شناسهٔ خبر: 31349270 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

بالا گرفتن انتقادات در فضاي مجازي نسبت به اقدامي غيركارشناسي در يك برنامه تلويزيوني؛

خشونت عليه زنان در قاب تلويزيون؟!

صاحب‌خبر -

 زهرا كيان‌بخت

هرازگاه برخي برنامه‌هاي صدا و سيما به دليل عدم نگاه كارشناسانه، همه‌جانبه و صحيح، مورد نقد و انتقادات فراوان اجتماعي واقع مي‌شوند. نمونه آن را چند ماه پيش در جريان صحبتهاي يكي از كارشناسان در صدا و سيماي يزد شاهد بوديم كه بانوان را به شستن پاي همسر خود با شير و گل! تشويق مي‌كرد. اين سخنان به طور گسترده با انتقادهاي فراوان روبرو شد تا جايي كه صداوسيماي يزد رسما بابت اين برنامه و صحبتهاي غيركارشناسانه كارشناس آن از مخاطبان عذرخواهي كرد.

اما اخيرا برنامه ديگري در صدا و سيما جلوي دوربين رفته كه نظير همين انتقادها را برانگيخته است. برنامه‌اي كه به طور مستقيم خشونت عليه زنان را تبليغ مي‌كند و اين مشكل و ناهنجاري اجتماعي را، تا حدي عادي و طبيعي جلوه مي‌دهد!

جريان از اين قرار بود كه در روزهاي اخير، يكي از شبكه‌هاي سيما به گونه‌اي شگفت‌انگيز! به روايت داستان زندگي مردي پرداخت که با لبخند و افتخار، از خشونت عليه همسرش، كتك زدن او، و ضرب و شتمش، صحبت مي‌كرد و تعريف مي‌كرد كه بابت همين خشونتها، مجبور شده براي رسيدگي به درخواست طلاق همسرش 27 مرتبه به دادگاه برود! اين مرد كه همسر و فرزندانش در كنارش نشسته بودند و در برنامه حضور داشتند در ادامه از اينكه هر بار بعد از اين كتك‌كاري‌ها، دل‌ او و همسرش براي هم تنگ مي‌شده و نهايتا آشتي مي‌كردند، طوري از زندگي مشترك خود سخن مي‌گفت كه گويي، ضرب و شتم همسر و در پي آن، 27 بار تقاضاي طلاق همسرش، خاطراتي فراموش‌نشدني‌اند كه مي‌توان در باب‌شان با آب و تاب سخن گفت و هيچ اظهار شرمساري نكرد!

پخش چنين گفته‌هايي و عادي جلوه دادن آن، آن هم در جامعه امروز ما كه بسياري از زندگي‌هاي مشترك در آن، دچار مشكل‌اند و روبه فروپاشي مي‌روند، نه فقط گامي در جهت ايجاد صلح و آشتي بين زوجين برنمي‌دارد، بلكه مستقيما چنين زندگي‌هايي را توجيه كرده و خشونت مرد عليه همسر را امري طبيعي تلقي مي‌كند!

نكته تاسف‌انگيز ماجرا اينجاست كه دو كودك اين زوج هم در برنامه در كنار والدين خود حضور دارند و تمام صحبتها را مي‌شنوند! اينكه والدين بتوانند به راحتي در مقابل چشم فرزندان خود، از اختلافات و درگيري‍ها و كتك‌كاري و طلاق و دادگاه بگويند هم، امر عجيب ديگري است كه نقض حقوق كودكان نيز به نوعي در آن نهفته است.

خلاصه اينكه امروز جامعه ما بيش از هر چيز، به تبليغ الگوهاي درست براي داشتن زندگيهاي خانوادگي سالم، دوستانه و شاد نيازمند است، نه اينكه با دعوت از افرادي كه نسبت به بديهي‌ترين حقوق زن در زندگي خانوادگي ناآگاهند و با رفتارهاي غيرعقلاني و بدون توجيه، خشونت عليه زنان را تبليغ و ترويج مي‌كنند، به اين درد اجتماعي دامن بزنند!

نظر شما