شناسهٔ خبر: 32967810 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 رييس موسسه مطالعات انرژي وين:

ايران راه‌هاي دور زدن تحريم نفتي را لو داد

رييس موسسه مطالعات انرژي وين گفت: ايران مکانيزم‌هاي خوبي براي فروش نفت در شرايط تحريم قبلي داشت،پس از برجام، ايران گارد خودش را باز کرد و تمام راهکارهاي دور زدن تحريم‌ها را علني کرد.به گزارش مهر ، سعودي‌ها ميزبان نشست مشترک کميته وزارتي نظارت بر بازار اوپک و غير اوپکي‌ها هستند. نشستي که ايران قرار نيست نماينده‌اي در آن داشته باشد. آن هم در يکي از حساس‌ترين برهه‌هاي تاريخ نفت کشور.

فريدون برکشلي، رئيس مؤسسه مطالعات انرژي وين با اشاره به اينکه ساختار بازار جهاني نفت طي يک دهه اخير تحولات مهمي را از سرگذرانده، گفت: وقايعي که در شرايط کنوني در جريان است، در گذشته مي‌توانست موجب جهش قيمت تا مرز 100 دلار شود، اما اکنون واکنش بازار شتاب‌زده و جهشي نيست و رشد قيمت به آرامي رقم مي‌خورد.

وي افزود: قيمت نفت از اواخر ماه آوريل 2019 ميلادي (فروردين – ارديبهشت 98) که به موعد ضرب‌الاجل ترامپ براي پايان دوره معافيت 8 کشور نزديک شديم، حدود 5 دلار افزايش پيدا کرد و جمعه 17 ماه مي (27 ارديبهشت سال جاري)، قيمت نفت برنت به راحتي 73 دلار در بشکه را رد کرد و در حال حاضر بايد ديد که چه زماني وارد کانال قيمتي 75 دلار خواهد شد.

حذف ايران از بازار نفت غيرممکن است

برکشلي در مورد محدوديت‌هاي اعمال شده براي خريد نفت ايران توضيح داد: تحريم، صادرات نفت ايران را کاهش داده و در صورت استمرار وضع موجود، کاهش بيشتري را تجربه خواهد کرد، اما اين کاهش صادرات به معناي حذف کامل از بازار نيست، چرا که عوامل مختلف فني و اقتصادي، حذف ايران از بازار را نا ممکن مي‌سازد.

اين کارشناس بين المللي نفت ادامه داد: عواملي مانند نوع و کيفيت نفت خام ايران از جمله مواردي است که جايگزيني آن در بازار را غير ممکن يا پر هزينه کرده است. عوامل ديگري مانند نزاع تجاري حل نشدني چين و آمريکا که دامنه آن فراتر از دو کشور خواهد رفت مي‌تواند شرايطي را فراهم کند که امکان حذف يا جايگزيني نفت ايران در بازار را بيش از پيش غير ممکن يا پرهزينه کند.

به گفته رئيس دفتر مطالعات انرژي وين، يکي از مشکلات جمهوري اسلامي ايران در فروش نفت، نحوه و مکانيزم دريافت پول نفت است که بسيار دشوار بوده و لازم است در چهارچوب سيستم معاملاتي با اتحاديه اروپا راه‌حلي براي آن پيدا کرد.

برچسب‌ها:

نظر شما