شناسهٔ خبر: 31326132 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 مذاکرات آمريکا با کره جنوبي درباره نفت ايران

يک مقام بلندپايه آمريکايي هفته جاري درباره واردات نفت ايران با مقامات کره جنوبي گفت‌وگو کرد و از سئول خواست منابع واردات نفت خود را متنوع کند.

به گزارش ايسنا، فرانسيس فانون يکي از مقامات وزارت خارجه آمريکا هفته جاري به يک سفر آسيايي رفت و در فاصله 19 تا 26 فوريه، از سئول و توکيو ديدار کرد.

وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد فانون با مقامات دولتي و نمايندگان بخش خصوصي براي گفت‌و گو درباره امنيت انرژي و همکاري منطقه‌اي در مسائل انرژي ديدار کرده است و اين مقام همچنين بر اهميت متنوع سازي انرژي در منطقه تاکيد کرده است.

کره جنوبي و ژاپن در ميان هشت مشتري نفت ايران هستند که از آمريکا براي ادامه واردات نفت ايران تا ماه مه سال 2019 معافيت گرفته‌ اند.

وزارت امور خارجه کره جنوبي اعلام کرد يون کانگ هيون، معاون امور اقتصادي وزارت امور خارجه روز چهارشنبه با فانون ديدار و درباره راه‌هاي افزايش همکاري در بخش انرژي گفت‌و گو کرد.

منابع آگاه به پلاتس گفتند: يون و فانون درباره مسئله نفت ايران و تلاش‌هاي کره جنوبي براي متنوع کردن منابع واردات نفت گفت‌و گو کرده‌اند.

به گفته تاکايوکي ناگامي، اقتصاددان ارشد شرکت ملي نفت، گاز و فلزات ژاپن اظهار کرد: به نظر مي‌رسد هدف از ديدار فانون، درخواست آمريکا براي متنوع سازي تأمين انرژي و تقويت امنيت انرژي باشد که شامل افزايش واردات نفت آمريکا از سوي ژاپن و کره جنوبي و واردات کمتر نفت از ايران خواهد بود.

کره جنوبي واردات نفت ايران را در ژانويه پس از چهار ماه وقفه از سر گرفت، اما آمار گمرکي نشان داد واردات اين کشور 76 درصد نسبت به ژانويه سال 2018 کاهش داشت. اين کشور که پنجمين واردکننده بزرگ نفت در جهان است در نوامبر از آمريکا يک معافيت شش ماهه براي ادامه واردات از ايران دريافت کرد، اما به دليل مسائل پرداخت و بيمه، نتوانست فوراً وارداتش را از سر بگيرد.

آمار گمرکي کره جنوبي نشان داد: اين کشور که يکي از بزرگترين مشتريان آسيايي نفت ايران است، 227 هزار و 941 تن يا معادل 53 هزار و 676 بشکه در روز نفت ايران را در ژانويه وارد کرد که در مقايسه با 950 هزار و 13 تن در ژانويه سال 2018، به ميزان 76 درصد کاهش داشت.

مديرعامل شرکت نفت خزر:

مذاکرات نفتي ايران و آذربايجان ادامه دارد

مديرعامل شرکت نفت خزر از تداوم مذاکرات ايران و آذربايجان در زمينه استفاده از ظرفيت‌هاي هيدروکربوري درياي خزر خبر داد و گفت: به اين منظور کميته‌هاي مشترکي مشغول فعاليت هستند.

علي اصولي در گفت‌وگو با شانا، با بيان اين مطلب افزود: با توجه به توافق روساي جمهور پنج کشور حوزه درياي خزر و همچنين امضاي تفاهم‌نامه روساي جمهوري ايران و آذربايجان، هم‌اکنون در کنار ساير مذاکرات، در حال پيگيري تفاهم‌نامه همکاري‌هاي نفتي و گازي با کشور آذربايجان هستيم و به اين منظور جلسه‌ مشترکي نيز در همين ماه برگزار خواهد شد.

وي درباره روند پيشروي مذاکرات دو طرف گفت: به هر حال نخستين باري است که دو کشور مي‌خواهند در بلوکي که صددرصد متعلق به هيچ‌کدام نيست، فعاليت کنند و کار با پيچيدگي‌هاي زيادي همراه است، ضمن اينکه شرايط جهاني بازار نفت هم به‌طور طبيعي، فعاليت‌هاي توسعه‌اي در آب‌هاي عميق را تحت‌تاثير قرار داده، به‌ويژه درياي خزر که حوزه‌اي خاص و محصور است.

اصولي با بيان اينکه ايران در مذاکرات از مزيت‌هايي برخوردار است، توضيح داد: يک مزيت، نيروي متخصص ايران است که به اعتقاد کارشناسان شرکت سوکار، از نقاط قابل اتکاي کشورمان در فعاليت‌هاي نفتي درياي خزر است. کارشناسان شرکت سوکار گمان مي‌کردند متخصصان ايراني به دليل تحريم‌هاي بين‌المللي، در بخش آب‌هاي عميق از تجربه بالايي برخوردار نيستند، اما پس از جلساتي که با کارشناسان و متخصصان شرکت نفت خزر داشتند روي اين مزيت ايران تاکيد کردند.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس:

دولت و کميسيون تلفيق فعلا موافق افزايش قيمت بنزين نيستند

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با بيان اينکه هيچکس مخالف سهميه‌بندي بنزين، احياي کارت‌هاي سوخت و کنترل مصرف بنزين نيست، گفت: دولت و کميسيون تلفيق فعلا موافق افزايش قيمت بنزين در سال آينده نيستند.

‌به گزارش فارس ، مصطفي کواکبيان، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، بيان کرد: در مجلس شوراي اسلامي بررسي لايحه بودجه 1398 ادامه دارد و تاکنون دولت و کميسيون تلفيق موافق افزايش قيمت بنزين در سال آينده نبوده‌اند.وي افزود: البته هيچ کس مخالف سهميه بندي بنزين و احياي کارت هاي سوخت و کنترل مصرف بنزين نيست.

به گفته کواکبيان، روزانه 9 ميليون ليتر بنزين از کشور قاچاق مي‌شود که براي مقابله با آن بايد دولت کنترل‌هاي لازم را انجام دهد و مجلس نيز برنامه ريزي مناسبي داشته باشد.

اين نماينده مجلس در خصوص اينکه قيمت بنزين چقدر بايد باشد، گفت: برخي مي‌گويند قيمت بنزين در منطقه بيشتر است و اين امر موجب قاچاق مي‌شود، براي حل اين مشکل بايد پايه پولي را اصلاح و پول ملي را تقويت کنيم.

کواکبيان گفت: زماني نرخ ارز 3600 تومان بود و حالا افزايش يافته است، شايد اگر بر آن اساس حساب کنيم بايد قيمت بنزين را افزايش دهيم اما نه 6 هزار تومان.وي تاکيد کرد: همت ما اين است که بيشترين منافع به مردم برسد و در بحث کلان افزايش قيمت بنزين بايد کاري که مردم بيشترين نفع را داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما