شناسهٔ خبر: 33096142 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

بعد از 3 بار رد شدن توافق «برگزیت» در پارلمان انگلیس، نخست‌وزیر این کشور مجبور به استعفا شد

استیصال انگلیس

پس از سه‌بار ردشدن توافق برگزیت در پارلمان انگلیس، تهدید اتحادیه اروپا به خروج اجباری انگلیس بدون توافق و همچنین استعفای معاون پارلمانی دولت، نخست‌وزیر انگلیس با درخواست اعضای حزب محافظه‌کار درمعرض استعفای اجباری قرار گرفت و دیروز استعفای خود را اعلام کرد تا ناتوانی دولتش درباره حل مشکلات کشورش را اثبات کند.

صاحب‌خبر -

 

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس که به سلسله‌توافق درون‌حزبی و پارلمانی نتوانست درباره برگزیت دست پیدا کند تا بتواند از اتحادیه اروپا خارج شود، بدون دستیابی حتی به یک توافق کلی با دولت خودش در‌این‌‌زمینه، دیروز جمعه استعفا داد.
نخست‌وزیر انگلیس دیروز با اعلام استعفای خود گفت 7ژوئن (17خرداد) رسما از سِمَت خود کناره‌گیری می‌کند. وی با سخنرانی درمقابل دفتر نخست‌وزیری انگلیس، گفت: در دموکراسی، اگر به مردم گزینه‌ای برای انتخاب دهید، وظیفه دارید تصمیم‌تان را اجرا کنید.
وی با اشاره به مخالفت مجلس عوام انگلیس با توافقی که بعد از مذاکره با اتحادیه اروپا درباره برگزیت به‌دست آورده بود، توضیح داد: «هرچه در توان داشتم برای قانع‌کردن نمایندگان پارلمان به‌منظور حمایت توافق انجام دادم؛ اما متأسفانه موفق نشدم». ترزا می با اعلام استعفا از پست نخست‌وزیری انگلیس، افزود: «اکنون برای من روشن شده به‌نفع کشور است تا نخست‌وزیری جدید تلاش‌ها برای برگزیت را هدایت کند. پس، به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌کار اعلام می‌کنم روز جمعه 7ژوئن استعفا می‌دهم تا نفر بعدی انتخاب شود. همچنین، وی از لزوم اجرای فرایند انتخاب رهبر جدید برای حزب محافظه‌کار انگلیس در هفته آینده خبر داد.

پیش‌بینی‌ای که محقق شد
نخست‌وزیر انگلیس در حالی روز گذشته استعفای خود از این سِمَت را عنوان کرد که پیش‌ازاین، آقای پیروز مجتهدزاده، کارشناس مسائل اروپا، در گفت‌وگو با «صبح‌نو»، عنوان کرده بود ترزا می ناچار خواهد بود استعفا دهد؛ چراکه با پیشنهاد هیچ‌کس درباره برگزیت موافق نیست.
مجتهدزاده همچنین با اشاره به پشیمانی مردم بریتانیا از همه‌پرسی برگزیت تأکید کرد: در همان زمان درباره تصمیم مردم بریتانیا ابراز تردید کردم و گفتم این تصمیم اشتباه است و بریتانیا را در اجرا با مشکلات سیاسی و اقتصادی مواجه خواهد کرد. ما شاهد واقعیت‌یافتن این پیش‌بینی‌های گذشته هستیم که آن روزها عنوان کردم. دلیلش هم واضح است و من هنوز نمی‌توانم درک کنم سیاست‌مداران بریتانیایی که حداقل هم‌سن من هستند، چگونه به‌یاد نمی‌آورند در زمان ورود بریتانیا به اتحادیه اروپا، وضع‌شان چگونه بود و در این دهه‌های اخیر، وضع‌شان تا چه اندازه تغییر پیدا کرده است.
این کارشناس مسائل اروپا یادآور شده بود چندین دهه است که اقتصاد لندن با اتحادیه اروپا درهم‌تنیده شده است و به این سادگی نمی‌تواند از آن خارج شود. وضعیت این‌چنینی می‌تواند کشور را با شکست اقتصادی مواجه سازد و قطع‌کردن این وضعیت پیچیده می‌تواند به مرگ اقتصادی آن کشور ختم شود.

