شناسهٔ خبر: 31212790 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ذاکری در گفتگو با دانشجو:

نیرو‌های انسانی توانمند، سرمایه دانشگاه‌ها هستند/ لزوم بهره‌گیری از توان دانشگاه‌ها برای پیشرفت سریع کشور

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه سرمایه دانشگاه‌ها نیرو‌های انسانی توانمند هستند، گفت: برای پیشرفت سریع کشور باید از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها استفاده و به آن‌ها مراجعه کرد.

صاحب‌خبر -
دانشکده‌ی مهندسی راه آهن در منطقه منحصر به فرد است/رتبه‌ی اول دنیا در نرخ رشد علمجبار علی ذاکری رییس دانشگاه علم وصنعت در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: طی سال ها فعالیت دستاورد‌های بسیاری در این دانشگاه داشته‌ایم؛ در حوزه‌ی ماهواره از صفر تا صد طراحی، ساخت قطعات و تکمیل ماهواره را در دانشگاه انجام دادیم، مرکز تحقیقات فناوری ماهواره را ایجاد کردیم.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون دو ماهواره تحویل سازمان فضایی ایران داده شده و سومی هم در دست اقدام است؛ این نشان می دهد که دانشگاه علم و صنعت بعد از انقلاب، از صفر تا صد این فناوری را به دست آورده و تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده و به نتیجه رسیده است.

وی در خصوص دستاوردهای این دانشگاه در زمینه مهندسی پزشکی اظهار کرد: همکاران ما گام‌های بسیاری در این زمینه برداشته اند که یکی از مهمترین آنها را مرکز تحقیقات مهندسی عصبی ایران برای کمک به قطع نخاعی‌ها وبیمارانی که مشکل قطع عصب در بخشی از بدنشان دارند انجام داده است و در این حوزه توانستند کیت‌هایی را طراحی کنند که این افراد از طریق ریموت (بدون اتصال به بدن) و کابل‌هایی که در بخشی از بدنشان جایگذاری میشود و یا اتصال کیت‌ها به بدن و ارسال دستور و فرمان از طریق دست و گیرنده‌ی آن (مغز) میتوانند حرکت‌های بلند شدن، روبه جلو حرکت کردن، نشستن و... را تجربه کنند. 

رییس دانشگاه علم و صنعت در رابطه با مهم‌ترین دستاورد‌های این دانشگاه درحوزه‌ مهندسی شیمی و شیمی گفت: طراحی و ساخت فیلتر‌های نانو و فیلتر‌های مخصوص کاهش آلایندگی‌های خودرو‌های سنگین که سال گذشته تکمیل شد؛ برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است و در آینده‌ی نزدیکی هم رونمایی خواهیم کرد تا نیاز‌های کشور را از طریق شرکت‌های مرکز رشد و دانش بنیان دانشگاه  برآورده کنیم.

وی اظهار کرد: درحوزه‌ی کامپوزیت همکاران ما دستاورد‌ها و فعالیت‌های خوبی داشتند که امسال برخی از آنها را رونمایی کردیم.  طراحی و ساخت موضوع ترمیم مخازن سوخت به کمک مواد کامپوزیتی داخل دانشگاه با کمک شرکت نفت در یکی از مخازن شهر یزد انجام شد که از لحاظ زمانی و هزینه‌ای صرفه جویی قابل توجهی داشت.

وی افزود:  از سوی دانشکده‌ی فناوری‌های نوین  رونمایی جدیدی در حوزه نفتی به نام اسکیمر نفت روب یا نفتی که لکه‌های نفتی روی آب را جمع می‌کند ،داشتیم. این دستگاه مشابه خارجی دارد، اما قیمتش نزدیک به بیست میلیارد تومان به نرخ روز است  که همکاران ما با ۲/۵ یا ۳ میلیارد تومان هزینه توانستند این وسیله را بسازند. گام‌های اولیه آن برداشته شده و امیدواریم بتوانیم گام‌های بعدی  را با موفقیت برداشته و با حمایت سازمان بنادر و دریا نوردی و وزارت نفت به تولید انبوه برسانیم.
 
