شناسهٔ خبر: 33513078 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران‌ورزشی | لینک خبر

همیلتون: از رانندگی خوشم نمی‌آید

صاحب‌خبر - فراری سریع‌تر از مرسدس است با وجود قهرمانی‌های پی‌در‌پی رانندگان مرسدس در فصل جاری رقابت‌های فرمول یک و قهرمانی رانندگان این تیم در 4 فصل اخیر، همیلتون می‌گوید خودرو‌های رقیب اصلی تیمش یعنی فراری قابلیتی دارد که مرسدس از آن بی‌بهره است. مرسدس تمام 7 گرندپری برگزار شده از ابتدای فصل جاری را برده است که 5تای آن سهم همیلتون و دوتای دیگر سهم والتری بوتاس بوده است. آخرین پیروزی همیلتون هم در گرندپری کانادا و در شرایطی جنجالی به ثبت رسید؛ زمانی که او به‌خاطر جریمه 5ثانیه‌ای سباستین فتل، راننده آلمانی تیم فراری، سکوی نخست را از چنگ راننده حریف درآورد و فاصله‌اش با او در جدول رده‌بندی رانندگان را به 62 امتیاز افزایش داد. همیلتون اما می‌گوید خودروهای فراری از قدرتی برخوردار هستند که خودرو او و بوتاس فاقد آن است. او گفت: «خودروهای فراری در مسیر‌های مستقیم خیلی سریع هستند. آنها قطعا یک حالت قدرتی دیگر دارند که در حال حاضر خودروهای ما فاقد آن هستند. این قابلیت به آنها این اجازه را می‌دهد ناگهان قدرت‌‌شان را افزایش دهند و در مسیر‌های مستقیم سبقت بگیرند...» همیلتون تاکید کرد که ادعایش یک فرضیه نیست چون در مرحله مقدماتی رقابت‌ها در کانادا اثبات شد؛ جایی که مرسدس احساس می‌کرد دارد از هر 10 کورس خود با فراری در مسیرهای مستقیم 6تا را می‌بازد. در جریان گرندپری کانادا هم از اتاق کنترل تیم فراری به فتل گفته شد به حالت موتور یک برود. همیلتون ادامه داد: «در جریان مسابقات من می‌بینم که چطور در مسیرهای مستقیم خودروهای فراری به‌صورت ناگهانی افزایش سرعت پیدا می‌کنند اما این هم بخشی از رقابت است. مشخص است که مسوولان فراری در زمینه ارتقای واحد قدرت خودروهای‌شان کارهای فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند. زمانی مرسدس با اختلاف زیادی در این بخش پیشتاز بود اما الان فرق کرده و لازم است ما هم در این زمینه کارهایی انجام دهیم. به‌نظرم فراری در حال حاضر از ما در این بخش جلوتر است.» یکی از عواملی که باعث افزایش سرعت خودروهای فراری در مسیرهای مستقیم شده، اعمال برخی تغییرات در مفاهیم آیرودینامیکی آن است که سبب شده با حداکثر قدرت خودروهای مرسدس اختلاف پیدا کند. ثروت همیلتون چقدر است؟ گنج قارون لوییس همیلتون، برنده پنج قهرمانی فرمول یک، دوباره با اقتدار در صدر جدول رده‌بندی رانندگان قرار گرفته و می‌خواهد بار دیگر به قهرمانی برسد تا با میشاییل شوماخر، پرافتخارترین راننده تاریخ فرمول یک، تنها یک قهرمانی فاصله داشته باشد. همیلتون دوران فوق‌العاده‌ای را سپری می‌کند و در 34 سالگی در اوج است اما ثروت راننده مرسدس چقدر است و او که نخستین بار در سال 2007 در این مسابقات به صورت حرفه‌ای شرکت کرده، چطور به این همه ثروت رسیده است؟ براساس گزارش روزنامه سان به نقل از فهرست پولدارترین ورزشکاران ساندی تایمز، موفق‌ترین راننده تاریخ بریتانیا 187 میلیون پوند ثروت دارد. او در سال 2018 قراردادش با مرسدس را تمدید کرد و تا سال 2020 برای این تیم رانندگی می‌کند. همان موقع بی‌بی‌سی گزارشی منتشر کرد که براساس آن حداقل 30 میلیون پوند درآمد برای او در هر فصل به دست می‌آید که با توجه به پاداش‌ها تا 40 میلیون پوند قابل افزایش است. مجله فوربز هم همیلتون را به‌عنوان دوازدهمین ورزشکار پردرآمد سال 2018 معرفی کرده است. او همچنین با برندهای ساعت IWC، نوشیدنی