شناسهٔ خبر: 33495984 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

اردوغان پس از نشست سیکا:

تحریم‌‌های یک‌جانبه صلح و ثبات منطقه را متزلزل می‌کند

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه پس از بازگشت از دوشنبه پایتخت تاجیکستان به ارزیابی نشست «سیکا» که در این کشور برگزار شد پرداخت و تاکید کرد: تحریم‌های یک جانبه (آمریکا علیه ایران) صلح و ثبات منطقه را برهم می‌زند.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از «آناتولی» ترکیه، اردوغان این مطالب را در صفحه شخصی توئیتر خود نوشت.
رئیس جمهوری ترکیه با تاکید بر مفاهیم صلح و ثبات نوشت: ترکیه برای ایجاد استقرار و ثبات در منطقه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.
اردوغان با اشاره به سخنرانی خود در نشست تعامل و اعتماد سازی آسیا معروف به سیکا افزود: رویداد‌ها و تحولات منطقه‌ای و بین المللی، جهان را به سمت تزلزل و بی ثباتی می‌برد و برای آن نظم و آرامش نمی‌آورد.

وی در ادامه تاکید کرد: ما می‌توانیم از طریق سازمان سیکا بسیاری از مشکلات و چالش‌های خود در منطقه از جمله بحران سوریه، تحریم‌های یک جانبه آسیب زننده به صلح و استقرار منطقه و مساله قدس و تروریسم را حل و فصل کنیم.
وی هم چنین با اشاره به دیدار‌های خود با سران کشور‌های تأثیر گذار آسیایی در نشست سیکا، دیدار‌های خود با «حسن روحانی، امام علی رحمان، شیء جین پینگ و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» رؤسای جمهوری ایران، تاجیکستان، چین و امیر قطر را مثبت و نتیجه بخش توصیف کرد.
پنجمین دوره نشست تعامل و اعتماد سازی آسیا معروف به سیکا که با حضور سران کشور‌های آسیایی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد، دیروز (شنبه) به پایان رسید. سران کشور‌های آسیایی در پایان با انتشار بیانیه‌ای مشترک متعهد به عدم حمایت از گروه‌های جدایی طلب و دخالت در امور داخلی و خارجی دیگر کشور‌ها شدند.
طرح ایجاد کنفرانس تعامل و اعتماد سازی آسیا سیکا در اکتبر‫ ۱۹۹۲ میلادی از طرف «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهوری سابق قزاقستان به منظور ارتقای روابط دوجانبه و همکاری میان کشور‌های آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این نهاد در سال ۱۹۹۶ به طور رسمی تشکیل شد.
سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشور‌ها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا از اعضای ناظر بر این نشست هستند.
ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سیکا هستند.

نظر شما