شناسهٔ خبر: 31275977 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 تسهيلات جديد؛ در انتظار مشتريان ميعانات گازي در بورس

وزارت نفت با هدف تنوع‌سازي روش‌هاي فروش و مشارکت بخش خصوصي در فروش، تصميم به عرضه ميعانات گازي در اين رينگ گرفت و قرار است ششم اسفندماه، دومين عرضه ميعانات گازي پارس جنوبي با تسهيلات جديدي صورت بگيرد.به گزارش ايسنا، شرايط نخستين به اين ترتيب بود که يک ميليون بشکه ميعانات گازي در محموله‌هاي 35 هزار بشکه‌اي عرضه شد. قيمت عرضه در اين مرحله، بر اساس ميانگين 10 قيمت پاياني نفت خام دوبي محاسبه شده و قيمت به ازاي هر بشکه 61.04 دلار تعيين شده بود.

قرار بود بارگيري محموله ميعانات گازي در عسلويه و يا از طريق انتقال کشتي به کشتي در پايانه خارک انجام شود و محدوديتي در مقصد ارسالي محموله وجود نداشته باشد. پيش پرداخت شش درصد و امکان تسويه 100 درصد ريالي از ويژگي‌هاي اين عرضه بود. هم‌چنين مدت تسويه حساب از زمان بارگيري 90 روز تعيين شده بود. اين عرضه در 24 بهمن‌ماه صورت گرفت اما مشتري پيدا نکرد.

با اين حال، قرار است بورس در ششم اسفندماه براي دومين بار ميزبان معيانات گازي شود. به گفته اميرحسين تبيانيان - نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي در اين مرحله يک ميليون بشکه ميعانات گازي در محموله‎هاي 35 هزار بشکه‎اي با قيمت 62,76 دلار به ازاي هر بشکه عرضه خواهد شد.

مجوز مجلس به وزارت نفت براي انتشار3 ميليارد دلار اوراق مالي اسلامي

نمايندگان مجلس به وزارت نفت اجازه انتشار سه ميليارد دلار اوراق مالي اسلامي دادند.به گزارش ايرنا ، نمايندگان مجلس در جلسه علني نوبت مجلس و در ادامه بررسي جزييات بودجه درآمدي بند تبصره 5 را تصويب کردند.

بر اين اساس، وزارت نفت از طريق شرکت‌هاي دولتي تابعه ذيربط تا سقف معادل سه ميليارد دلار اوراق مالي اسلامي، (ريالي يا ارزي) با تصويب هيات وزيران منتشر مي‌کند.

همچنين طبق مصوبه مجلس در بند ل تبصره 5 اوراق و اسناد اين تبصره مشمول ماليات نمي‌شود.

شکايت نوبخت از امضا کنندگان نامه به رئيس جمهور درباره درآمدهاي نفتي

يک عضو فراکسيون نمايندگان ولايي مجلس گفت که رئيس سازمان برنامه و بودجه در نامه‌اي به رئيس مجلس از نمايندگان امضا کننده نامه‌اي مربوط به درآمدهاي نفتي شکايت کرده است تا اين موضوع در هيأت نظارت بررسي شود.به گزارش مهر ، محمد حسيني در حاشيه جلسه علني گفت: 9 نماينده مجلس نامه‌اي به رئيس جمهور نوشتند که ناظر به گزارش ديوان محاسبات در تفريغ بودجه 95 است که رئيس ديوان محاسبات آن را در 4 بهمن سال 96 قرائت کرد.

وي توضيح داد: طبق اين گزارش مبالغ حاصل از فروش گاز بايد به حساب خزانه و سهم فروش صادراتي گاز بايد به حساب صندوق توسعه ملي واريز شود که اين رقم‌ها به حساب خزانه برگشت داده نشدند. علي‌رغم اين‌که يک سال از قرائت گزارش تفريغ بودجه مي‌گذرد ولي هنوز اين موضوع تعيين تکليف نشده و ما از رئيس جمهور خواسته‌ايم به اين وضعيت رسيدگي کند.حسيني افزود: آقاي نوبخت نامه‌اي به رئيس جمهور با محتواي شکوائيه از نمايندگان نوشته، همچنين نامه‌اي به رئيس مجلس با عنوان شکايت از نمايندگان امضا کننده نوشته و خواستار بررسي اين موضوع در هيأت نظارت شده است.

