شناسهٔ خبر: 31111012 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

پرسپولیس، فولاد و تراکتورسازی؛ جنگ بیانیه‌ها در فوتبال ایران

صاحب‌خبر -

فردا که تعطیلات تمام شود، روزهایی سخت در انتظار کمیته داوران فدراسیون فوتبال خواهد بود. جرقه جنجال تازه در بازی پرسپولیس و فولاد خوزستان زده شد و حالا حداقل چند طرف درگیر دارد…

اول سایت باشگاه پرسپولیس نوشت: باشگاه پرسپولیس با تهیه ویدیویی مستند، به اشتباه‌های مکرر داوری به ضرر سرخپوشان به ویژه در بازی با فولاد خوزستان اعتراض رسمی خواهد کرد.

در بازی با فولاد خوزستان علاوه بر تمام مسایلی که پیش از شروع بازی، برای مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر رقم زده شد تا شرایط بسیار بد و ناگواری برای اعضای تیم فوتبال پرسپولیس رقم زده شود و تمرکز و آرامش آنها را به کلی برای شروع بازی مختل کند، شاهد اشتباه‌های مکرر داوری به ضرر سرخپوشان هم بودیم که تاثیر کاملا مستقیم روی روند و نتیجه بازی داشت.
باشگاه پرسپولیس، هوادارانش و در کل جامعه منصف فوتبال ایران در سال‌های گذشته نه یک بار بلکه بارها شاهد تاثیر نهایی چنین مسایلی بر نتایج رقابت‌های لیگ بوده‌اند و قرار گرفتن مجموعه این موارد در کنار هم و تکرار آنها برای رقابت‌هایی منصفانه که از ویژگی اصلی شرایط برابر برای همه تیم‌ها برخوردار باشد، جایز نیست.

در این راستا، باشگاه پرسپولیس برای دفاع از حقوق خود، هوادارانش و فوتبال، هم زمان با پیگیری رسمی مسایل پیش آمده در پیش از بازی، نسبت به اشتباه‌های تاثیرگذار داوری بازی پرسپولیس با فولاد خوزستان نیز، در قالب نامه و فیلم مستندی که ارایه خواهد شد، اعتراض خواهد کرد.

در این بازی با توجه به نظرات کارشناسان داوری، درباری مواردی چون؛ خطای پنالتی، انصراف داور مسابقه از صدور کارت زرد دوم و عدم اخراج بازیکن حریف با توجه به خواست بازیکنان حریف و به صدا در آوردن سوت پایان مسابقه پیش از موعد قانونی بحث‌های جدی وجود دارد که باشگاه پرسپولیس، خواهان پیگیری جدی و رفع قطعی آنها از سوی مراجع مرتبط و مسوول است.

پس از این اتفاق باشگاه فولاد هم در جواب اعتراض پرسپولیسی‌ها به داوری،بیانیه‌ای صادر کرد.

در سایت این باشگاه آمده: باشگاه پرسپولیس در حالی با صدور بیانیه ای سعی بر به حاشیه بردن پیروزی ارزشمند فولاد دارد که این دیدار با تمامی نقاط ضعف و قوت، برای دو باشگاه فولاد و پرسپولیس به یک اندازه تاثیرگذار بود و در این خصوص نمی توان تنها از یک جهت به مسائل این دیدار توجه کرد اما با این حال برای اطلاع بیشتر هواداران و مردم فوتبال دوست ایران ذکر چند نکته خالی از لطف نیست:

١. در شروع این دیدار به دلیل قطع منطقه ای برق، شرایط به گونه ای رقم خورد که مسئولان برگزاری مسابقه، ناچارا با تاخیر ۱۵ دقیقه‌ای این دیدار را برگزار کردند و این در حالیست که بازیکنان تیم فولاد نیز در بدو ورود به ورزشگاه دچار مشکل شدند اما با این وجود روند آماده سازی قبل از آغاز این دیدار را انجام دادند.

٢. باشگاه فولاد با توجه به اهمیت این دیدار و در راستای برگزاری در بهترین شرایط مکاتبات لازم را جهت تعویق این بازی به زمان دیگری را به سازمان لیگ ارائه داده بود و نهایت تلاش خود را در راستای رفع مشکلات سیستم روشنایی و برق ورزشگاه به کار گرفت که نهایتا با توجه به محدودیت های باشگاه پرسپولیس و نظر تربیت بدنی استان خوزستان این مسابقه ساعت ١۵ روز یکشنبه و با تغییر ٢ ساعته در ورزشگاه غدیر اهواز برگزار شد.

۳. در خصوص شرایط عنوان شده در بیانیه پرسپولیس مبنی ایجاد فضا بر علیه این تیم به عرض میرساند که باشگاه فولاد خود یکی از قربانیان اصلی مسائل غیر فوتبالی در فصل های اخیر و همچنین نیم فصل نخست بوده و در گزارش ارائه شده در برنامه ۹۰ در خصوص اشتباهات داوری نیم فصل نخست لیگ برتر رتبه های اول را به خود اختصاص داده بود! در خصوص این بازی نیز همانگونه که در برنامه شب های فوتبالی (مورخ ۲١ بهمن) به آن اشاره شد، طبق نظر کارشناسان داوری گل اول فولاد که مردود اعلام شده بود، صحیح بود و پنالتی هم به درستی اعلام شد و این نشان دهنده آن است که فولاد در این بازی نیز متضرر شده است.