به گفته وی، طراحی و ساخت کامل این وسیله در دانشگاه انجام گرفته، نمونه آن هم آزمایش شده و عملکرد این دستگاه مورد تایید مراجع ذی ربط قرار گرفته است.

علی ذاکری افزود: در حوزه‌ی حمل و نقل و مهندسی راه آهن همکاران ما پژوهش‌های خوبی را در کاهش هزینه‌های نگهداری تعمیر راه آهن و ارائه‌ی طرح‌های مهندسی و فنی جدید برای عملکرد مناسب راه آهن و ثبت اختراعات متنوع داشتند. دانشکده‌ی مهندسی راه آهن از دستاورد‌های مهم بعد از انقلاب بوده و شاید در خاورمیانه دانشکده‌ی منحصر به فردیست و مشابه این دانشکده در دانشگاه‌های معتبر کشور‌های منطقه وجود ندارد. نمونه‌ی آن در کشور‌هایی مثل چین و روسیه و کشور‌های اروپایی و آمریکایی وجود دارد، اما در منطقه منحصر به فرد است.

وی اظهار کرد: دانشکده‌ی جدید التاسیسی به نام دانشکده مهندسی پیشرفت برای گرایش‌های بین رشته‌ای و کاربردی داریم که برای توسعه و پیشرفت کشور لازم است از جمله‌ رشته‌هایی مثل مدیریت کسب و کار الکترونیکی، بازاریابی و مدیریت بازار و... که تجارت الکترونیکی و مشابه آن در این دانشکده شکل گرفته و امیدوارم روز به روز توسعه یابد.

رییس دانشگاه علم و صنعت ایران در رابطه با نمره‌ی پیشرفت علمی و آموزشی کشور ذکر کرد: اگر بخواهیم  با در نظر گرفتن همه‌ی دانشگاه‌های غیر انتفاعی و آزاد و پیام نور و... نمره بدهیم حدود چهارده می شود، ولی دانشگاه‌های معتبر کشور با امکاناتی که در اختیار داشتند،  در نرخ رشد علم رتبه‌ی اول و جایگاه هفدهم را در دنیا کسب کرده اند، پس قطعا نمره‌ی بالایی میگیرد. نمره‌ی هفده یا   هجده را به کلان آموزشی کشور با لحاظ کردن پژوهش‌های مناسب که در دنیا کسب کرده ایم، می‌دهم.

وی در رابطه با رمز موفقیت کشور تا کنون گفت: سرمایه‌ی دانشگاه‌ها نیروی انسانی با پتانسیل و توانمندی بالا است؛ رمز موفقیت و سرمایه‌ی اصلی این است که علی رغم محدودیت اعتباری و تجهیزاتی نتایج خوبی به دست آمده و موفقیت‌ها و پژوهش‌ها و عملکرد‌های ذکر شده مرهون و مدیون پشتکار همکاران و خودباوری و اعتقادی است که بعد از انقلاب در مجموعه‌ها و دانشگاه‌ها شکل گرفته است.

رمز پیشرفت سریعتر کشور رجوع به دانشگاه هاست
علی ذاکری بیان کرد: ما اکنون در شرایط تحریمی خاصی قرار داریم و خوداتکایی و اتکا به نیرو‌ها و توانمندی‌های داخلی، اعضای هیئت علمی و آن‌هایی که ثابت کرده اند می توانند مشکلات صنعتی را به حداقل برسانند و در شناسایی و حل معضلات دستگاه‌های اجرایی و صنایع مختلف ورود کنند، بسیاری از مشکلات و معضلات ما را در کشور حل می کند.

وی با بیان اینکه گاه دستگاه های اجرایی نگاه درستی به دانشگاه ها ندارند، ادامه داد: توصیه‌ی جدی ما این است که به دانشگاه‌ها روی بیاورند و مشکلات خودشان را به کمک نیرو‌های جوان این کشور حل کنند. ما بسیاری از تحصیلکرده‌های نخبه دانشگاهی را در کشور داریم که اگر این مشکلات را به عنوان معضل جدی معرفی کنیم، نخبگان علمی برای حل آن، گام‌های موثر و مفیدی رامی توانند بردارند.

نظر شما