شناسهٔ خبر: 33701037 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

اعتصاب در کرانه باختری و غزه در مخالفت با نشست منامه

فلسطین‌فروشی نیست

فلسطینی‌ها در اعتراض به نشست دیروز و امروز منامه، در کرانه باختری و غزه دست به اعتراض و اعتصاب زدند و ضمن به آتش کشاندن آدمک‌های ترامپ خشم خود را علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی اعلام کردند. مردم بحرین هم که این روزها کشورشان میزبان رهبران کشورهای مرتجع عربی است در حمایت از آرمان فلسطین، پرچم این کشور را بر سردر خانه‌ها و پشت بام‌های خود برافراشتند.

صاحب‌خبر -

 

آن‌گونه که خبرگزاری معا در فلسطین گزارش می‌دهد، کرانه باختری برای دومین روز متوالی شاهد تظاهرات در مخالفت با معامله قرن و نشست منامه است که امروز، چهارشنبه هم ادامه می‌یابد. سخنگویان گروه‌های مختلف فلسطینی در این تظاهرات اعلام کردند که آرمان فلسطین مالی و اقتصادی نیست بلکه آرمان زمین است و ملت فلسطین از حقوق خود دست برنمی‌دارد و بر تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس اصرار دارد.

اعتصاب گسترده در غزه
همچنین غزه دیروز و همزمان با آغاز فعالیت کارگاه اقتصادی بحرین شاهد اعتصاب سراسری شد. پیش از این گروه‌های تجاری فلسطین نیز اعلام کردند که در کارگاه اقتصادی منامه شرکت نخواهند کرد. بانک‌ها و مراکز تجاری، دانشگاه‌ها و دیگر ارگان‌ها دیروز و امروز چهارشنبه تعطیل هستند.کارمندان شهر نابلس هم در تجمعاتی با در دست داشتن پلاکاردهایی که به دو زبان انگلیسی و عربی نوشته شده بود، بر حمایت خود از رهبری فلسطین و محمود عباس در زمینه مقابله با معامله قرن و فشارهای  آمریکا و رژیم صهیونیستی تأکید کردند.شرکت‌کنندگان در تظاهرات بر ادامه فعالیت‌های اعتراضی علیه معامله قرن و نشست بحرین تاکید و اعلام کردند که نشست منامه مشابه دیگر توطئه‌ها شکست 
خواهد خورد.علاوه‌بر تظاهرات گسترده مردم فلسطین در غزه، نابلس، قدس و کرانه باختری علیه کنفرانس صهیونیستی، کویت، اردن، مغرب و لبنان، سوریه، عراق و... شاهد برپایی اعتراضات مردمی و برخی نهادها بود که به برگزاری چنین کنفرانسی واکنش و اعتراض شدیدی نشان دادند و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس را خائن خواندند و آدمک‌های ترامپ و حاکمان آل‌خلیفه را به آتش کشاندند.

فلسطین آماده سرنگون کردن معامله قرن است
آن‌گونه که اسامه حمدان، عضو دفتر سیاسی حماس می‌گوید: ملت فلسطین آماده سرنگون کردن معامله قرن است چراکه امروز بیشتر از هر زمان دیگری به بهانه معامله قرن کشورهای اسلامی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و مقابل ظلم ظالمان بسیج شده‌اند.
وی افزود: افراد ناآگاه بدانند روزی حسرت موقعیت‌های فعلی را خواهند خورد چراکه ملت فلسطین هیچ‌گاه خط خود را نفروخته و نخواهد فروخت و همچنان در مسیر مقاومت گام برخواهد داشت.
این اجلاس به دعوت  آمریکا و به‌نام «شکوفایی برای صلح» و با هدف فراهم‌کردن حمایت اقتصادی از فلسطین و زمینه‌سازی برای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» در منامه، پایتخت بحرین در حال برگزاری است. از سال 1948 تاکنون، این اجلاس تنها اجلاسی است که درباره قضیه فلسطین برگزار می‌شود و همه گروه‌های فلسطینی متفق‌القول نه‌تنها در آن شرکت نکرده‌اند، بلکه با برگزاری آن مخالفت کرده‌اند.
هرچند هدف ظاهری اجلاس بحرین جلب کمک‌های مالی برای ایجاد شکوفایی اقتصادی فلسطین اعلام شده، اما در پس این اجلاس عملاً تلاش می‌شود حل مسأله فلسطین در سطح بین‌المللی از مرحله سیاسی خارج و وارد مرحله اقتصادی شود. این بدان معناست که در مرحله سیاسی،  آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حل مسأله فلسطین نیازمند شریکی فلسطینی هستند؛ اما در مرحله اقتصادی درواقع نیازی ندارند و با تطمیع و فریب ازطریق مال و ثروت، شریک فلسطینی را به‌دنبال خود می‌کشانند.
اجلاس بحرین که پیوست اقتصادی طرح «معامله قرن» آمریکا محسوب می‌شود، درواقع تلاش می‌کند با تطمیع مالی، فلسطینی‌ها را در یکپارچه‌سازی قدس برای رژیم اسرائیل و بازنگشتن آوارگان فلسطینی همراه کند. موضوع قدس موضوعی نیست که رهبران فلسطینی بتوانند 
بر سر آن معامله کنند. این را بهتر از هرکسی محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین می‌داند که روز گذشته مشاور خود را به عراق فرستاد تا با «العامری» رییس ائتلاف الفتح عراق به گفت‌وگو بپردازد و بر مثلث همکاری عراق، اردن و فلسطین تاکید کند.

