به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی امام در خصوص توافقنامه اخیر شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عنوان کرد: موضوع این توافقنامه انجام طراحیها و ساخت یک رام قطار با استفاده از ظرفیتهای داخلی کشور تا ۱۸ ماه آینده است. براساس این توافقنامه مقرر شد داخلی سازی واگنها از حدود کمتر از ۴۰ درصد فعلی به ۸۵ درصد ارتقاء پیدا کند. امید است با حمایتی که دولت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام میدهند و با توجه به ظرفیتهای بسیار ارزنده مهندسی در بخش طراحی و ساخت واگنها در داخل کشور، استفاده از توانمندی و ظرفیت این بخش محقق شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا باید بخشی از پکیجهای قطعات مترو خارج از کشور تهیه شود، بیان کرد: در دنیا هیچ شرکت واگن سازی تمام اجزای یک واگن را نمیسازد، زیرا به صرفه نیست که برای تولید یک قطعه یک خط تولید مجزا راه اندازی شود؛ این یک تجربه جهانی در بخش واگن سازی است. کشورهایی که واگن تولید میکنند از ظرفیت کشورهای دیگر هم بهره میبرند. بر همین اساس، حتی زمانی که ظرفیت ما به ۸۵ درصد افزایش پیدا کند، تولید ۱۵ درصد باقی مانده به شکل بومی صرفه اقتصادی ندارد و برای تأمین آن باید از ظرفیت کشورهای دیگر استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در ادامه با بیان اینکه سه قرارداد فاینانس در زمینه واگن سازی در سنوات گذشته منعقد شد که در حال حاضر بدون تکلیف هستند، اظهار داشت: خط ۳ به فاینانس ۵۴۰ میلیون یورویی و خط ۶ و ۷ هرکدام به فاینانس ۳۴۸ میلیون یورویی نیاز دارند. مجموع این سه خط به یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون یورو فاینانس نیاز دارد.
امام ادامه داد: مسئله فاینانس در کشور فرآیند و مشکلات خاص خود را دارد، اما خبر خوب این است که انجام آن درحال پیگیری است. رییس شورای شهر تهران هم در نامهای به معاون اول رییس جمهور درخواست ویژهای در خصوص گشایش این فاینانسها داشته است. آقای جهانگیری نیز برای پیگیری، دستوری خطاب به مراجع ذیربط صادر کرده است. با توجه به محدودیتهایی ناشی از تحریمهای جهانی، کار نسبت به سال گذشته سختتر شده است، اما درحال پیگیری و به نتیجه رساندن این موضوع هستیم.
وی با اشاره به اینکه زمانی که مدیریت شهری جدید مسئولیت را برعهده گرفت بخشی از واگنها وارد مدار نشده بودند، عنوان کرد: یک قرارداد ۴۵۵ واگنی در دورهی مدیریت اسبق به امضاء رسیده بود و همچنین در اواخر دورهی مدیریت قبل قرارداد ۷۰ دستگاه واگن آلمینیومی بسته شده بود. باقی مانده ۴۵۵ واگن در شش ماهه دوم سال ۹۶ و سه ماه اول سال ۹۷ تکمیل و وارد چرخهی بهره برداری شد.
امام تاکید کرد: در سال ۹۷ مشکلات بازکردن LC مربوط به ۷۰ دستگاه واگن از طریق بانک شهر و مساعدت آنها انجام شد. حدود ۸۵ درصد از این ۷۰ دستگاه واگن از گمرک جهموری اسلامی بدون پرداخت هزینه و با توجه به محدودیت منابع مالی، ترخیص و به شرکت واگن سازی منتقل شد که این قطعات درحال مونتاژ هستنند. ۱۵ درصد باقی مانده نیز با قول مساعد مسئولان قرار است ترخیص و به شرکت واگن سازی تحویل داده شود تا عملیات ساخت باقی قطارها دچار مشکل نشود.
به گفته وی؛ درحال حاضر ۳ رام قطار تکمیل شده و متخصصان درحال انجام تستهای لازم روی آن هستند تا وارد مدار بهره برداری شوند. تا یک ماه آینده نیز این ۳ رام قطار وارد خطوط ۶ و ۷ خواهند شد. همچنین ۷ قطار دیگر تا پایان آذرماه وارد خطوط خواهند شد.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در خصوص قراردادهای جدید، گفت: قرارداد ۳۷۶ واگن سال گذشته با واگن پارس و شریک چینی منعقد شد که مسئله منابع مالی آن به مشکل برخورد و همچنان تأمین مالی نشده است. تفاهمنامه دیگر با بهره شرکت واگن سازی تهران بود که تامین ۲۱۰ واگن در این قرارداد منعقد شد. مقرر شد تأمین منابع مالی آن از محل تبصره ۱۸ بودجه انجام شود که آن هم علیرغم پیگیریها، به جهت محدودیت بودجه دولت، در سال گذشته اتفاق نیفتاد. اما امید است در سال جاری این امر محقق شود و دولت این بودجه را تأمین کند.
ورود ۳ رام قطار به خطوط ۶ و ۷ تا یک ماه آینده
مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه در خصوص فاینانس خطوط ۳، ۶ و ۷ بیان کرد: مجموع این سه خط به یک میلیارد و ۲۳۶ میلیون یورو فاینانس نیاز دارد.
صاحبخبر -
∎
نظر شما