شناسهٔ خبر: 32296568 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 ميدان آب تيمور و يونيت3 اهواز بسته شد

نماينده وزير نفت در خوزستان گفت: تاکنون ميداني از ميادين غرب کارون را بدليل مشکلات ناشي از سيل نبسته‌ايم، اما ميدان آب تيمور و يونيت 3 اهواز بسته شد.

به گزارش مهر، آخرين اخبار هواشناسي نشان مي‌دهد روند بارندگي، طغيان رودخانه‌ها و آب گرفتگي‌ها ادامه دارد. در اين بين استان خوزستان که بيشترين توليد نفت کشور از اين منطقه انجام مي‌شود، دچار آسيب‌هاي ناشي از سيلاب شده است.

طبق اعلام وزير کشور، 90 درصد هورالعظيم دچار آب گرفتگي شده است و بخشي از آب نيز به سوي بخش ديگري از هورالعظيم در عراق مي‌رود. از سويي ديگر نيروي انتظامي به استناد بازديد هوايي اعلام کرده که هورالعظيم تا منطقه مرزباني دچار آبگرفتگي شده که البته اين آب گرفتگي مشکل امنيتي ايجاد نکرده است.

ميادين غرب کارون تحت رصد است

کريم زبيدي، نماينده وزير نفت در استان خوزستان در پاسخ به اينکه طبق اعلام ناجا، هورالعظيم تا منطقه مرزي به طور کامل زير آب رفته؛آيا تأسيسات نفتي نيز شامل اين آب گرفتگي کامل شده‌اند، گفت: بخش قابل توجهي از هور زير آب رفته و چندين چاه را بسته‌ايم، اما به طور کلي تأسيسات و چاه‌ها با فاصله از سطح زمين تعبيه شدند با اين وجود وضعيت چاه‌ها به طور کامل تحت رصد و کنترل است و در صورت لزوم اقدامات لازم براي بستن چاه‌ها انجام مي‌شود.

وي با بيان اينکه تاکنون ميداني از ميادين غرب کارون را نبسته ايم، اظهار داشت: فقط ميدان آب تيمور و يونيت 3 اهواز بسته شده است.

24 کانال جديد حفر کرديم

فريدون دليري، رئيس روابط عمومي شرکت مهندسي و توسعه نفت در ارتباط با آخرين وضعيت تأسيسات نفتي در منطقه هورالعظيم اهواز که در نتيجه سيلاب‌هاي اخير دچار آب گرفتگي شده است، گفت: تاکنون نه تنها از ورود آب به هور جلوگيري نکرديم بلکه حوضچه‌هاي 3، 4و 5 را به يکديگر متصل کرديم و همگي به صورت يکپارچه زير آب رفتند. به نحوي که يکي از جاده‌هاي بزرگ دسترسي در هور به طور کامل زيرآب رفت. اين در حالي است که علاوه بر کانال‌هاي قديمي، 24 کانال جديد نيز حفر شد.

وي با تاکيد بر اينکه اولويت نخست ما حداقل کردن خسارات مردمي و زيست محيطي است، تصريح کرد: در همين راستا مديريت توليد شرکت آمادگي دارد که توليد نفت در اين منطقه را بر اساس اولويت و با هماهنگي‌هاي لازم به طور کامل قطع کند.

نفت از صعود بازماند

قيمت نفت که روز جمعه به بالاترين حد در پنج ماه اخير صعود کرده بود، کاهش يافت اما نگراني‌ها نسبت به محدوديت عرضه جهاني همچنان از قيمت‌ها پشتيباني مي‌کند.به گزارش ايسنا، بهاي معاملات آتي نفت برنت 9 سنت يا 0.1 درصد نسبت به قيمت نهايي روز جمعه کاهش يافت و به 71.46 دلار در هر بشکه رسيد. بهاي معاملات آتي وست تگزاس اينترمديت آمريکا 26 سنت يا 0.4 درصد کاهش پيدا کرد و به 63.63 دلار در هر بشکه رسيد.

به گفته تحليلگران نفتي در شرکت "انرژي اسپکتس"، انتظار مي‌رود با توجه به سيگنال‌هاي مختلفي که در خصوص عرضه از سوي آمريکا، اوپک و متحدان‌ش وجود دارد، نفت در بازه محدودي در مرز 70 دلار در هر بشکه معامله شود.رئيس شرکت ملي نفت ليبي هشدار داد: تشديد درگيري‌ها ممکن است توليد نفت اين کشور را متوقف کند.اوپک و هم‌پيمانانش در ژوئن براي تصميم‌گيري در خصوص ادامه اجراي توافق کاهش توليد ديدار خواهد کرد. اوپک و روسيه و سايرتوليد کنندگان غيراوپک موافقت کرده‌اند از اول ژانويه به مدت شش ماه توليدشان را 1.2 ميليون بشکه در روز کاهش دهند.

عربستان سعودي که بزرگترين توليد کننده عضو اوپک است مايل است به کاهش توليد ادامه دهد، اما منابع آگاه در اوپک اظهار کردند اين گروه ممکن است در صورت ادامه اختلالات توليد در نقاط ديگر، توليدش را افزايش دهد.خبرگزاري تاس به نقل از آنتون سيلوآنوف، وزير دارايي روسيه نوشت: روسيه و اوپک ممکن است تصميم بگيرند توليدشان را براي مبارزه بر سر سهم بازار با آمريکا افزايش دهند اما اين اقدام قيمت‌هاي نفت را تا سطح 40 دلار در هر بشکه پايين خواهد برد.

مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ايران:

پساب صنعتي به چاه‌هاي نفتي مرده تزريق مي‌شود

مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ايران با بيان اينکه براي دفع بخشي از پساب در سکوي ابوذر، چاه‌هاي تزريقي ايجاد نموده و اين پساب به چاه‌هاي مرده تزريق مي‌شود، گفت: طرح اقتضايي مقابله با آلودگي نفتي به تصويب سازمان بنادر رسيده است.به گزارش روابط عمومي شرکت نفت فلات قاره ايران، حميد بورد مديرعامل شرکت نفت فلات قاره ايران گفت: شرکت نفت فلات قاره ايران به عنوان شرکتي پيشتاز در حوزه تصفيه تکميلي آب‌هاي وارد شده به دريا تقريبا از 10 سال گذشته سامانه‌هاي تصفيه پساب صنعتي را در همه مناطق خود مستقر نموده و از اين طريق آلودگي نزديک به 290 هزار بشکه پساب توليدي کاهش يافته و از هرگونه آلودگي عاري شده است، ولي با توجه به سختگيرانه‌تر شدن قوانين سازمان محيط زيست، چرخه پساب موجود را ارتقا داده و بهينه‌سازي نموده و تصفيه تکميلي روي آن نصب مي‌گردد.

وي با بيان اينکه براي دفع بخشي از پساب در سکوي ابوذر، چاه‌هاي تزريقي ايجاد نموده و اين پساب به چاه‌هاي مرده تزريق مي‌شود، گفت: در حوزه مقابله با آلودگي نفتي، طرح اقتضايي مقابله با آلودگي نفتي نيز به تصويب سازمان بنادر رسيده است.

وي افزود: خوشبختانه در جزيره خارگ با همکاري پژوهشگاه صنعت نفت بحث بازيافت لجن‌هاي نفتي و پاکسازي خاک‌هاي آلوده که معضلي 50 ساله بود به سرانجام رسيد. همچنين پيت‌هاي بزرگ نفتي که مانند لکه‌هاي بزرگ سياه رنگي در بعضي مکان‌ها ديده مي‌شد در حال جمع‌آوري است و خاک‌هاي آلوده آن زيست‌پالايي و گياه‌پالايي شده و همه مناطق عملياتي داراي پوشش گياهي خواهند شد.به گفته وي، در حوزه اقدامات فرهنگي و تعامل با سازمان‌هاي مختلف، امضاي تفاهم‌نامه با اداره کل محيط زيست استان بوشهر در راستاي حمايت و صيانت از حيات‌وحش و آهوان منطقه خارگ به انجام رسيد که با اين اقدام شرکت نفت فلات قاره ايران به عنوان يکي از برندها و حاميان اصلي حيات‌وحش در کل خليج‌فارس مطرح خواهد شد. همچنين احيا زيست‌بوم‌هاي مرجاني جزيره خارگ که در پروژه ان‌جي‌ال خارگ دچار آسيب شده بودند نيز عملياتي شده و اين زيست‌بوم‌ها در قالب کاشت مرجان‌هاي جديد به طور کامل احيا خواهند شد.

مهندس بورد افزود: طرح جمع‌آوري گازهاي همراه در جزاير خارگ و سيري از سال‌هاي گذشته اجرا شده و در يک برنامه سه ساله همه گازهاي همراه که در اين جزاير سوزانده مي‌شود به محصولات و ارزش افزوده بيشتر تبديل مي‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما