شناسهٔ خبر: 32447530 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

به صفر رساندن صادرات نفتی ایران از آرزو تا واقعیت

در آغاز و پیش از هر چیز، باید تاکید کنیم که تصمیم دولت ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت برخی از کشور‌ها از تحریم آمریکا برای خرید نفت ایران، در راستای حمایت کامل ازاسرائیل بوده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، به صفر رساندن صادرات نفتی ایران، یکی از رویا‌های نتانیاهو است که خواب را از چشمان این رژیم ربوده است.

رژیم صهیونیستی و آمریکا پس از ناکارآمدی زرادخانه مملو از مدرن‌ترین و مخرب‌ترین سلاح‌های خود جهت مقابله با ایران، فقط گزینه تحریم را فراروی خود دیده و در کنار دیگر مزدوران خود در منطقه مانند عربستان و امارات برای محقق شدن این آرزو دست به کار شده است.

زمانی که می‌گوییم تصمیم ترامپ فقط در راستای تحقق منافع اسرائیل بوده منظورمان این است که امریکا هیچ نفعی از آن نمی‌برد، زیرا این تصمیم حتی هم پیمانان نزدیک آمریکا مانند ژاپن، کره جنوبی، ترکیه و برخی کشور‌های اروپایی را هدف قرارمی دهد، کشور‌هایی که شدیدا به نفت ایران تکیه کرده اند و این مساله تاثیرات منفی بر روابط این کشور‌ها و امریکا برجای خواهد گذاشت.

برای کشوری مانند امریکا که دارای نقش مهمی در سطح بین المللی است بسیار دشوار است که به منظور منع صادرات نفتی یک کشور و مختل کردن اقتصادش، قانون ویژه خود را با زور و تهدید بر همه جهان تحمیل کند و این دشواری دو چندان خواهد شد اگر کشور مورد هدف ایران از کشور‌های بزرگ منطقه باشد که دارای هزاران کیلومتر مرز آبی خاکی با بیش از ۲۰ کشور و دارای روابط سیاسی و اقتصادی محکمی با همه کشور‌های جهان به ویژه نزدیکترین هم پیمانان واشنگتن در اتحادیه اروپا و همه دنیاست.

همانگونه که پیش بینی می‌شد به محض اعلام تصمیم ترامپ، بهای نفت سه درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود در شش ماه رسید و قرارداد‌های مدت دار نفت خام برنت ۲.۰۷ دلار یا ۲.۸۸ درصد و بهای هر بشکه نیز به هنگام تسویه و تحویل کالا به ۷۴.۰۴ دلارافزایش یافت هر بشکه نفت خام نیز به اوج خود یعنی ۷۴.۵۲ رسید که از ابتدای نوامبر بالاترین سطح بهای آن بود.

تصمیم آمریکا حتی اگر دارای اندک تاثیرات منفی بر اقتصاد ایران بود، اما هرگز به پای انتظارات نتانیاهو نرسید، زیرا ایران از ۴ دهه پیش با توجه به تجربه‌ای که از سیاست تحریم‌های یکجانبه آمریکا دارد، هزار و یک وسیله برای بی اثر کردن سیاست گروه راست گرای افراطی ترامپ در اختیار دارد.

برخی کشور‌ها مانند چین و هند نمی‌توانند برای نفت ایران جایگزینی بیابند، زیرا برای دست یافتن بر نفت خام با همان ویژگی نفت ایران در بازار، با دشواری‌هایی روبرو هستند و تبدیل پالایشگاه‌ها برای استفاده از نوع دیگرنفت خام، مستلزم عملیات بسیار پیچیده و پرهزینه‌ای است از این رو در مقابل صادرات کالا‌های خود به ایران به روش‌های دیگر و از طریق میانجی‌ها به وارادات نفت ایران ادامه خواهد داد، اما ترکیه، یکی از اولین کشور‌هایی که تصمیم آمریکا را محکوم کرد، در مقابل صادرات کالا به ایران به خرید نفت از این کشور ادامه خواهد داد در حالی که کره جنوبی نیز به دلیل نیاز شدید، هم چنان به واردات نفت ایران اصرار دارد و برای دست یافتن بر معافیت‌های جدید، هیاتی به واشنگتن اعزام خواهد کرد بدون شک دشوار است بازار جهانی نفت تحت تاثیر تصمیم واشنگتن قرار گیرد، زیرا نفت لیبی، ونزوئلا و نیجریه به دلائل زیادی، برای صادرات با مشکلاتی روبرو است و عربستان و امارات نمی‌توانند نفت این کشور‌ها را جایگزین نفت ایران کنند.

ترامپ نیز که در راس تصمیم گیری برای اعمال تحریم‌های صهیونیستی است، فراموش کرده، این تصمیم احمقانه می‌تواند آینده سیاسی و شانس وی در باقی ماندن در کاخ سفید برای دوره دوم ریاست جمهوری اش را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا پایین نگاه داشتن بهای نفت، یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی وی بود.

نظر شما