شناسهٔ خبر: 31207135 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 استفاده از ويروس عليه مقاومت آنتي‌بيوتيکي باکتري‌ها

زماني که اثربخشي آنتي‌بيوتيک‌ها از بين برود، عفونت‌هاي باکتريايي نظير باکتري ايکولا، سي‌ديف و ام‌آر‌اي‌اي حملات مرگبار خود را آغاز خواهد کرد، به همين دليل يکي از شرکت‌هاي فعال در حوزه زيست‌فناوري اقدام به انجام پروژه‌اي کرده که در آن از ويروس مهندسي‌شده براي مقابله با عوامل بيماري‌زا استفاده شده است.

به گزارش آفرينش از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو،شرکت لوکاس بيو‌ساينسز (Locus Biosciences) با همکاري يکي از شرکت‌هاي بزرگ داروسازي براي ارائه اين فناوري برنامه دقيقي را پياده‌سازي کرده‌اند. در اين پروژه شرکت لوکاس بيو‌ساينسز اقدام به ارائه ويروس‌هاي مهندسي‌شده موسوم به CR-Phage کرده است که باکتري‌ها را از بين برده و نياز به استفاده از آنتي‌بيوتيک را در درمان بيماري‌ها کاهش مي‌دهد.

در سال 1950، آنتي‌بيوتيک پاسخ نهايي هر نوع عفونت باکتريايي بود اما باکتري‌ها شروع به جهش ژنتيکي کرده و امروزه مقاومت در برابر آنتي‌بيوتيک به عنوان يکي از چالش‌هاي بزرگ پزشکي محسوب مي‌شود به طوري که پيش‌بيني مي‌شود تا سال 2050 هر ساله بيش از ده ميليون نفر در اثر مقاومت آنتي‌بيوتيکي باکتري‌ها جان خود را از دست بدهند مگر اين که راهبرد جديدي ارائه شود.

در سال 2017، پاول گاروفولو، مديرعامل شرکت لوکوس بيو‌ساينسز در پارک تحقيقاتي تري‌انگل برنامه‌اي را کليد زد که در آن قرار است از يک نوع ويروس مهندسي‌شده CR-Phage براي مقابله با مقاومت آنتي‌بيوتيکي استفاده شود. مديرعامل لوکوس بيو‌ساينسز مي‌گويد: « CR-Phage جايگزين مناسبي براي آنتي‌بيوتيک‌ها است، اين ويروس مهندسي‌شده مي‌تواند گونه‌هاي مختلف باکتري را شناسايي کرده و بدون اين‌که آسيبي به باکتري‌هاي ديگر برساند، باکتري‌هاي مورد نظر را از بين ببرد. اين فناوري يک گام بسيار مهم در پزشکي بوده و ما مي‌توانيم نشان دهيم که از آن مي‌توان براي درمان بيماري در انسان نيز استفاده کرد.»

اين ويروس مهندسي‌شده، يک بمب هوشمند است که DNA باکتري را هدف قرار مي‌دهد و به مدت سه سال روي حيوانات مورد استفاده و آزمايش قرار گرفته است.

نظر شما