شناسهٔ خبر: 32354686 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

قائم مقام وزیر علوم:

دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کشور کمک کنند

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کوچک و بزرگ ماموریت‌ دارند به مسئولان در رفع مشکلات کشور کمک کنند.

صاحب‌خبر -

دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کشور کمک کنند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در 'همایش توسعه پایدار با رویکرد توسعه پایدار و چالش‌های سرمایه گذاری منطقه ترشیز' که به همت مرکز آموزش عالی کاشمربرپا شد گفت: همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کوچک و بزرگ ماموریت دارند به مسئولان در رفع مشکلات کشور کمک کنند و با وجود نارسایی‌های فراوان رویکرد توسعه، کمک به رشد و پیشرفت و توسعه پایدار مناطق به جد مورد توجه وزارت علوم است.  

باقری ادامه داد: اهتمام به موضوع توسعه پایدار حتی درمراکز آموزش عالی مثل کاشمر جای تقدیر دارد و این نشان می‌دهد آموزش عالی وارد عرصه‌های اجتماعی شده و علاوه بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشور در خصوص مسائل پیرامون خود و ضرورت  پاسخگویی به نیاز‌های جامعه توجه دارد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مراکز آموزش عالی را سرمایه‌های ملی و جزو افتخارات کشور توصیف و بیان کرد: باید دانشگاه‌های بزرگ کشور را به دلیل توسعه فعالیت‌های ملی و بین المللی و واحد‌های دانشگاهی کوچکتر را جهت توسعه نیاز‌های منطقه‌ای و ملی مورد توجه و حمایت قرارداد.  

وی با اشاره به لزوم آینده نگری در جوامع انسانی گفت: انسان  در کره زمین از همه ظرفیت‌های موجود بی‌محابا استفاده کرده و می‌کند و رشد جمعیت امروز مخاطرات بسیاری را ایجاد کرده، زیرا باید با استفاده از منابع موجود روی همین کره امکانات مورد نیاز بشر را تامین کرد.

باقری تنها راه رفع مشکلات را حرکت به سوی توسعه پایدار عنوان و بیان کرد: توسعه اقتصادی، اجتماعی و حفظ محیط زیست سه مولفه توسعه پایدار هستند که باید به جد به آن‌ها توجه داشت. مولفه مهم اقتصاد پایدار نیز توسعه پایدار کشاورزی است.  

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: هرچند برای رفتن به سمت توسعه کشاورزی پایدار راه حل‌های وجود دارد، اما ابتدا باید کشاورزی را از منبع بنیان به سمت دانش بنیان ببریم و اگر بخواهیم افزایش درآمد کشاورز، امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم‌ها را که سه مولفه مهم در کشاورزی دانش بنیان هستند، داشته باشیم ابتدا باید تحقیقات کشاورزی را توسعه دهیم.

باقری افزود: نیازمند نظام دانش و اطلاعات با استفاده از فناوری‌های روز هستیم تا بتوان اطلاعات تولیدی مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها را به افراد نیازمند رساند، اما امروزه نظام دانش و اطلاعات ما در حوزه 'کشاورزی دانش بنیان' بسیار ضعیف است و آنقدر که بر روی تحقیقات سرمایه گذاری می‌کنیم در عمل بازده نداریم.  

وی گفت:  همچنین امروز در عرصه کشاورزی نیازمند اپلکیشن‌های فعال هستیم لذا می‌بایست به سمت کشاورزی دانش بنیان رفت که در این خصوص دانشگاه‌ها نقش موثری دارند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد:  اگرامروز در دانشگاه‌های بزرگ شاهد اجرای پروژه‌های صنعتی قابل توجهی همانند ساخت زیردریایی هستیم به این دلیل است که ضرورت استفاده از توان دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات درک شده و رویکرد وزارت علوم تغییر آئین‌نامه‌ها و ضوابط جهت حرکت به سمت پاسخگویی به نیاز‌های جامعه است.

باقری ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش عالی در کشور توسعه بی رویه‌ای داشته باید به سمت ساماندهی این مراکز در استان‌ها رفت، نیرو‌های پراکنده را تجمیع کرد و به آن‌ها ماموریت‌های خاص محول کرد.

وی همچنین گفت: همه مراکز آموزش عالی کاشمر باید دغدغه رفع مشکلات منطقه را داشته باشند و چهره شهر نشان دهد در این شهر متخصصین دانشگاهی  برای رفع مشکلات مختلف تلاش می‌کنند.

گفتنی است، همایش توسعه پایدار با رویکرد توسعه و چالش‌های سرمایه گذاری منطقه ترشیز به همت مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد. ۱۶۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارائه شده بود از آن میان ۱۲۵ مورد پذیرش شد. ۱۸ مقاله از این تعداد به صورت سخنرانی بقیه در قالب پوستر ارائه شدند.

'کشاورزی و امنیت غذایی، مدیریت شهری پایدار، هوشمندسازی و توسعه دیجیتال، حل و نقل پایدار، انرژی‌های تجدیدپذیر، گردشگری و صنایع دستی، صنعت، معدن و توسعه، آب و توسعه پایدار، مشارکت مردمی و توسعه اقتصادی و تغییر اقلیم و توسعه پایدار' محور‌های این همایش بودند.  

کاشمر پنج مرکز آموزش عالی با حدود چهار هزار دانشجو دارد. مرکز این شهرستان در فاصله ۲۲۸ کیلومتری جنوب غرب مشهد واقع است.

نظر شما