شناسهٔ خبر: 32457907 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فلاحت پیشه در گفتگو با دانشجو:

ایران تحت هیچ شرایطی کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نمی‌فروشد/ سراشیبی ابزارهای تحریمی آمریکا را خواهیم دید

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت های نفتی ایران را آخرین تیر ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی برشمرد.

صاحب‌خبر -

ایران تحت هیچ شرایطی کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نمی‌فروشد/ تشریح استراتژی‌های جمهوری اسلامی در برای تحریم‌های نفتی آمریکا

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، با اشاره به تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیتهای نفتی ایران، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران تحت هیچ شرایطی کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نمی فروشد. از یک سو تجربه ما در برابر تحریم ها و از سوی دیگر مناسبات دو جانبه با کشورها موجب خواهد شد که آمریکا نتواند به اهدافی که برای خود متصور شده دست یابد.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در دنیای امروز فعال مایشاء نیستند، افزود: لذا حداقل فروش نفت مورد نیاز خود برای توسعه و اداره کشور را خواهیم داشت.

فلاحت پیشه یادآور شد: در ایام تحریم های قبل از سال 1993 دغدغه کشور تحریم بنزین بود چراکه آن زمان آمریکایی ها 15 بند ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد را در قالب 6 قطعنامه آورده بودند. اما امروز کشور در زمینه بنزین به مرحله صادرات رسیده و توانسته تاثیرات نفت بر بودجه را کاهش دهد و بودجه کشور از آمادگی صیانتی لازم برخوردار بوده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی تصمیم آمریکا برای عدم تمدید معافیت های نفتی ایران را آخرین تیر ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی برشمرد و افزود: برای مقابله با اقدام آمریکا راه های مختلفی وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را به گونه ای پیش برده که می تواند روزانه حداقل یک میلیون صادرات نفت داشته باشد ضمن اینکه استراتژی کلانی در کشور تعریف شده که بر مبنای آن  نفت خام به پالایش، پتروشیمی و دیگر محصولات تبدیل شود که در این صورت غیرقابل تحریم خواهد بود.

فلاحت پیشه تصریح کرد: معتقدم بعد از شکل گیری این چرخه، این آمادگی در کشور وجود دارد که مقابله عملیاتی و توسعه ای با تحریم شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها فکر کرده بودند ایران به صورت انفعالی با تحریم مقابله می کند ولی واقعیت این است که سیاست کلی کشور مقابله فعالانه با تحریم ها است. یعنی آن بخش از نفت خام را که نمی توانیم صادر کنیم باید به صورت مواد پتروشیمی درآوریم.

نماینده مردم اسلام آباد غرب  دالاهو ادامه داد: از حدود 10 روز دیگر که آمریکایی ها معافیت هایشان را بردارند، سراشیبی ابزارهای تحریمی آمریکایی ها را خواهیم دید و آثار مقابله جمهوری اسلامی مشخص خواهد شد.

فلاحت پیشه لازمه مقابله با تحریم های آمریکا در کشور را شکل گیری اقدامات برپایه 3 اصل وحدت، مدیریت و به ویژه سلامت برنامه مدیریت دانست و تصریح کرد: باید تلاش کنیم که تحریم ها منجر به کانون های فساد نشود بلکه به شکل گیری کانونهای اقتصاد مقاومتی در کشور کمک کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: ما به عنوان مجلس شورای اسلامی در این راستا اقدامات لازم را خواهیم داشت و زمینه های حقوقی لازم را فراهم خواهیم کرد.

نظر شما