جاي خالي اژدهاي زرد در رنکينگ علوم انساني لايدن
آذر فخري
نتايج رتبهبندي مرکز علوم و فنآوري داشگاه لايدن اين روزها منتشر شده است. بر اساس رتبهبندي 2019 لايدن دانشگاه هاروارد برترين مؤسسه آموزش عالي جهان شده و دانشگاه شانگهاي و تورنتو نيز بهترتيب دومين و سومين جايگاه اين رتبهبندي را به خود اختصاص دادهاند.
نظام رتبهبندي لايدن توسط مرکز علوم و فنآوري دانشگاه لايدن در هلند اجرا ميشود. رتبه بندي لايدن هلند برگرفته از نتايج تحقيقاتي است که پژوهشگران دانشگاه لايدن هلند در ارتباط با رتبهبنديهاي دانشگاههاي مختلف دنيا انجام ميدهند. اين رتبهبندي يکي از معتبرترين رتبهبنديها در خصوص رنکيگ دانشگاههاي مختلف دنياست، چرا که تفاوت اين سيستم رتبهبندي با سيستمهاي ديگر اين است که توجه بيشتري به زمينههاي تاثير علمي و همکاريها ميدهد.
براساس آنچه که اين رتبهبندي منتشر کرده 26 دانشگاه ايران در ميان 963 مؤسسه آموزش عالي برتر جهان حضور پررنگ دارند. دانشگاههاي علوم پزشکي شهيد بهشتي، دانشگاه شهيد بهشتي، واحد علوم و تحقيقات آزاد اسلامي، صنعتي خواجه نصير، اصفهان، علوم پزشکي تبريز، گيلان، کاشان، علوم پزشکي شيراز، علوم پزشکي مشهد، علوم پزشکي اصفهان، شهيد باهنر کرمان، بوعليسينا، رازي، سمنان و دانشگاه پيام نور به ترتيب در رتبههاي بعد از 10 دانشگاه نخست قرار گرفتهاند و رتبههاي 11 تا 26 را به خود اختصاص دادهاند.اما آنچه در اين ميان به شدت جلب توجه ميکند، حضور يکهتازانه چين در بخش علوم و فنآوري و کامپيوترو در عين حال عدم حضور هيچ کدام از دانشگاههاي علوم انساني چين در اين رتبهبندي است. غياب اژدهاي زرد در اين جايگاه، آنهم در حاليکه چين وارث حکيماني چون کنفوسيوس ولائوتسه است و در اين زمينهها سخن فراوان براي گفتن دارد، نشان از کدام استغناي دارد؟
چين کشوري است که مانند يونان باستان، خود مهد حکمتورزي و فلسفه و در واقع تمام شاخههاي علوم انساني بوده است. حتي امروزه بسياري از آمريکائيان و اروپائيان براي آموزش مستقيم آموزههاي فلسفي کنفوسيوس و لائوتسه و نيز آيين ذن به چين سفر ميکنند. اما در سطح و در رتبهبنديهاي جهاني و با توجه به اشل و معيارهاي علم نوين، در ميان 25 دانشگاه اول 11 دانشگاه چيني حضور دارند. واين يعني اينکه اژدهاي زرد در يک برنامهريزي بلند مدت هم نگاهي به عصر نوين علم و فنآوري داشته است و هم به متوجه غناي فرهنگي خود در زمينه علوم انساني بوده است؛ هر چند اين غنا موجب نشده چين رتبهاي در رنکينگ علوم انساني لايدن بهدست آورد، چراکه معيارهاي حکمتورزي و دانشهاي علوم انساني هر کشوري خاص و ويژه خود آن کشور و مردمانش است و نميتوان مانور جهاني خاصي در اين زمينه انجام داد، اما ميتوان اين سرمايه ملي و فرهنگي را در داخل کشور و به کمک خردورزان و حکيمان همان سامان، رشد و تعالي بخشيد. نکته اي که خوب است دانشگاههاي ما هم نيمنگاهي به آن داشته باشند.
∎
نظر شما