شناسهٔ خبر: 31204800 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

با ۱۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه در دستور کار قرار گرفته است

راه‌اندازی صندوق‌های تأمین مالی دولتی راهکار چین در توسعه فناوری

دولت چین در سال ۲۰۱۷ میلادی، طرح راه اندازی «صندوق های تأمین مالی دولتی» با سرمایه ای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد دلار را در دستور کار قرار داده است. هدف اصلی این صندوق ها، بهبود شرایط دسترسی شرکت های بزرگ چین در حوزه های مرتبط با توسعه فناوری به منابع مالی و ارتقاء توان رقابت پذیری آن ها در سطح جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز یکی از مهم ترین هدف های چین در دهه های اخیر، تبدیل شدن به قدرت اول جهان در عرصه های صنعت و فناوری بوده است و در راستای تحقق این هدف برنامه های متعدد و متنوعی از سوی دولت این کشور در دستور کار قرار گرفته است.

در اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی دولت چین از برنامه جدید خود با هدف تسهیل تأمین مالی پروژه های توسعه فناوری رونمایی کرد.

راه اندازی «صندوق های تأمین مالی دولتی» راهکار چین در توسعه فناوری

بر اساس این برنامه تأمین مالی شرکت هایی که در حوزه توسعه فناوری در کشور چین فعالیت نمایند، از طریق راه اندازی «صندوق های تأمین مالی دولتی» تسهیل می شود.

هدف اصلی این صندوق های تأمین مالی دولتی بهبود شرایط دسترسی شرکت های بزرگ دولتی چین در حوزه های توسعه فناوری به منابع مالی و ارتقاء توان رقابت پذیری آن ها در سطح جهانی عنوان شده است.

با اینحال پیش از سال ۲۰۱۷ میلادی نیز دولت چین صندوق های تأمین مالی دولتی را به صورت محدود تر برای بهبود شرایط شرکت های حوزه فناوری در دستور کار داشت. بر اساس آمار تا سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۹۰۰ صندوق تأمین مالی دولتی، با سرمایه ای بالغ بر ۳۴۷ میلیارد دلار در بخش های مختلف حوزه فناری مشغول به کار بوده اند.

سرمایه ۱۷۰۰ میلیاد دلاری صندوق های تأمین مالی دولتی چین

بر اساس اعلام مرکز تحقیقات مالی و آژانس مشاوره مالی دولت چین، کل سرمایه در نظر گرفته شده برای صندوق های تأمین مالی دولتی، تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۱۷۰۰ میلیارد دلار است.

بر اساس آمار تا اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۲۰۴۱ صندوق تأمین مالی دولتی در این کشور آغاز به کار کرده اند و بیش از ۵۳۰ میلیارد دلار از طریق این صندوق ها برای تأمین مالی پروژه های مرتبط با توسعه فناوری در کشور چین اختصاص یافته است.

بخش های فناورانه هدف اصلی دولت چین

در این طرح تمرکز ویژه دولت چین به بخش هایی همچون «هوافضا»، «فناوری اطلاعات»، «نوآوری»، «توسعه موشکی» و دیگر بخش های مشابه معطوف شده است که به سرمایه گذاری های کلان نیاز دارند.

هدف اصلی دولت چین از نگاه ویژه به این بخش های با فناوری بالا، تبدیل شدن به قدرتمندترین کشور جهان در این حوزه هاست تا در آینده نزدیک بتواند با اتکاء به توانمندی های داخلی، تمامی نیازهای خود را به عنوان یک کشور پیشرو تأمین نماید.

«دولت» منبع تمامی بودجه مورد نیاز صندوق ها

نکته مهم درخصوص راه اندازی صندوق های تأمین مالی در حوزه های مرتبط با فناوری، در این است که دولت چین صراحتا تأمین مالی این حوزه را به عهده گرفته است. درحالیکه در کشورهای توسعه یافته غربی، عمدتا بر کاهش نقش آفرینی دولت در اقتصاد تأکید می شود.

بر این اساس منابع مالی لازم برای تمامی صندوق های فوق از طریق بودجه دولتی تأمین می شود و صندوق ها تنها نقش واسطه مالی این منابع و افزایش بهره وری در اختصاص آن را به عهده دارند.

چین مهد توسعه روش های تأمین مالی دولتی

دولت چین در طول دهه های اخیر تلاش های گسترده ای به منظور توسعه روش های تأمین مالی پروژه های بزرگ، از جمله راه اندازی صندوق های ریسک پذیر و یا صندوق های خاص هر حوزه فناوری، در دستور کار داشته و به یکی از پیشروترین کشورها در این حوزه تبدیل شده است.

لازم به ذکر است که در طرح راه اندازی صندوق های تأمین مالی دولتی، بخشی از منابع مالی از طریق شکل گیری صندوق های استانی اختصاص می یابد. در واقع دولت چین متناسب با نیاز هرکدام از استان ها و فناوری های پیشرو آن ها، بخشی از منابع را در اختیار دولت های محلی قرار داده است تا صندوق هایی به طور ویژه راه اندازی نمایند.

منابع:

تک وایر yon.ir/slJpV

چاینا مانی نتورک yon.ir/G9V2m

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما