شناسهٔ خبر: 33511509 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 وزير انرژي عربستان :

درخواست يک بشکه را هم بي‌جواب نمي‌گذاريم

وزير انرژي عربستان سعودي در حاشيه نشست انرژي کشورهاي گروه G20 در ناگانوي ژاپن گفت: حتي يک بشکه نفت درخواست شده از آرامکوي سعودي نبوده که ما آن را پاسخ نداده باشيم.

به گزارش ايرنا ، خالد الفالح اظهار کرد: بازار نفت از عرضه کافي برخوردار است با اين حال وي در واکنش به حملات صورت گرفته به دو نفتکش حامل فرآورده‌هاي نفتي نزديک تنگه هرمز، نسبت به خطر مختل شدن عرضه ابراز نگراني کرد: عرضه کافي نفت وجود دارد و نسبت به اين مسئله اطمينان وجود دارد. تاکنون روند عرضه ثابت بوده و اختلالي وجود نداشته است البته من نسبت به اقدامات تروريستي و اختلالات احتمالي در روند عرضه نفت نگران هستم، اما مطمئن هستم که جامعه بين‌المللي دست به دست هم خواهد داد و اقدام درست را انجام مي‌دهد و امنيت عرضه ادامه پيدا خواهد کرد.

فاتح بيرول، مدير آژانس بين‌المللي انرژي، روز جمعه در حاشيه اجلاس گروه G20 گفته بود اين حملات مايه نگراني عمده براي امنيت انرژي جهاني هستند و اين آژانس آماده است تا در صورت مختل شدن عرضه نفت واکنش نشان دهد.

سطح ريسک مربوط به حمل نفت خام و LNG از طريق تنگه هرمز که شاهراه مهم کشتيراني خاورميانه است به شدت افزايش پيدا کرده و هزينه‌هاي نفتکش در اين منطقه را بالا برده است.

خالد الفالح همچنين در اظهاراتي به هيروشيگه سيکو، وزير اقتصاد، بازرگاني و صنعت ژاپن در جريان نشست وزيران انرژي گروه G20 گفت: دولت عربستان سعودي اين حادثه را بسيار جدي گرفته و ما قصد داريم هر اقدامي که مي‌توانيم براي حفاظت از زيرساخت، آب‌هاي سرزميني و کشتي‌هاي خود انجام دهيم، اما ما نمي‌توانيم از درياهاي جهان حفاظت کنيم و بنابراين مسئوليت جهاني مرتبط وجود دارد. وي در ادامه خاطر نشان کرد: عربستان سعودي متعهد است ثبات بازارهاي جهاني را تضمين کند و ما اين کار را با رصد مستمر بازارها انجام مي‌دهيم و تلاش مي‌کنيم متعادل بودن عرضه و تقاضا را تضمين کنيم.

وزير انرژي عربستان سعودي اظهار کرد: عربستان سعودي اگر از سوي مصرف کنندگان ژاپني و همچنين ساير مشتريانش در آسيا و نقاط ديگر درخواستي دريافت کند تمامي نيازهاي انرژي آنها را پاسخگو خواهد بود. ما شاهد افزايش تقاضا از سوي برخي از اين مصرف کنندگان بزرگ بوده‌ايم و تمامي درخواست‌هاي آنها را تأمين کرده‌ايم.

معافيت عراق از تحريم هاي آمريکا عليه ايران 90 روز ديگر تمديد شد

يک منبع برجسته عراقي از تمديد معافيت بغداد از تحريم هاي آمريکا عليه ايران به مدت نود روز ديگر که پس از مذاکرات طولاني با واشنگتن رخ داد، خبر داد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنيک، فرانس پرس به نقل از مسئول برجسته عراقي اعلام کرد: عراق پس از مذاکرات طولاني با آمريکا قبل از به پايان رسيدن مهلت معافيت قبلي داشت، اين معافيت را به مدت 90 روز ديگر به دست آورد و مي‌تواند به واردات انرژي از ايران ادامه دهد.

بر اساس اين گزارش؛ معافيت عراق از تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران سومين معافيت محسوب مي‌شود تا عراق گاز و برق از ايران بخرد.

اين معافيت براي عراق از اهميت حياتي برخوردار است به ويژه که گرماي اين کشور طاقت فرساست.

خبرگزاري رويترز نيز به نقل از منبعي که نامي از آن نبرده گفته است که تمديد اين معافيت در پي تماس تلفني عادل عبدالمهدي، نخست وزير عراق با مايک پمپئو، وزير خارجه آمريکا صورت گرفته است.

عرضه بنزين در جايگاه‌هاي عرضه سوخت از تاريخ 20 مرداد فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت

يک نماينده مجلس گفت: با توجه به پيشي گرفتن توليد بر مصرف و کنترل آن، مي‌توانيم به استثناي پيک مصرف تابستان و تعطيلات براي فصول غير گرم صادرات بنزين نيز داشته باشيم.عرضه بنزين در جايگاه‌هاي عرضه سوخت سراسر کشور از تاريخ 20 مرداد سال 98 فقط با ارائه کارت هوشمند سوخت، امکان‌پذير خواهد بود. اين در حالي است که بر اساس آخرين تصميم اتخاذ شده، سهميه بندي منتفي است، قيمت بنزين تغييري نمي‌کند و تا پايان سال با همان نرخ ليتري 1000 تومان عرضه خواهد شد، اما اين اجبار در استفاده از کارت سوخت چه مزيت‌هايي دارد؟

طبق آخرين آمار ميزان توليد بنزين در کشور به مرز 105 ميليون ليتر رسيده است. متوسط مصرف نيز در ايران حدود 90 ميليون ليتر است که در مقايسه با ديگر کشورها رقم بالاتري را نشان مي‌دهد، به گفته بسياري صاحبنظران و مسئولين امر استفاده از کارت سوخت مي‌تواند يکي از بازدارنده‌ها از رشد مصرف، ابزاري براي رصد، جلوگيري از قاچاق احتمالي، افزايش ذخاير اين کالاي استراتژيک و زمينه سازي براي ورود به عرصه صادرات باشد.

اسدالله قره خاني در اين باره به ايلنا گفت: يکي از نگراني‌ها وگمانه‌زني‌ها اين است که بخشي از سوخت از طريق برخي جايگاه‌هاي عرضه؛ قاچاق مي‌شود، با تعبيه کارت سوخت در جايگاه‌ها نشتي‌ها و انحرافاتي که در توزيع بنزين وجود دارد، پايش و مشخص خواهد شد.

وي افزود: البته بيشتر قاچاق روي گازوئيل است، با استفاده از کارت سوخت مشخص خواهد شد که اين فرآورده از چه جايگاه‌هايي و به چه ميزان قاچاق مي‌شود که کمک بزرگي براي رصد خواهد بود.اين نماينده مجلس خاطرنشان کرد: با مديريت در توزيع مشخص مي‌شود کدام استان‌ها سوخت بيشتري دريافت و تعداد خودروهايي که در آن استان ها تردد مي‌کنند به چه ميزان است. همچنين قابل رديابي است که آيا سوخت متناسب با خودروها توزيع مي‌شود يا خير؟ اين مباحث روي مديريت سوخت موثر است.

وي يادآور شد: بعد از اجرايي شدن اين مرحله براي مراحل بعد بايد ببينيم اثر اين شيوه تا چه حد است سپس مي‌توان در مورد کارت سوخت اظهارنظرهاي نهايي را ارائه داد.

قره‌خاني همچنين اظهار داشت: با توجه به پيشي گرفتن توليد بر مصرف و کنترل آن؛ مي‌توانيم به استثناي پيک مصرف تابستان و تعطيلات براي فصول غير گرم صادرات بنزين نيز داشته باشيم.

برچسب‌ها:

نظر شما