ناتوانی دولت لندن پس از سه‌بار توافق 
با اتحادیه اروپا
برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) سال ۲۰۱۶ پس از برگزاری همه‌پرسی رأی آورد و قرار شد این کشور تا ۲۹مارس۲۰۱۹ از اتحادیه اروپا جدا شود؛ اما این اتفاق نیازمند توافقی بین اتحادیه اروپا و بریتانیا بود که از خروج سخت این کشور از اتحادیه و آسیب‌های اقتصادی متعاقب آن جلوگیری کند. ترزا می سه‌بار توافقی را با اتحادیه اروپا تنظیم کرد؛ اما پارلمان بریتانیا هر سه‌بار آن را رد کرد و تاکنون هنوز عملیاتی نشده است؛ چراکه نخست‌وزیر بریتانیا از شورای اروپا برای خروج از برگزیت درخواست تمدید زمان کرده بود که با استعفای دیروز خود نشان داد عملیاتی‌کردن آن در انگلیس همچنان با شکست روبه‌روست.
ترزا می که به سلسله‌توافق درون‌حزبی و پارلمانی نتوانست دست پیدا کند که براساس چه پیش‌بینی‌هایی بتواند سالم و منطقی از اتحادیه خارج شود، در حالی مجبور به استعفا شد که حتی نتوانست در دولت خودش یک توافق کلی واقعی دراین‌باره حاصل کند؛ چراکه برخی از سرسخت‌ترین کسانی که خواهان قطع روابط با اتحادیه اروپا هستند، در دولت خودش قرار داشتند.

استعفای دولتی که ایران را 
به درگیری نظامی تهدید کرد!
استعفای دولت انگلیس در حالی از سر استیصال و ناتوانی شکل می‌گیرد که چند روز پیش، پنی موردانت، وزیر دفاع جدید انگلیس، در اظهاراتی خصم‌آلود، از موضع ضدایرانی آمریکا حمایت کرد و گفت درصورت بروز درگیری نظامی، لندن از واشنگتن حمایت می‌کند.
موردانت که دوشنبه گذشته در جلسه پارلمان انگلیس صحبت می‌کرد، در پاسخ به این پرسش که اگر تنش در خلیج‌فارس جدی شود، ارتش انگلیس از آمریکا حمایت می‌کند یا خیر، گفت: «بله، ما همین الان هم در آن منطقه مستقر هستیم». هنوز یک هفته از این اظهارات و سخنان خصمانه‌ای نگذشته که ناتوانی دولت‌مردان انگلیسی در اداره کشور خودشان اثبات شد و مجبور به استعفا شدند.
انگلیسی که ادعای همراهی با آمریکا در جنگ احتمالی با ایران را می‌کرد، نتوانست روز گذشته جلو شکست دولت خود را بگیرد و حداقل هم‌حزبی‌های خود را با بحران‌های اقتصادی برگزیت همراه سازد.
ترزا می که از سال ۲۰۱۶ و بعد از استعفای «جیمز کامرون»، به‌مدت سه سال نخست‌وزیری دولت انگلیس و رهبری حزب محافظه‌کار را برعهده داشت، 17خرداد رسما از این سِمَت برکنار می‌شود. بریتانیا نخستین کشور در این اتحادیه است که قصد خروج از آن را اعلام کرد؛ ازاین‌رو، فرایند خروجش با پیچیدگی‌هایی مواجه شده است. در همه‌پرسی ژوئن سال ۲۰۱۶ در بریتانیا، ۵۳درصد از شرکت‌کنندگان انگلیس رأی به خروج داده بودند؛ خروجی که برخی از مردم بریتانیا همچنان پشیمان از رأی‌دادن به برگزیت هستند. گفتنی است اتحادیه اروپا که درباره موضوع برگزیت مستأصل است، پس از اعلام استعفای ترزا می، از برگزاری نشست فوق‌العاده سران اتحادیه ‌اروپا در ۷خرداد در بروکسل با محوریت برگزیت خبر داد. سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با اعلام این خبر به‌نقل از وی افزود: اتحادیه اروپا در این نشست گام‌های آتی بروکسل درباره جدایی لندن از این اتحادیه را بررسی 
خواهند کرد.

نظر شما