فریب و توطئه‌های جدید آمریکا
نشست اقتصادی بحرین، نخستین گام عملی برای اجرای معامله قرن است. آمریکا مدعی است که هدف از این نشست که قرار است امروز، چهارشنبه هم ادامه یابد، تحقق شکوفایی اقتصادی و ارائه طرح‌هایی برای پیشرفت مردم فلسطین است که به‌عنوان مقدمه‌ای برای تحقق صلح فراگیر با رژیم اسرائیل است، ولی به نظر بسیاری از کارشناسان، تلاش‌های واقعی این نشست، نابودی رؤیای مردم فلسطین برای داشتن یک کشور مستقل است.
به هر حال، معادله «صلح اقتصادی یا پول در برابر زمین» که  آمریکا با تمام قدرت و نفود سیاسی خود در تلاش است آن را اجرایی کند، یک مسأله آسان و مبتنی بر واقعیت نیست، زیرا همه اقشار مردم فلسطین، با وجود اختلافات سیاسی عمیق، بر عدم پذیرش این معامله اتفاق نظر دارند.تاکنون به صورت رسمی از طرح معامله قرن رونمایی نشده است، ولی از آنچه به شکل غیررسمی درباره آن گفته می‌شود، مشخص است که بر اساس این طرح، مردم فلسطین باید در خصوص شهر قدس و حق بازگشت آوارگان به فلسطین، امتیاز بدهند و از حقوق خود صرف‌نظر کنند.
گفتنی است این طرح، شامل سرمایه‌گذاری به مبلغ 50 میلیارد دلار در نوار غزه، کرانه باختری و کشورهای مجاور فلسطین خواهد بود. برخی کارشناسان این طرح را رشوه‌ای به طرف‌های مرتبط با فلسطین دانسته‌اند تا پروژه‌های اقتصادی در کرانه باختری، نوار غزه، سوریه، لبنان، اردن و مصر اجرایی شود. عمده این پروژه‌ها در جهت ایجاد زیرساخت‌ها مانند آب‌شیرین‌کن، نیروگاه‌های برق، جاده و بزرگراه و نیز ایجاد سازمان‌هایی که شرایط اجتماعی مانند حقوق زنان را تغییر می‌دهد و جامعه مدنی را بر اساس نگاه  آمریکا تقویت می‌کند، تعریف شده‌اند؛ موضوعی که فلسطینی‌ها آن را رد می‌کنند و هدف از این نشست را استعمار نهایی سرزمین فلسطین می‌دانند و این‌گونه موارد را بهانه رژیم صهیونیستی برای اشراف بیشتر بر مناطق فلسطین‌نشین توصیف می‌کنند.

اجلاس منامه؛ همراه با توطئه‌های سیاسی
در حال حاضر درباره اجلاس منامه و اهدافی که دنبال می‌کند، اختلاف نظر زیادی وجود دارد. برخی کشورها مانند عربستان، امارات و بحرین سیاست‌های خود را تابعی از آمریکا قرار داده‌اند و حاضرند هر کاری انجام دهند، حتی اگر خیانت به آرمان فلسطین و جهان اسلام باشد. برخی دیگر مانند اردن و مصر اعلام کرده‌اند در سطح پایینی در این اجلاس شرکت دارند تا ببینند آمریکا برای حل بحران فلسطین چه پیشنهاداتی دارد. کشورهای محور مقاومت و در رأس آن ایران معتقدند طرح معامله قرن خیانت به آرمان فلسطین است و اجلاس بحرین آغاز این فرایند خیانت‌آمیز شمرده می‌شود و مشارکت در آن را به معنی کمک به  آمریکا در جهت تثبیت موجودیت غاصبانه رژیم اسرائیل و نیز ضربه زدن به آرمان جامعه فلسطین می‌دانند که هفت دهه است به دنبال ایجاد دولت مستقل فلسطینی هستند؛ البته سازمان ملل متحد و بسیاری از کشورهای فرامنطقه‌ای مانند روسیه و چین و اتحادیه اروپا نیز با فرایند معامله قرن که بر اساس نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و مقررات و قوانین بین‌المللی است، مخالف هستند و رسماً این مخالفت را اعلام کرده‌اند.

نظر شما