گذاشته اما همچنان چرخ صنعت پتروشيمي به خوبي مي‌چرخد.

آمارها نشان مي‌دهد زماني که پتروشيمي پارس در بورس عرضه شد، 180 هزار نفر سهم پارس را خريدند. امسال نيز در روز اول عرضه پتروشيمي نوري،‌ 584 هزار نفر سهم آن را خريداري کردند که به معناي جمع‌آوري 960 ميليارد تومان پول از بازار سرمايه بود.

بنابراين اگرچه پتروشيمي‌ها به کمک بازار سرمايه آمده‌اند اما بازار سرمايه نيز توانسته نقدينگي مناسبي را براي عرضه اوليه‌ها فراهم کند. بر همين اساس قرار است امسال دو عرضه اوليه پتروشمي در بورس انجام شود.

جعفر ربيعي،‌ مديرعامل شرکت صنايع پتروشيمي خليج فارس، در گفت و گو با ايرنا با بيان اينکه هنوز نمي‌توانيم نام دو شرکتي که براي عرضه اوليه انتخاب شده‌اند را اعلام کنيم از انجام مراحل عرضه در بورس خبر داد.وي با بيان اينکه امسال دو عرضه اوليه در برنامه داريم،‌ گفت: اميدواريم يکي از آنها تا پايان سال محقق شود و اگر بورس کمک کرده و سختگيري‌ها را کمتر کند، ‌هر دو عرضه اوليه انجام خواهد شد.

به گفته ربيعي کارها در بورس شروع شده و مراحل عرضه اوليه در حال انجام است.وي به موضوع ادغام تاپيکو در هلدينگ خليج فارس نيز اشاره کرد و افزود: موضوع ادغام به نظرم مرور زمان پيوسته و اکنون در بدنه وزارت کار،‌ چندان به دنبال ادغام نيستند و اين در شرايطي است که سال گذشته تلاش بيشتر بود.

مديرعامل هلدينگ خليج فارس ادامه داد: قرار بود تاپيکو به هلدينگ بيايد و بنابراين بيشترين عزم بايد از وزارت رفاه ديده شود اما با تغيير مديريت در وزارتخانه تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعي، سرعت کمتر شده است.

نظر شما