شناسهٔ خبر: 31205224 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

معاون عمرانی وزیر کشور:

شهرداری‌ها باید براساس درآمد خود هزینه کنند/ برخی شهرداری‌ها از پرداخت حقوق عاجز هستند

معاون عمرانی وزیر کشور درباره اینکه برخی از شهرداری‌ها در پرداخت حقوق به کارمندان خود عاجز هستند و اوضاع مساعدی نیست، گفت: شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند که خود باید درآمد داشته باشند و آن را خرج کنند که نقش وزارت کشور در این میان اصلاح نظام شهری در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، مهدی جمالی‌نژاد معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در نشست خبری با بیان اینکه تشکیل 739 شهرداری از ابتدای انقلاب تاکنون  از موارد مهم انجام شده است، گفت: همچنین 37 هزار و 48 دهیاری تحت پوشش قرار گرفتن 94 درصد از روستاییان از خدمات را برعهده دارند که ایجاد سیستم مدیریت و پسماند و پوشش یکپارچه مدیریت روستایی اقدامات مفیدی انجام داده‌اند. 

وی در ادامه گفت: 2567 دهیار ما خانم‌ هستند که در حوزه‌های برتر رتبه‌های نخست را دریافت می‌کنند. ما در جهان یکی از کشورهایی هستیم که طول خطوط ریلی‌مان حرف اول را می‌زند و 830 کیلومتر کل خطوط مترویی ما در آینده خواهد بود که 295 کیلومتر آن اکنون در حال بهره‌برداری است. 

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: 9 شهر در حوزه حمل و نقل ریلی فعال هستند؛ همچنین کلنگ‌زنی خطوط ریلی برای شهرستان اسلامشهر انجام شد. ما اکنون 1739 دستگاه واگن خریداری کرده‌ایم و اقدامات مهم لجستیکی در زمینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را انجام داده‌ایم. اکنون چند ده هزار اتوبوس‌، مینی‌بوس و ون به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه شده است. 

جمالی‌نژاد درمورد حمل و نقل عمومی گفت: همانطور که ما به استفاده کمتر مردم از خودروهای شخصی تاکید درایم باید بتوانیم در حد عملیاتی تردید به استفاده از حمل و نقل عمومی را انجام دهیم. سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به قدری درمورد حمل و نقل عمومی ارزش قائل است که این مورد را در دو سازمان جداگانه بررسی می‌کند. اکنون از 22 هزار اتوبوس ما تعداد بسیاری در حال فرسودگی هستند که نیازمند به جایگزینی دارند. 

وی در ادامه اضافه کرد: ریاست جمهوری به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بازآفرینی شخصی شخصا ورود پیدا کرده‌اند. بسیاری از کلانشهرها و شهرهای بزرگ ما به صورت خودجوش نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خود اقدام کردند و برخی شهرداری‌ها نیز بخشی از وسایل را تامین کرده‌‌اند. در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نامشخص بودن میزان و نحوه ارائه تسهیلات و عدم توان بخشی خصوصی برای شرکت در طرح نوسازی به دلیل پایین بودن کرایه‌ها و همچنین اختلاف قیمت ارز از موارد مهم بشمار می‌رود و ما بنا داریم عمده اقدامات را در زمینه نوسازی اتوبوس درون شهری انجام دهیم. 

معاون عمرانی وزیر کشور بیان کرد: در تمامی جلسات همه مسئولان تلاش در نوسازی ناوگان داشته‌اند و ما در بحث تاکسیرانی به خوبی ورود پیدا کرده‌ایم. در زمینه سامانه املاک اکثر شهرهای مراکز استان‌ بانک املاک در شهرداری‌ها را تهیه کرده‌‌اند. ما تلاش خود را خواهیم کرد و در پروانه‌های ساختمانی و پایان کار اقدامی در شناسنامه‌‌دار کردن املاک خواهیم کرد. 

جمالی‌نژاد درمورد سند توسعه‌ای شهر تهران گفت: بنده برنامه پنج‌ساله شهر یزد را خود طراحی کردم و تاکید می‌کنم شهرداری‌های کل کشور خود این اقدام را انجام دهند. برنامه‌های پنج ساله بدون توجه به برنامه‌های شهرداری‌های همجوار نمی‌توانند موفق باشند و سند توسعه شهر تهران برنامه‌های بالادستی را بخوبی تنظیم کرده است. 

معاون عمرانی وزیر کشور درمورد تجهیزات مدیریت بحران گفت: ما اکنون در حال آماده کردن تجهیزات و شبکه‌ای کردن اقدامات مدیریت بحران هستیم که مصداق آن ارائه تجهیزات به آتش‌نشانی‌ها است زیرا اگر کشور ما به شبکه آتش‌نشانی منسجم متصل نباشد  موفق نخواهد بود. 

وی درباره بیانیه رهبر معظم انقلاب در روزهای اخیر گفت: توصیه‌های راهبردی مقام معظم رهبری بالاخص به مسئولان می‌تواند فضای مناسب ورود به دهه پنجم انقلاب را فراهم کند. توزیع عادلانه خدمات و امکانات در همه شهرها و روستاها،‌بکارگیری ایده‌های خلاقانه جوانان، افزایش مشارکت مردمی، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و بسیاری از جوانب دیگر در این بیانیه آمده است و امیدواریم بتوانیم جوانان را به صورتی مناسب وارد عرصه کار به طور مثال در شهرداری‌ها کنیم. 

جمالی‌نژاد گفت: شاید در حوزه اتوبوسرانی هنوز نتوانسته‌ایم به نقطه مورد نظر برسیم ولی در زمینه تاکسی‌ها توفیقات مناسبی وجود داشته است و پیگیر هستیم تا خودروسازان برای ارائه خودروهای سال 97 وارد عرصه شوند. 

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: در آخرین جلسه کارگروه آلودگی به ما قول داده شده تا هفته‌ای 200 تاکسی تحویل داده شود. علی‌رغم مشکلاتی که دولت داشته است سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز همت ویژه‌ای به عمل آورده. بنده از استان فارس و اصفهان بازدید داشتم که مشاهده شد اقدامات ریلی آنان برای خطوط مترو در حال انجام است. 

وی در ادامه افزود:  مناقصات خرید 2 هزار دستگاه واگن انجام شده است که از این تعداد 630 واگن مربوط به تهران و مابقی برای سایر استان‌ها است ولی با توجه به افزایش نرخ ارز نیاز است تا با بانک مرکزی همکاری داشته باشیم لذا در جلسه‌ای که با معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد مشخص است وی پیگیر موارد مربوط به حمل و نقل عمومی هستند. 

جمالی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص اینکه برخی از شهرداری‌ها در پرداخت حقوق به کارمندان خود ناتوان هستند و اوضاع مساعد نیست گفت: شهرداری‌ها نهادهای عمومی غیردولتی هستند که توسط شوراهای شهر و مردم انتخاب می‌شوند این شهرداری‌ها خود باید پول دربیاورند و خرج کنند و نقش وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در این میان اصلاح نظام شهری در کشور است که متاسفانه نظام شهری در کشور به بیماری سندرم کلانشهری دچار شده است. 

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: ما بیشترین توجه‌مان به شهرهای کوچک و میانی است و همانطور در بسترسازی برای توسعه پایدار شهرهای بزرگ  اقدام می‌کنیم . ضوابط انتخاب شهردار در گذشته ساده بود و هر فردی به راحتی می‌توانست این پست را بدست بیاورد ولی طی چند سال گذشته شرایط آن سخت‌تر شده است زیرا پست مهم است که بیش از 300 ماموریت مهم را برعهده دارد و برهمین اساس نیاز است تا افرادی شایسته با نگاه جامعه‌نگر آن را راهوری کند و به طور مثال تنها در یک بخش نظیر عمران فعال نباشند. همچنین تا پایان سال شهرداران جوان،‌ پویا و خوش‌فکر برای شهرهای بدون شهردار انتخاب خواهند شد. 

وی در ارتباط با مشاغل مزاحم شهری که بسیاری از شغل‌ها را شامل می‌شود، گفت: در زمینه ساماندهی این مشاغل ما نمی‌توانیم برخورد سلبی کنیم بلکه باید برخورد ایجابی باشد. 

جمالی‌نژاد بیان کرد: در تهران هزینه بالای مسکن باعث ایجاد بام فروشی شده است زیرا نرخ مهاجرت به کلانشهرها افزایش یافته است. 

معاون عمرانی وزیر کشور با بیان اینکه بسیاری از مدیران ما بحث آب را یکی از مهمترین مسائل می‌دانند، گفت: در زمان‌های دور شهرداری‌ها دغدغه تامین آب را نداشتند ولی خوشبختانه امروز دغدغه‌مند شد‌ه‌اند. ما در حوزه مصارف آبی برای 330 بخش سیاست‌هایی را تعیین کرده‌ایم و در برخی از مناطق سیاست استفاده از پساب را انجام داده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه استان تهران بیشترین مهاجرت‌پذیری را دارد،‌گفت: همچنین مهاجرت معکوس چشمگیری در استان خوزستان دیده می‌‌شود که هر چند ما نتوانستیم از مهاجرت جلوگیری کنیم ولی این اقدام کمتر شده است. 

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما