شناسهٔ خبر: 31326021 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 درمان سرطان با از بين بردن سلول هاي بنيادي سرطاني

بيشتر داروهايي که ساخته شده‌اند (bulk cancer cells) را نشانه مي‌گيرند، اما منشا اصلي که سلول‌هاي بنيادي سرطاني هستند را خير. سلول هاي بنيادي سرطاني که به عنوان سلول‌هاي آغاز کننده تومور شناخته مي‌شوند، تنها سلول‌هايي هستند که مي‌توانند يک تومور جديد ايجاد کنند. درمان هاي جديد که به طور خاص سلول‌هاي بنيادي سرطاني را هدف قرار داده و آنها را از بين مي‌برند، بايد مانع از رشد و گسترش تومورها شوند، ما براي اين کار نياز به شناخت دقيق‌تر هدف داريم.

به گزارش آفرينش از ستاد دتوسعه علوم و فناوري هاي سلول هاي بنيادي ،آزمايشات محققان بر روي سلول‌هاي سرطاني حاصل از تومور پستاني انسان نشان داد که سلول‌هاي بنيادي که تنها 0.2درصد از جمعيت سلول‌هاي سرطاني بودند، ويژگي هاي اختصاصي دارند. محققان معتقدند که اين سلول‌ها شبيه به سلول‌هاي منشاء سرطاني هستند که از پيري فرار کرده اند؛ اين در حالي است که روند طبيعي پيري و مرگ سلولي نتيجه يک چرخه زندگي سلولي سالم است.

حال که اين سلول‌ها کشف شده‌اند و ما مي‌دانيم که چگونه رفتار مي‌کنند، بايد داروهايي را براي هدف قرار دادن سلول‌هاي بنيادي سرطاني بيابيم. در مقاله جديد محققان نشان داده اند که اين سلول‌هاي بنيادي به راحتي با يک مهارکننده ميتوکندري يا يک مهارکننده چرخه سلولي مانند Ribociclib، به عنوان يک داروي تاييد شده از طرف FDA که مانع تکثير آنها مي‌شود، مورد هدف قرار مي‌گيرند.

در نهايت، اين به اين معني است که اگر ما بر روي سلول‌هاي بنيادي سرطاني تمرکز کنيم، مي‌توانيم به طور دقيق به هدفمان برسيم و ممکن است بتوانيم سرطان را به يک بيماري مزمن قابل کنترل، مانند ديابت تبديل کنيم .

فاکتورهاي خطرزاي افسردگي پس از زايمان

بارداري و وضع حمل در برخي از زنان با احساس اضطراب، ترس و ناراحتي همراه است.

به گزارش ايسنا، بنابر اعلام سايت هلث‌دي نيوز از جمله فاکتورهاي خطرزا در بروز افسردگي در دوران بارداري و پس از آن مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:

- تغييرات هورموني

- سابقه شخصي يا خانوادگي ابتلا به افسردگي

- احساس عدم حمايت از سوي خانواده و دوستان

- نگراني‌هاي شخصي يا مالي

- تجربه حوادث استرس‌زا

- مصرف مواد مخدر و مواد الکلي

- خشونت خانوادگي

- بيماري‌هاي مزمن.

برچسب‌ها:

نظر شما