در سالهای اخیر، شاهدیم که با کمشدن زشتی مصرف دخانیات در جامعه، مصرف قلیان و سیگار در بین دختران نوجوان و زنان جوان افزایش یافته و حتی در مواردی، اعضای خانواده بدون توجه به اثرات سوء این مواد، درکنار یکدیگر از آن بهعنوان یک وسیله تفریحی یا وسیلهای برای افزایش صمیمیت بین خود استفاده میکنند. آمارهای کشوری نشان میدهد که ۲۴درصد مردان سیگار مصرف میکنند که این رقم در بین زنان دو تا چهاردرصد است و اگرچه درباره میزان مصرف قلیان، آمار رسمی وجود ندارد اما مطالعات نشان میدهد که ۲۵درصد دانشجویان ما تجربه یکبار مصرف قلیان را دارند. مصرف قلیان در سالهای اخیر چهار تا پنجبرابر افزایش یافته و این ماده دخانی میان زنان ایرانی بیشتر مصرف میشود و میتوان آنرا دریچه ورود به اعتیاد دانست. بهگزارشِ ایرنا؛ اکنون، تولیدکنندگان و فروشندگان محصولات دخانی بیشازپیش زنان را هدف هجوم تبلیغات فریبنده و جذاب خود قرار میدهند؛ زیرا زنان علاوهبراینکه خود میتوانند در شمار مصرفکنندگان جدید قرار گیرند؛ در آینده، الگوی مناسبی برای استعمال مواد دخانی سایر اعضای خانواده نیز خواهند شد. ترویج مصرف قلیان بهعنوان یک وسیله تفریحی در خانواده، یکی از ترفندهاییست که تولیدکنندگان و عرضهکنندگانِ محصولات دخانی برای فروش بیشتر، بهکار میبندند.
رضا کریمی میگوید: «صنایع دخانی برای جذب مصرفکنندگان بیشتر از بین نوجوانان و جوانان؛ بهویژه دختران و زنان جوان، از تبلیغات نادرست بسیاری کمک میگیرند». این کارشناس مبارزه با دخانیات ادامه میدهد: «احساس جذابشدن، موردتوجهبودن، مستقلشدن، بزرگشدن، اجتماعیشدن، پذیرفتهشدن توسط همسالان، الگوگرفتن از هنرپیشهها، بعضی باورهای غلط مثل اینکه قلیان و سیگار باعث رفع عصبانیت، خستگی، رفع دلشوره، تقویت ذهن یا هضم غذا میشود و سادهانگاری درمورد مصرف قلیان بهعنوان یک ماده دخانی کمخطرتر از سیگار (درحالیکه قلیان کمخطر نیست و هر وعده مصرف آن تقریباً با مصرف ۴۰ تا ۸۰نخ سیگار برابری میکند) از ترفندهای صنایع دخانی برای جذب زنان است». او ادامه میدهد: «علاوهبر تبلیغات صنایع دخانی؛ موارد دیگری نیز به افزایش مصرف قلیان در جامعه دامن میزنند که ازآنجمله میتوان به عرضه روزافزون و شایع مواد دخانی در اماکن تفریحی، رستورانها و قهوهخانهها، استفاده از قلیان بهعنوان یک وسیله تفریحی و بیضرر، تبلیغات فریبنده درمورد قلیان و تنباکوهای میوهای و معطر، تغییر مصرف قلیان از شکل سنتی در سنین بالا بهشکل مدرن در سنین پائینتر، دردسترسبودن و ارزانبودن انواع مواد دخانی، مصرف سیگار و قلیان توسط سایر افراد خانواده، وجود تنشها و ناهنجاریهای خانوادگی در خانوادههای بیثبات و فقدان حمایتهای خانوادگی، نداشتن مهارتهای زندگی لازم برای مقابله با استرسها و ناملایمات زندگی؛ ازجمله مهارت نه گفتن و نداشتن اعتمادبهنفس کافی اشاره کرد». او تصریح میکند: «مصرف قلیان، باعث بروز سرطانهای دهان، حلق، حنجره، مری، معده، مثانه، چروکشدن پوست و زردشدن دندانها و ... میشود که این بیماریها در زنان، سریعتر و در سنین پائینتر ایجاد میشود و شایعتر است». وی میگوید: «مثلاً زنان، با تماس با مقدار کمتری از دود قلیان، به سرطان ریه مبتلا میشوند یا یکنوع سرطان ریه (آدنوکارسینوما) در زنانی که مواد دخانی میکشند، شایعتر از مردان است».
مینا رابعی نیز دراینزمینه میگوید: «استفاده از دخانیات در دوران حاملگی، باعث بروز مشکلات حین زایمان، کاهش میزان شیردهی، تولد نوزاد کموزن و مرگ ناگهانی نوزاد میشود و حتی ممکن است در درازمدت بر رفتار کودک تأثیر گذاشته و منجر به افزایش استعداد اعتیاد به نیکوتین در سالهای بعدی زندگی شود». این متخصص زنان ادامه میدهد: «سرطان گردن رحم، بیماریهای استخوان و افزایش مرگومیر ناشی از سرطان پستان؛ از دیگر عوارض استعمال دخانیات در زنان است». او بابیاناینکه زنان باتوجهبه نقش خود در مدیریت خانواده و تأثیرگذاری بهعنوان الگوی رفتاری نوجوانان و جوانان میتوانند با افزایش آگاهی خود درمورد مضرات استعمال دخانیات و انجام اقداماتی دراینزمینه، مانع از پیشرفت روند گسترش مصرف دخانیات در جامعه شوند، توصیه میکند: «فرهنگسازی درمورد مضرات مصرف مواد دخانی میان زنان باید در جامعه نهادینه شود؛ زیرا هرروز شاهد افزایش مصرف سیگار و قلیان و بهویژه میان دختران جوان هستیم که تأسفآور است». این پزشک تأکید میکند: «زنانی که سیگار یا قلیان میکشند، باید مصرف خود را کاهش داده و برای ترک آن تلاش کنند». او میافزاید: «زمانی را برای تفریحکردن درنظر بگیرید و تلاش کنید تا تفریحات سالمی برای خانواده خود تأمین کنید. فراموش نکنید که قلیان، یک وسیله تدخینیست؛ نه تفریحی و مضرات سیگار و قلیان را به اعضای خانواده آموزش دهید».
ترفندهای صنایع دخانی برای جذب زنان
صاحبخبر -
∎
نظر شما