با این وجود فولاد به عنوان یکی از معدود باشگاه های سازنده فوتبال کشورمان، همواره اصول حرفه ای و اخلاقی را سرلوحه کار خود قرار داده و بر اساس ارزش هایی که به آن اعتقاد دارد در این دیدار نیز رفتار نمود و خوشبختانه موفق شد با ارائه یک بازی بهتر نسبت به حریف خود به برتری برسد.

۴. برنامه های کانون هواداران باشگاه فولاد در این دیدار در راستای نزدیکی بیشتر هواداران این باشگاه با هواداران پرسپولیس بود. باشگاه فولاد خوزستان با توجه به در پیش بودن ۲۲ بهمن ماه، برنامه های متنوع فرهنگی با مشارکت هواداران برنامه ریزی کرده بود و خوشبختانه در طول ٩٠ دقیقه شاهد هیچگونه حاشیه ای از جانب هواداران فهیم فولاد خوزستان نبودیم. از سویی این دیدار به نوعی آشتی دوباره هواداران با سکوهای ورزشگاه غدیر بود و جا دارد با عدم پرداختن به مسائل حاشیه ای تاثیرات مثبت این دیدار بر جامعه و شادی تزریق شده به صدها هزار هوادار فولاد خوزستان را مورد توجه قرار داد.

باشگاه تراکتورسازی هم جزو منتشر کنندگان بیانیه علیه داوری است. آنها به عملکرد داور در دیدار روز گذشته مقابل نساجی قائمشهر معترض هستند و بیانیه ای هم صادر کرده‌اند:

بازی دو تیم تراکتورسازی و نساجی از هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر در حالی به پایان رسید که اشتباهات داوری در نتیجه مسابقه تاثیر مستقیم داشته و موجبات از دست رفتن ۲ امتیاز حساس برای نماینده فوتبال آذربایجان در کورس قهرمانی را فراهم کرد.

علاقمندان و عاشقان تیم تراکتورسازی به دور از همه هیاهوها انتظار داشتند گروه داوری این دیدار به رهبری داور با تجربه‌ای همچون سید علی، قضاوت عادلانه‌ای در این مسابقه داشته باشند و نتیجه بازی منصفانه رقم بخورد که این اتفاق تلخ علاوه بر تزریق ناراحتی به جامعه هواداری تیم، به روح فوتبال پاک نیز خدشه وارد کرد.

اشتباه در صحنه‌ای که داور اضافه پشت دروازه هم به آن اشراف کامل داشت و می‌توانست با دخالت خود مانع از این اجحاف حق شود، در کمال تعجب مسلم‌ترین پنالتی تراکتورسازی را در این بازی سوزاند ‌و این یعنی نادیده گرفتن زحمات تیمی که برای رسیدن به برد تمام تلاش خود را به کار گرفت.

علی‌ای‌حال؛ بدیهی است داوران نیز به عنوان یک انسان از اشتباه مبرا نیستند و در این راستا، اگر ضعف داوری جدال سرنوشت‌ساز با پرسپولیس در هفته سیزدهم را که به دنبال آن گل سالم تراکتورسازی از سوی کمک داور مردود اعلام شد، به پای چشم غیرمسلح بگذاریم، اما در مورد اشتباهات در صحنه‌هایی که حتی جای بحث برای کارشناسان را هم باقی نمی‌گذارد، این ذهنیت مسموم را در اذهان شکل می‌دهد که اراده‌ای برای جلوگیری از قهرمانی تیم تراکتورسازی در لیگ برتر وجود دارد.

آنچه مبرهن است، تبعات اشتباهات دنباله‌دار داوری در رقابت‌های لیگ برتر می‌تواند ضربه‌های سهمگینی را به تیم‌های مدعی قهرمانی وارد نماید، کمااینکه نظیر این اتفاقات در لیگ‌های یازدهم و چهاردهم که بر علیه تیم تراکتورسازی به وقوع پیوست و اهالی فوتبال نیز بدان اذعان دارند، سرنوشت قهرمانی را عوض کرده و مانع از ثبت افتخار برای تیم محبوب پرشورها شد.

ازاین‌رو و به موجب این بیانیه باشگاه تراکتورسازی حق مسلم خود می‌داند مراتب اعتراض شدیدش را به وضعیت نامطلوب داوری این دیدار اعلام داشته و خواستار رسیدگی و برخورد قاطع از سوی مراجع ذیصلاح است. دیداری که می‌توانست وضعیت امتیازات صدر جدول را دستخوش تغییرات کند.

باشگاه تراکتورسازی مصمم است حقوق از دست رفته خود را مطالبه نماید، لذا تأکید بر رسیدگی به وضعیت داوری مسابقات داشته و با توجه به دیدارهای آینده امید دارد تا نظارت دقیقی بر انتخاب داوران و عملکرد آنها صورت بگیرد.

نظر شما