شناسهٔ خبر: 30794639 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار با مسئولان و محققان ستاد توسعه علوم شناختي:

شتاب حرکت علمي کشور به هيچ‌وجه کُند يا متوقف نشود

صاحب‌خبر -

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري ، رهبر انقلاب اسلامي با قدرداني از زحمات و دستاوردهاي علمي مسئولان و دانشمندان ستاد توسعه علوم شناختي افزودند: پيشرفت‌هاي علمي بشر و گشوده شدن دريچه هاي جديد براي شناخت بيشتر از نظم عجيب و پيچيدگي هاي حيرت آور عالم خلقت، مستلزم شکرگزاري است، زيرا انسان را به معرفت الهي نزديک تر مي کند.

حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان کردند: هريک از اين دريچه هاي علم و دانش که از جانب خداوند به روي بشر باز مي شود، زمينه‌ساز تحولات شگرف و جديد در زندگي انسانها است، بنابراين هر ملتي که از دانش جديد و فناوري‌هاي مرتبط با آن عقب بماند، سرنوشتي جزعقب ماندگي، ذليل شدن و استعمار از جانب قدرت‌ها نخواهد داشت.

ايشان افزودند: علت تأکيدهاي مکرر بر موضوع علم و پيشرفت علمي همين موضوع است، بنابراين دانشمندان و محققان و مراکز علمي و پژوهشي براي ادامه پر شتاب حرکت علمي کشور بخصوص در زمينه علوم جديد، بايد با توکل به خدا و با نيت الهي، از جان مايه بگذارند و شب و روز نشناسند و مسئولان کشور به‌ويژه دولت نيز بايد به اين موضوع توجه جدي داشته باشند.

نبايد به حد کنونيِ پيشرفت‌هاي علمي قانع بود

رهبر انقلاب اسلامي حرکت علمي کشور در 20 سال اخير را خوب توصيف کردند و گفتند: شتاب اين حرکت علمي نبايد کاهش يابد بلکه اين شتاب بايد براي بيست تا سي سال آينده حفظ و تقويت شود تا به نقطه اوج برسيم.

حضرت آيت الله خامنه اي با تأکيد بر اينکه نبايد به حد کنونيِ پيشرفت‌هاي علمي قانع بود، افزودند: اگر اندکي از کاروان حرکت علمي دنيا عقب بمانيم، ديگر به اين کاروان و
قله هاي علمي نخواهيم رسيد، بنابراين هيچ‌گونه توقفي در زمينه حرکت علمي نبايد ايجاد شود.

مي توانيم پايه هاي مستحکم علمي را بنا بگذاريم

ايشان با اشاره به مسائل مربوط به بودجه مراکز فرهنگي و علمي کشور و اظهارات مسئولان اجرايي مبني بر مشکلات اقتصادي گفتند: من در جريان مشکلات هستم اما معتقدم کشوري که همت کند، حتي مي تواند در بحبوحه مشکلات سياسي و اقتصادي نيز کارهاي بزرگي انجام دهد.

رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به نمونه هاي تاريخي در برخي کشورها که در شرايط بسيار سخت، سنگ بناهاي علمي بزرگي را پايه گذاري کردند، افزودند: شرايط امروز ما به سختيِ تلاطم هاي آن کشورها نيست، بنابراين مي توانيم پايه هاي مستحکم علمي را بنا بگذاريم.

حضرت آيت الله خامنه اي در ادامه دو توصيه هم بيان کردند.

از شاگردي کردن و يادگرفتن هرگز پرهيز نکنيد

توصيه اول اينکه، براي پيشرفت علمي از همه توانايي هاي غربي ها استفاده کنيد و از شاگردي کردن و يادگرفتن هرگز پرهيز نکنيد، زيرا ما از شاگردي کردن ننگمان نمي آيد بلکه از «هميشه شاگرد ماندن» ننگمان مي آيد.

هيچگاه به توصيه غربي ها اعتماد نکنيد

رهبر انقلاب اسلامي در توصيه دوم خود گفتند: هيچگاه به برنامه ها و توصيه هاي غربي ها اعتماد نکنيد. ايشان با تأکيد بر اينکه همواره بايد به توصيه غربي‌ها با سوءظن نگريسته شود، افزودند: کشورهاي غربي که امروز بيشترين پيشرفت‌ها را در زمينه علوم جديد دارند، بيشترين جنايات را نيز در طول تاريخ بر ضد ملت‌ها مرتکب شده اند. رهبر انقلاب اسلامي، مسئولان ستاد توسعه علوم شناختي را به تعيين اولويت‌ها و هدفهاي لازم نيز توصيه کردند و گفتند: در همه عرصه هاي علوم شناختي، ابتدا بايد هدف گذاري‌ها مشخص و سپس طرح و پروژه، تعريف شود و در اختيار پژوهشگر و محقق قرار گيرد. حضرت آيت الله خامنه اي، لزوم تعريف يک راهبرد بومي براي پيشبرد علوم شناختي را مورد تأکيد قرار دادند و در پايان خاطرنشان کردند: در مسير شناخت اين علوم که با استدلال و منطق سر و کار دارد، به گونه‌اي حرکت کنيد که زمينه معرفت بيشتر خداوند حاصل شود.

نظر شما