انرژی‌زای مونستر، لوازم آرایشی بهداشتی لورئال، کمپانی بوز(محصولات شنیداری)، پوما، کمپانی موتورسیکلت ‌ام وی آگوستا و محصولات تفریحی بمباردیر قرارداد بسته و برایشان تبلیغ می‌کند و گزارش شده که سالانه 7 میلیون پوند به درآمدهای او اضافه می‌کنند. همیلتون همچنین قراردادهایی با برندهای مد و صنایع موسیقی مثل تامی هیلفیگر و کریستین آگویلرا منعقد کرده و به این ترتیب ثروتش بیشتر هم می‌شود. همیلتون بعد از یک سال حضور در GP2 و کسب عنوان قهرمانی، کارش را در فرمول یک با تیم مک لارن شروع کرد. همان فصل اول رکوردهای زیادی به‌عنوان یک تازه‌وارد در کنار فرناندو آلونسو به دست آورد و در نهایت سوم شد. همیلتون فصل بعد با 22 سال و 287 روز سن جوان‌ترین قهرمان تاریخ فرمول یک لقب گرفت تا اینکه دو سال بعد این رکورد توسط سباستین فتل از او گرفته شد. لوییس بعد از آن در سال‌های 2014، 2015، 2017 و 2018 به ‌عنوان قهرمانی دست یافت و یکی از بهترین رانندگان تاریخ این مسابقات به شمار می‌رود. منبع: سان بران تا بمــانی لوییس همیلتون قرار است در سری جدید مستند شبکه نتفلیکس درباره فرمول یک شرکت کند. سازندگان مستند «بران تا بمانی» مرسدس و همیلتون و همچنین فراری را متهم کرده‌اند که به هواداران این رشته بی‌احترامی کرده‌اند وقتی فصل گذشته از حضور در این برنامه ده قسمتی خودداری کرده‌اند. برای همین آنطور که شایسته بود، به پنجمین قهرمانی همیلتون توجه نشد. مرسدس باور داشت که مشارکت در این مستند به روند کار تیم خلل وارد می‌کند اما بعد از موفقیت‌های سری اول مستند، تصمیم گرفته مشارکت کند. مالک فرمول یک، لیبرتی مدیا، رویای تهیه یک مستند نامحسوس را در سر می‌پروراند تا در آمریکا به صورت اختصاصی پخش شود و برای همین همیلتون و مرسدس می‌خواهند با حضور در رسانه‌ها سهم قابل توجهی از بازار را به دست آورند. به نظر می‌رسد هنوز مرسدس با نتفلیکس قراردادی نبسته اما می‌خواهند دسترسی‌های لازم برای پشت صحنه گرندپری آلمان که ماه آینده برگزار می‌شود را برای این شبکه فراهم کنند و آمادگی دارند در مسابقات بعدی هم با این شبکه همکاری کنند. سخنگوی کمپانی فراری هم گفته مذاکره با نتفلیکس در حال انجام است. فرمول یک هنوز به طور رسمی سری دوم را تایید نکرده اما فیلمبرداری‌ها شروع شده است. تیم انگلیسی مک لارن در گرندپری آذربایجان در ماه گذشته با برنامه‌سازان همکاری کرد و می‌خواهد ماه آینده در سیلوراستون هم درهای تمرین و پشت پرده خود را روی آنها باز کند. شان براچز مدیر تجاری فرمول یک که به‌عنوان تهیه‌کننده سری اول این مستند فعالیت کرد، گفت: «ما هیچ راننده و تیمی را به همکاری مجبور نمی‌کنیم، این سبک کار ما نیست اما می‌خواهیم هر کاری که می‌تواند به ارتقای این رشته کمک کند، انجام دهیم. مرسدس و فراری در کاری مشارکت نکردند که می‌توانست خیلی به نفع این رشته باشد اما نبودن آنها به نفع هشت تیم دیگر تمام شد چون توانستند خودشان را نشان دهند امیدوارم موفقیت سری اول آنها را برای همکاری ترغیب کند.» منبع: دیلی میل اگر خطر نداشت سراغ این رشته نمی‌رفتم لوییس همیلتون آشناترین نام دنیای فرمول یک در سال‌های اخیر است، کسی که بعد از قهرمانی در سال 2008 با تیم مک لارن، در پنج سال اخیر چهار بار در رده‌بندی رانندگان صدرنشین بوده و این فصل هم برای سومین قهرمانی پیاپی شانس زیادی دارد. در برنامه «میهمان بعدی من نیازی به معرفی ندارد» دیوید لترمن در شبکه نتفلیکس، همیلتون از مسائل زیادی گفته؛ از اینکه چطور وارد این مسابقات شده، خطرهای حرفه‌اش چیست و اینکه چه کسانی بیشترین تاثیر را روی دوران حرفه‌ای او گذاشته‌اند. همیلتون به یاد آورد که یک بار از سرعت مجاز عبور کرده و افسر پلیس جلویش را گرفته: «واقعا توی جاده حوصله‌ام سر می‌رود. راستش خیلی از رانندگی خوشم نمی‌آید برای همین زیاد نمی‌رانم. در جاده هیچ رقابتی نیست.» قهرمان پرافتخار فرمول یک که رکوردهای فوق‌العاده‌ای را به نام خود ثبت کرده، 34 سال دارد. او به زندگی خانوادگی‌اش پرداخت که پرماجرا بوده و وقتی خیلی کوچک بوده، پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند و او آخر هفته‌ها را با پدرش سپری می‌کرده و در مسابقات ماشین‌های کنترلی شرکت می‌کرده. در محلاتی که مسابقه می‌داده ده پانزده سال از بقیه جوان‌تر بوده اما همه را می‌برده. بعد همیلتون به مسابقات کارتینگ رفته و در بخش آماتور شرکت کرده. پدر همیلتون که در بچگی لوییس چهار شغل عوض کرده و مدتی هم مربی او بوده، از او حمایت کرده و گاهی برای اینکه پیشرفت کند، مجبور بوده سختگیری کند. پدرش یک بار گفته بود: «اگر دوم می‌شد، به او می‌گفتم چقدر بد است برای اینکه شما همیشه می‌توانید بهتر باشید.» آنها در یک مقطع با هم اختلاف نظر پیدا کردند و مدتی با هم حرف نمی‌زدند؛ پدرش ادامه داد: «همیشه سخت می‌گرفتم و کاری نداشتم به اینکه این رفتار به رابطه‌ام با او ضربه می‌زند یا نه اما نمی‌خواستم شکست بخورد. همیشه از او بالاترین انتظار را داشتم چون استعداد درخشانی را در او می‌دیدم.» آنتونی تا سال 2010 مربی پسرش بود اما بعد از آن رابطه‌شان کم شد. دوباره این رابطه پا گرفته و لوییس می‌گوید: «امسال برای نخستین بار کریسمس را در کنار همه خانواده بودم؛ پدر، مادر، مادرخوانده، خواهران و برادرم. وقتی شما بزرگتر می‌شوید ارزش زمان را بهتر درک می‌کنید. من دوستانی دارم که پدرشان را از دست داده‌اند یا برخی که 25 تا 30 سال است با پدرشان حرف نزده‌اند. من هرگز نمی‌خواهم این اتفاق بیفتد. فکر می‌کنم پدرم بزرگترین آدمی است که می‌شناسم و می‌خواهم از او بیاموزم، دوست دارم سال‌ها در کنارم باشد.» همیلتون گفت که قهرمان برزیلی فرمول یک، آیرتون سنا الگویش بوده: «فکر می‌کنم به خاطر اینکه توانست خودش را به بالاترین سطح برساند و کاری کند که همه پیش‌بینی‌ها غلط از آب درآید. واقعا صریح بود و روی ارزش‌ها و باورهایش استقامت کرد.» سنا در یک حادثه در سال 1994 درگذشت وقتی تنها 34 سال داشت. همیلتون درباره خطرات حرفه‌اش گفت: «برای من هیچ وقت این فاکتوری نبوده که واقعا بخواهم به آن فکر کنم. من عاشق مسابقه هستم و به آدرنالین معتادم، برای همین به خطرات این حرفه احترام می‌گذارم و می‌دانم بخشی از آن است که هیجان زیادی دارد. اگر خطر نداشت به سراغ آن نمی‌رفتیم.» همیلتون از چالش‌های ذهنی گفت و از فراز و نشیب‌های روحی و روانی که در طول حرفه تجربه می‌کند: «این موضوعی است که معمولا درباره‌اش حرف نمی‌زنم اما مسائل ذهنی روی کار همه ما تاثیر می‌گذارد. شما هر چه سنتان بالا می‌رود، فهمتان از دنیا، خودتان و سلامت جسمی و روحی‌تان بیشتر می‌شود. یک گام بزرگ برای من این بود که تصمیم گرفتم گیاهخوار شوم، این واقعا تغییر زیادی در من ایجاد کرد و تاثیر مثبت جسمی و روحی رویم داشت. شما با آنکه از موانع بزرگی عبور می‌کنید اما این موانع تمام نمی‌شوند و شکل تازه‌ای پیدا می‌کنند. من هم ابزارهای جدیدی برای کنار آمدن و مقابله کردن با این مشکلات پیدا می‌کنم.» همیلتون در تمرین و برای تقویت عضلات گردن خود از کلاه کاسکت 15 کیلوگرمی استفاده می‌کند که از سرب ساخته