شناسهٔ خبر: 32991051 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معاون اسبق بين الملل وزير نفت:

ايران تنها گزينه تامين گاز عراق است

صاحب‌خبر -

حال با بازگشت تحريم‌هاي همه جانبه آمريکا عليه نفت ايران، زمزمه‌هايي از کشور همسايه در مورد جايگزين کردن گاز ايران از طريقي ديگر به گوش مي‌رسد.تا آنجا که «ثامبر غضبان» وزير نفت عراق گفته که کشورش در صورت هرگونه توقف واردات گاز از ايران، طرح هايي براي تامين شبکه برق خود در نظر گرفته است. وي البته اظهار اميدواري کرده که اين اتفاق رخ ندهد.

اظهار نظر وزير نفت عراق بيشتر از آنکه رنگ و بوي واقعي داشته باشد به يک موضع گيري سياسي شباهت دارد زيرا در حال حاضر عراق هيچ خط لوله‌اي براي واردات گاز از ساير کشورها ندارد و بنادر اين کشو نيز براي واردات گاز طبيعي مايع (ال.ان.جي) طراحي نشده است.

در همين زمينه «سيد مهدي حسيني» مذاکره‌کننده ارشد ايران در دادگاه لاهه و معاون اسبق بين الملل وزير نفت گفت: اين صحبت‌ها بيشتر موضع سياسي عراق است تا آمريکا را براي ادامه واردات گاز از ايران مجاب کند. وي ادامه داد: ايران تنها فروشنده گاز به عراق است و اين کشور فعلا گزينه ديگري ندارند.مذاکره‌کننده ارشد ايران در دادگاه لاهه با اشاره به اينکه دريافت گاز به دو صورت خط لوله و يا مايع‌سازي امکان‌پذير است، افزود: عراق در بندرگاه هاي خود تجهيزات تخليه ال.ان.جي را ندارد و در مورد خط لوله نيز، به جز دو خط لوله‌اي که از ايران به سمت بغداد و بصره مي‌رود، خط لوله وارداتي گاز ديگري در اين کشور احداث نشده است.

به گفته حسيني ممکن است عراق به دنبال واردات گاز از روسيه از مسير ترکيه باشد اما اين اقدام علاوه بر آنکه زمان‌بر است، به سرمايه‌گذاري چند ميلياردي نياز دارد. وي با بيان اينکه صادرات گاز تحريم‌ناپذير است، تاکيد کرد: از سوي ديگر خريدار گاز ايران دولت عراق است و دولت‌ها موضع تحريم آمريکا قرار ندارند.

نظر شما