شناسهٔ خبر: 31291908 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

اعلام هزینه های جشنواره جهانی فجر ۳۶؛ شفافیت زایی یا شفافیت زدایی؟!

هزینه های چند میلیونی برای تولید لیوان و عطر جشنواره جهانی فجر!

صاحب‌خبر -

بانی فیلم، گروه سینمای ایران: ار سال فایلی دو صفحه ای در ۳۸ بند تحت عنوان هزینه های انجام شده در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، بیش از آنکه شفاف‌سازی کند، ظاهرا موجب پدیدار شدن ابهام هایی شده است. بویژه وقتی با جست و جویی ساده در میان بندهای این هزینه ها، به موارد تعجب برانگیزی همچون تهیه لیوان، خودکار و عطر(!) تحت عنوان گیف جشنواره با هزینه ۶۷۸ میلیون ریال و یا صرف هزینه ای بالغ بر ۶۲۰ میلیون ریال برای «تهیه بی سیم ولباس راهنمایان و مراسم تقدیر و تشکر از دست اندرکاران و هدیه به ایشان» بر می خورید. حال آنکه مشخص نیست مثلاً تولید عطر از سوی جشنواره جهانی چه لزوم و اولویتی داشته که برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.

ضمن اینکه ادعای صرف ۷۶۳ میلیون ریال برای ساخت تیزر کوتاه فیلم برای پخش در سینماتیکت یا صرف هزینه ۲۸۰ میلیون ریال برای هزینه تبلیغات در نشریات سینمایی و مجلات خارجی نیز در این جدول جزو ابهامات بزرگ محسوب می شود.

این در حالی است که روابط عمومی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری در خبر ارسالی اعلام کرده در راستای سیاست شفاف‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در چارچوب قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، جزئیات هزینه های انجام شده در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را منتشر کرده است. حال آنکه بندهای کلی و بدون ارائه هرگونه فکت و دلیل قانع کننده ای در قالب این جدول، خود ابهام آفرین است و به موارد مورد شک و مبهم دامن نیز می زند.

ابهاماتی که دوباره بحث درباره لزوم تجمیع جشنواره های جهانی و ملی فجر را با توجه به هزینه های اغلب بی مورد و نیز گزافی که در شرایط اقتصادی دشوار فعلی به سینما تحمیل می کند، پیش می کشد.

به قول ژان‌میشل فرودون‌ سردبیر سابق مجله «کایه دوسینما» و از مهمانان سال گذشته جشنواره جهانی فجر که به جدایی بخش داخلی و بین‌المللی این رویداد انتقا داشته و گفته: « تنها چیزی که خیلی من را در این جشنواره متاسف کرد این است که بین جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر فاصله زمانی وجود دارد و این دو جشنواره در کنار هم برگزار نمی شود. ما خارجی‌ها به ایران می‌آییم‌ تا فیلم‌های ایرانی ببینیم و‌گرنه فیلم‌های خارجی را‌ که در هر جای جهان می‌توانیم‌ ببینیم. ‌‌فکر می‌کنم جشنواره فیلم‌ فجر به صورت یکپارچه خیلی بهتر بود و ایده جدایی آنها خوب نبود.»

انتقاداتی که از سوی کانون های سینمایی داخلی هم مطرح بوده و در همین رابطه، بهار امسال معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی میزبان شورای مرکزی کانون کارگردانان به عنوان یکی از منتقدان این رویداد بود.

یادآور می شود؛ سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار شد و با توجه به اینکه طبق اعلام جدول هزینه ها، ساخت تندیس های دوره قبلی و چهار دوره بعدی این رویداد با هزینه ۳۲۰ میلیون ریال صورت گرفته، به خاطر جلوگیری از دورریز این تندیس ها هم که شده، احتمالاً جشنواره جهانی باید تا چهار دوره دیگر برگزار شود!

مشروح هزینه های انجام شده در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر

شرح عکس: رضا کیانیان از دست اندرکاران جشنواره جهانی فیلم فجر ۳۶ در حال شوخی با الیور استون یکی از مهمانان این رویداد در پردیس چارسو! عکس: بانی فیلم

اشتراک گذاری در:

نظر شما