شناسهٔ خبر: 31299050 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار:

سهام عدالت ، قابل معامله مي‌شود

صاحب‌خبر -

دبير شورايعالي بورس توضيح داد: پيشنهادي که سازمان بورس و سازمان خصوصي سازي و در نتيجه وزارت امور اقتصادي و دارايي به عنوان وزارتخانه اي که هر دو حوزه با آن مرتبط است، به دولت داده و به سران سه قوه هم ارسال خواهد شد، واگذاري واحدهاي ETF يا صندوق هاي قابل معامله در بورس به دارندگان سهام عدالت است.

وي افزود: با اين ساز و کار، افراد مي توانند بحث بازار سرمايه را از نزديک دنبال و ضمن سهامداري حرفه اي، در خط توليد کشور سرمايه گذاري کنند.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: به هر حال ما مي دانيم که سهام آيينه اي از خط توليد کشور و آيينه اي از شرکت ها و کارخانه ها است. از اين جهت پيشنهاد ما اين است که ETF تشکيل شود و مردم «يونيت هلدر» يا دارنده واحدهاي سرمايه گذاري شوند.محمدي با بيان اينکه کدهاي معاملاتي حدود 35 ميليون سهامدار در شرکت سپرده گذاري مرکزي در حال صدور است، تصريح کرد: اطلاعاتي که از سازمان خصوصي سازي گرفتيم، در شرکت سپرده گذاري مرکزي در حال پردازش است تا چنانچه در صورت تصويب، يونيت ها قابليت معامله پيدا کنند، اين آمادگي از قبل حاصل شده باشد.

دبير شورايعالي بورس اظهار داشت: به اين ترتيب، يکي از برنامه هايي که سازمان بورس براي باقيمانده سهام دولت در شرکت هاي اصل چهل و چهاري دارد، تشکيلETF يا صندوق هاي قابل معامله در بورس است. البته اين ETF غير از ETF سهام عدالت خواهد بود. چون خود دولت نيز علاوه بر 40 درصد سهام عدالت که هم اکنون متعلق به مردم است، سهامي در شرکت هاي موضوع اصل 44 دارد.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در طرح پيشنهادي، سرمايه‌گذاري مردم در صندوق‌هاي قابل معامله با يک سقف معين و با تخفيف 20 درصد قيمت تابلو و داشتن اختيار فروش از طرف دولت توسط خريداران يونيت‌ها يا واحدهاي صندوق قابل معامله طراحي شده است.

نظر شما