شناسهٔ خبر: 31823765 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

توسط برگزیده جایزه خوارزمی محقق شد؛

توسعه فناوری نانوسیم های نیمه هادی برای تبدیل و ذخیره انرژی

محققان موفق شدند با توسعه فناوری نانو سیم های نیمه هادی راهی برای تبدیل و ذخیره انرژی پیدا کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، نانوسیم‌های اکسید نئوبیوم یکی از ترکیبات کلیدی است که باعث کشف یک نوع پروب نوری به منظور ترکیب میکروسکوپ فلوئورسانس با میکروسکوپ نیرویی شده است. یکی دیگر از زمینه‌های تحقیقاتی گروه پروفسور یانگ، بکارگیری نانوسیم‌ها در سلول‌های فتوولتائیک بود و در پی آن طراحی سامانه‌های نانو به منظور تجزیه فتوکاتالیستی آب است.

از یافته‌های جالب توجه این گروه تحقیقاتی، تلفیق سامانه‌های مبتنی بر نانوسیم با میکروارگانیسم ها به منظور توسعه فرایند فتوسنتز و در نتیجه توسعه سامانه‌های بیوهیبرید مواد معدنی – کاتالیست های بیولوژیکی به منظور جذب دی اکسید کربن و تبدیل آن به سوخت است. دکتر یانگ، مطالعات تجربی بسیار جالب و درخور توجهی را در گسترش دامنه کاربرد نانوسیم‌های نیمه هادی انجام داده و درک عمیقی از خواص این ترکیبات را به دست آورده و کاربردهای مختلف آن در زمینه فناوری نانو را کشف کرده است.

پروفسور یانگ یکی از پیشگامان عرضه نانوفناوری در زمینه ساخت و بکارگیری نانوسیم‌های نیمه هادی در تبدیل و ذخیره سازی انرژی، فتوسنتز مصنوعی و بازیافت انرژی گرمایی است.

کشف او در نیمه لیزر ماورای بنفش در دمای اتاق با استفاده از نانوسیم‌ها منجر به ایجاد دریچه‌ای جدید برای تحقیقات در این زمینه شد که ارجاع بیش از ده هزار مقاله به کار وی را به همراه داشت.

به گزارش مهر، این پروژه توسط پی دانگ یانگ انجام گرفت که در سی و دومین جشنواره بین المللی خوارزمی در بخش اختراع و نوآوری در گروه فناوری نانو حائز رتبه شد.

پروفسور پی دانگ یانگ دانش آموخته رشته شیمی از دانشگاه علوم و فناوری چین در سال ۱۹۹۳ است. وی در سال ۱۹۹۷ دکترای خود را در رشته شیمی از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. همچنین از سال ۱۹۹۷ تا سال ۱۹۹۹ تحقیقات پسادکترا خود را در دانشگاه سانتاباربارای کالیفرنیا گذراند و سپس در دانشگاه برکلی کالیفرنیا به عنوان استادیار مشغول به کار شد.

ثمره فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی دانگ یانگ، چاپ بیش از سیصد و چهل مقاله در مجلات بسیار معتبر با تعداد ارجاعات بیش از یکصد هزار مورد، سی و پنج ثبت اختراع و راه اندازی سه شرکت دانش بنیان بوده است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما