شناسهٔ خبر: 34260327 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 دانه اي براي پايين آوردن کلسترول خون

به گزارش بهداشت نيوز بسياري از انواع دانه‌هاي خوراکي به عنوان بخشي از رژيم غذايي اهميت دارند زيرا سرشار از مواد مغذي هستند. مصرف انواعي از اين دانه‌ها به ويژه تخم کتان و دانه چيا به دليل دارا بودن مواد مغذي و مفيد براي سلامت قلب توصيه مي‌شود.نتايج آزمايش‌ها نشان مي‌دهد که اين دو دانه مغذي، منبع غني از آلفا لينولنيک اسيد (ALA) به حساب مي‌آيند که از اسيدهاي چرب اشباع نشده هستند و به اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در گوشت ماهي تبديل مي‌شوند. همچنين آن‌ها منبع خوبي از پروتئين‌هاي گياهي، فيبر خوراکي، مواد معدني و ديگر مواد مغذي به حساب مي‌آيند.

متخصصان علوم پزشکي و تغذيه در آمريکا مي‌گويند: تخم کتان حاوي ليگنان است؛ ترکيب شيميايي طبيعي که در کنار فيبر، آنتي اکسيدان‌ها و چربي‌هاي سالم به کاهش کلسترول خون کمک کرده و ممکن است در کاهش ميزان فشار خون تاثير داشته باشد.همچنين نتايج برخي مطالعات حاکيست ترکيب ليگنان اين قابليت را دارد که رشد تومورهاي سرطان پستان را در زنان متوقف کرده و از مردان در برابر سرطان پروستات حفاظت کند. دانه‌ چيا نيز که از مواد مغذي مشابه با تخم کتان برخوردار است به پايين آمدن قند خون کمک مي‌کند.

مصرف نوشابه موجب تسريع در روند پيري مي شود

به گزارش مهر، ميزان بالاي قند داخل اين نوشيدني‌ها موجب ايجاد بيماري‌هاي مزمن در بدن مي‌شود. بيماري‌هاي قلبي، کبدي و ديابت نوع دو از شايع‌ترين بيماري‌هاي حاصل از نوشيدن مستمر و زياد نوشابه شيرين است.تعدادي از پژوهشگران در دانشگاه کاليفرنيا به کشف جالبي درباره اثر اين نوشيدني‌ها بر سلول‌هاي بدن انسان دست يافته اند. پژوهشگران مي‌گويند بخشي به نام تلومر در DNA وجود دارد که آن را در برابر آسيب‌ديدگي محافظت مي‌کند. تلومرها باعث مي‌شوند که تقسيم‌هاي سلولي در بدن انسان زودتر اتفاق افتاده و سلول‌هاي جوان بيشتري توليد شوند. اما اگر اين بخش از DNA خيلي کوچک شود، تقسيم سلولي متوقف مي‌شود و سلول‌هاي بدن پير شده و مي ميرند.

کاهش طول تلومرها باعث مي‌شود تا بدن در ابتلا به بيماري‌هاي قلبي، کبدي، ديابت و حتي سرطان آسيب پذير شود.

برچسب‌ها:

نظر شما