شناسهٔ خبر: 31249967 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران:

عدم شناخت روشنفکران ایرانی از غرب/ در دوره قاجار انگلیسی‌ها عمدا در ایران قحطی به راه انداختند

سلیمی نمین گفت: در دوره قاجار انگلیسی‌ها عمدا در ایران قحطی به راه انداختند، اما با این وجود آن‌ها دست به جواهر سلطنتی ایران نزدند، چون آن را اعتبار و حیثیت ملت ایران می‌دانستند، اما پهلوی‌ها از چپاول جواهرات سلطنتی هم نگذشتند

صاحب‌خبر -
عدم شناخت روشنفکران ایرانی از غرب/ در دوره قاجار انگلیسی‌ها عمدا در ایران قحطی به راه انداختندبه گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در دوره نخبه پروری سیاسی سازمان بسیج دانشجویی کشور که در اردوگاه سیدالشهدای علیه السلام آبعلی در حال برگزاری است گفت: بسیاری از روشنفکران ما از گذشته تا به امروز شناخت عمیقی از غرب نداشتند به گونه‌ای که شاهدیم آن‌ها تئوری‌هایی را دنبال می‌کنند که سال‌ها پیش در غرب منسوخ و نفی شده اند.

وی با بیان اینکه عناصری که در دوران پهلوی به صورت تشکیلاتی در خدمت غرب بوده اند در امنیت قرار داشتند، افزود: فرق قاجار با پهلوی این بود که در دوره قاجار می‌توانستیم اصلاحات را از طریق مطالبات مردم پیگیری کنیم.

سلیمی نمین با بیان اینکه ارائه یک تحلیل واحد نسبت به ملیون غلط است و بعضا این نگاه افراطی نسبت به دکتر مصدق توسط برخی افراد تندرو وجود داشته تصریح کرد: این نگاه تا حدی اصلاح شده است مثلا رهبر معظم انقلاب در مورد مصدق گفت: او به دنبال اصلاح بود مصدق یک فرد انقلابی نبود یک اشراف زاده بود که تلاش می‌کرد برای کشور مفید باشد. در هر حال این نگاه به برخی از ملیون می‌تواند اصلاح شود به گونه‌ای که اجازه ندهیم برخی‌ها که عامل بیگانه هستند زیر پرچم ملی گرایی مخفی شوند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اینکه پهلوی‌ها و سلطنت طلب‌ها عرق ملی نسبت به کشور ندارند به گونه‌ای که به دشمن می‌گویند به ایران حمله کنید، تصریح کرد: عرق ملی امام را نسبت به پهلوی و سلطنت طلب‌ها مقایسه کنید زمانی که امام خمینی در عراق تبعید بود او به مقامات عراق پیغام داد که اگر جنگ را با پهلوی آغاز کنید من علی رغم اینکه ضد پهلوی‌ها هستم به ایران برمی گردم و با شما می‌جنگم.

وی خاطرنشان کرد: انگلیسی‌ها نیز زمانی که به ایران آمدند رضاخان به صورت مفتضح از کشور فرار کرد و اصلا نگاه نمی‌کند که سربازان در مرز چه می‌کنند آیا غذا و تجهیزات دارند او تماما به دنبال این بود که اگر گزارشی مبنی بر اینکه انگلیسی‌ها از قزوین عبور کردند دریافت کند تا پا به فرار بگذارد در هر حال رضاخان سه بار فرار کرد و موجب تحقیر ملت ایران شد. با این وجود برخی‌ها نگران این هستند که مذهبی‌ها آن طور که روشنفکران به دنبال آباد کردن ایران بوده اند آن گونه عمل نکرده اند و این در حالی است که این روشنفکران کشور را به بیگانه تقدیم کردند و هر جا را آن‌ها از خاک کشور می‌خواستند، آن را می‌دادند.

سلیمی نمین گفت: در دوره قاجار انگلیسی‌ها عمدا در ایران قحطی به راه انداختند، اما با این وجود آن‌ها دست به جواهر سلطنتی ایران نزدند، چون آن را اعتبار و حیثیت ملت ایران می‌دانستند، اما پهلوی‌ها از چپاول جواهرات سلطنتی هم نگذشتند مثلا شمشیری را که رضاشاه با خود به مصر برده بود مصری‌ها آن را مصادره کردند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه پهلوی‌ها هیچ عرقی نسبت به ایران نداشته اند، اما به دلیل عملکرد بد ما کسانی که وابسته به بیگانه بودند ذیل پرچم ملی گرایی قرار گرفته اند، افزود: حرکت‌هایی مثل نهضت جنگل و یا نهضت خیابانی امروز متهم می‌شوند که حرکت‌های تجزیه طلبانه‌ای بوده اند و این در حالی است که هدف آن‌ها این بود که نگذارند ایران زیر سلطه انگلیس قرار بگیرد.

نظر شما