شده. او همچنین وضعیت ماشین‌های جدید به خاطر نگرانی‌های‌شان و همچنین تجهیزات امنیتی که از آن استفاده می‌کنند را مد نظر دارد برای اینکه می‌خواهد همیشه در بالاترین سطح باشد و از نهایت اطلاعات بهره ببرد. او درباره عشقش به رانندگی گفت: «آنچه واقعا به من انگیزه می‌دهد این است که احساس می‌کنم مثل خیلی‌ها با مسابقه دادن در برابر نداشته‌هایم مقاومت می‌کنم. وقتی نوجوان بودیم خیلی از ما با کار سخت پدر و مادرشان می‌توانستند به بخشی از آنچه می‌خواستند، برسند. این فرصت برای من پیش آمد و ممکن بود خیلی راحت از دستش بدهم، حالا هم حس می‌کنم اگر به پیشرفت، رشد و تلاش ادامه ندهم، این فرصت را خراب کرده‌ام. بنابراین تا جایی که بتوانم به مسابقه ادامه می‌دهم تا وقتی که از انجام این کار لذت ببرم.» همیلتون قصد کمک به مالک فرمول یک، لیبرتی مدیا را دارد تا این رشته برای همه جذاب‌تر شود: «برای نخستین بار همه راننده‌ها با هم متحد شده‌اند. ما همه بخشی از اتحادیه رانندگان گرندپری هستیم. متاسفانه مقررات فنی را کسانی وضع می‌کنند که قدرت و پول دارند و ما نمی‌توانیم کار زیادی بکنیم. در نهایت، ما می‌دانیم چگونه باید مسابقه بدهیم و اینکه چالش‌ها و محدودیت‌ها چه هستند. می‌خواهیم به آیندگان کمک کنیم، می‌خواهیم تا حدی راه را برای رانندگان جوانی که گذشته‌ای مثل خود من دارند، باز کنیم. این ورزش کمترین تنوع را دارد و من فکر می‌کنم بهترین فرصت در 20 سال اخیر برای ایجاد تغییرات به وجود آمده و باید آن را غنیمت بشمریم.» اواخر این برنامه تلویزیونی بخشی پخش شد که همیلتون در یک اتومبیل غیرمسابقه‌ای نکاتی را به لترمن گوشزد می‌کرد: «نباید خیلی هیجان زده باشی و خودت را به زحمت بیندازی، باید مثل رود جاری و آرام باشی.» منبع: هالیوود ریپورتر هنوز در اوجــم لوییس همیلتون می‌گوید در سال 2018 اوجی گرفته که توانسته آن را حفظ کند. قهرمان پنج دوره مسابقات فرمول یک در فصل 2019 این رقابت‌ها از هفت مسابقه پنج تا را برده و در دو تا دوم شده تا با 29 امتیاز نسبت به هم تیمی‌اش در مرسدس، والتری بوتاس فنلاندی در صدر جدول رده‌بندی رانندگان قرار گیرد. او در سال 2018 رقابت سختی با سباستین فتل داشت و توانست با 8 پیروزی در 11 گرندپری آخر به‌ عنوان قهرمانی دست پیدا کند. حالا اما راننده آلمانی تیم فراری در رده سوم است با 62 امتیاز اختلاف. همیلتون گفت: «در طول فصل گذشته توانستم به اوج برسم و بعد از آن سعی کردم با تلاش بسیار برای خودم ثبات ایجاد کنم. مسابقات امسال مثل سال گذشته واقعا نزدیک و فوق‌العاده بوده و من حتی یک ثانیه را از دست نداده‌ام، نخواستم از اوج فاصله بگیرم. اواخر فصل گذشته واقعا رقابت جذاب و مهیج شد اما مسائل زیادی در این میان تاثیر دارد مثل سبک زندگی، سلامت جسم و روح و اینها خیلی موثر است. همچنین ما به‌عنوان یک تیم عملکرد خیلی خوبی داریم، امیدوارم تا پایان همین روند ادامه داشته باشد.» با آنکه مرسدس در فصل 2019 شکست نخورده، همیلتون اصرار دارد که این تیم بهترین ماشین‌ها را ندارد و برخی از این موفقیت‌ها به خاطر غلبه بر رانندگان سریع‌تر تیم‌های رقیب به دست آمده: «می‌توانم بگویم ما واقعا عالی بودیم حتی وقتی ماشین‌هایمان برای پیروزی بهتر از بقیه نبودند. می‌خواهم تمام توانم را در اختیار تیم بگذارم اما گاهی کار واقعا سخت می‌شود. وقتی شما یک راننده همه کاره باشید، نقاط ضعف احتمالی ماشین‌تان را شناسایی می‌کنید و سعی می‌کنید کمبودها را جبران کنید، این باعث می‌شود ارزش کارتان بالاتر برود.» منبع: Autosport

نظر شما