احمد امير آبادي فراهاني عضو هيأت رئيسه مجلس گفت :که هنوز نامه‌اي به هيأت رئيسه ارائه نشده است.

همچنين محمد جواد جمالي سخنگوي هيأت نظارت بر رفتار نمايندگان نيز گفت که اين موضوع را از زبان صادقي شنيده است ولي هنوز رسماً نامه‌اي به هيأت نظارت داده نشده است.

چندي پيش 9 نماينده مجلس در نامه‌اي به رئيس جمهور نسبت به عدم تعيين تکليف 16 هزار ميليارد تومان و يک ميليارد و 177 ميليون دلار از درآمدهاي نفتي که بايد از محل فروش نفت و گاز به صندوق توسعه ملي واريز مي‌شد، انتقاد کرده و خواستار بررسي اين موضوع از سوي رئيس جمهور شدند. اين نامه به امضاي احمد سالک نماينده اصفهان، احمد عليرضا بيگي نماينده تبريز، محمد دهقان نماينده طرقبه، محمود صادقي نماينده تهران، حسينعلي شهرياري نماينده زاهدان، محمد حسيني نماينده تفرش، اسدالله عباسي نماينده رودسر، محمدحسين فرهنگي نماينده تبريز و عليرضا سليمي نماينده محلات رسيده است.

دومين عرضه ميعانات گازي پارس جنوبي در رينگ بين‎الملل بورس انرژي

نماينده شرکت ملي نفت ايران در بورس انرژي از دومين عرضه ميعانات گازي پارس جنوبي در رينگ بين‎الملل بورس انرژي در تاريخ ششم اسفند 97 خبر داد.

به گزارش شرکت ملي نفت ايران، اميرحسين تبيانيان اظهار کرد: در اين مرحله يک ميليون بشکه ميعانات گازي در محموله‎هاي 35 هزار بشکه‎اي با قيمت 62,76 دلار به ازاي هر بشکه عرضه خواهد شد.

وي با بيان اينکه در اين دوره عرضه ميعانات گازي يک تسهيل جديد ايجاد شده است، افزود: در اين مرحله مشتريان مهلت دارند تا 10 روز مانده به بارگيري، کشتي مورد نظر براي جابه‌جايي محموله را به واحد عمليات فرآورده امور بين‎الملل شرکت ملي نفت ايران معرفي کنند، اين در حالي است که در اطلاعيه‎هاي پيشين خريدار بعد از انجام معامله تا 20 روز بايد کشتي مورد نظر را معرفي مي‎کرد که در غير اين صورت معامله فسخ مي‎شد، اما در اطلاعيه جديد اين مسئله تسهيل شده است.

به گفته تبيانيان، بارگيري محموله ميعانات گازي در عسلويه يا از طريق انتقال کشتي به کشتي در پايانه خارک انجام خواهد شد، همچنين محدوديتي در مقصد ارسالي محموله وجود ندارد.وي با بيان اينکه شرايط تسويه مشابه عرضه نفت است، اظهار کرد: پيش پرداخت 6 درصد و امکان تسويه 100 درصد ريالي از ويژگي‎هاي اين عرضه است. همچنين مدت تسويه حساب از زمان بارگيري 90 روز تعيين شده است.

تبيانيان همچنين از فروش 35 هزار بشکه نفت خام سبک با قيمت 52,25 دلار به ازاي هر بشکه در عرضه روز دوشنبه (29، بهمن‎ماه) در رينگ بين‎الملل بورس انرژي خبر داد.وي در پايان تاکيد کرد: به منظور تحقق سياست‎هاي اقتصاد مقاومتي مبتني بر ايجاد تنوع در روش‎هاي فروش نفت، عرضه منظم نفت خام سبک و ميعانات گازي در بورس انرژي طبق برنامه به صورت هفتگي ادامه خواهد يافت.

برچسب‌ها:

نظر شما