شناسهٔ خبر: 30750096 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

سکانس هاي به ياد ماندني بيرانوند؛

از رونالدو و ژاوي تا تاريخ‌سازي

صاحب‌خبر -

درخشش بيرانوند در سال 97 انتهايي ندارد؛ سالي که براي او با قهرماني پرسپوليس شروع شد؛ قهرماني‌اي که درخشش‌هاي بيرانوند در آن سهم پررنگي داشت. بيرانوند در 27 مسابقه‌اي که فصل قبل درون دروازه پرسپوليس قرار گرفت 17 کلين‌شيت کرد و فقط 11 گل خورد؛ آماري که شماره يک تيم ملي را براي او نگه‌داشت. بيرانوند با همين نمايش کم‌نقص‌ با تيم ملي راهي جام جهاني و جام ملت‌هاي آسيا شد. نمايش‌هاي فوق‌العاده او در لباس تيم ملي، آمار عجيب و باورنکردني 16 کلين‌شيت در 19 مسابقه رسمي تيم ملي را ثبت کرد. يعني به غير از سوريه، پرتغال و اسپانيا هنوز هيچ کشوري موفق نشده در مسابقات رسمي دروازه بيرانوند را باز کند. آن هم در شرايطي که بازي با سوريه، براي شاگردان کي‌روش يک ديدار تشريفاتي بود. همچنين پرتغال با سوپرگلِ کوارشما دروازه عليرضا را باز کرد و گل اسپانيا هم که اتفاقي دفع توپِ رضاييان به پاي کاستا برخورد کرد و شوتي براي آن گل شليک نشده بود. بيرانوند در اين مسير چند فريم به يادماندني هم رقم زد تا نام خودش را در تاريخ فوتبال ايران ثبت کند.

رونالدو و آن پنالتيِ معروف

قبل از جام جهاني، کريِ خواني بيرانوند براي کريس‌رونالدو حسابي گل کرده بود. از شانس او، در بازي سرنوشت‌ساز مقابل پرتغال، رونالدو صاحب پنالتي شد و نبرد يک مقابل يکي با بيرانوند داشت. عليرضا بيرانوند ولي همه را غافلگير کرد و ضربه پنالتي رونالدو را مهار کرد؛ توپي که شانس بازگشت به بازي و حتي جام را به ايران داد. ايران در ادامه گل تساوي را به حريف زد و اگر ضربه بغل پاي طارمي در آخرين ثانيه بازي گل مي‌شد، ايران حتي مي‌توانست به جاي اين تيم صعود کند.

حسرت ژاوي و صعود به فينال ليگ قهرمانان آسيا

دقيقه 86 بازي با السد بود. توپ روي سر ژاوي فرود آمد و همه قلب‌ها ايستاد. نگاه‌ها خيره به تور دروازه شد ولي بيرانوند قبل از تور، توپ را لمس کرد. بيرو با سوپرسيوي تماشايي، ضربه سر ژاوي که به کنج دروازه مي‌رفت را دفع کرد؛ مهار توپي که باعث شد پرسپوليس گل دوم را از السد نخورد و راهي فينال ليگ قهرمانان آسيا شود.

اولين دروازه‌بان تاريخ ايران با دو مهار پنالتي

بيرانوند در اولين تجربه جام جهاني‌اش موفق شده بود دومين کلين‌شيت تاريخ فوتبال ايران در اين رقابت‌ها را به نام خودش ثبت کند؛ کار بزرگي که پيش از او فقط عليرضا حقيقي موفق به انجامش شده بود. با اين تفاوت که حقيقي براي ثبت کلين‌شيت، مهارِ ويژه‌اي نداشت و در گل نخوردن تيم ملي مقابل نيجريه، سهم دفاعِ تيمي و تاکتيک مناسب پررنگ‌تر از همه بود. بيرانوند ولي براي کلين‌شيت در جام جهاني، نقش پررنگي داشت. تفاوت بعدي بيرانوند و حقيقي به ضربات پنالتي مربوط مي‌شود. حقيقي در بازي 4 سال قبل مقابل عراق فقط يک پنالتي از مجموع 9 پنالتي عراقي‌ها را مهار کرده بود. بيرانوند ولي بعد از مهار پنالتي کريستيانو رونالدو در جام ملت‌ها هم اين توانايي‌اش را به رخ کشيد تا اولين دروازه‌بان تاريخ ايران شود که در دو تورنمنت مختلف، براي ايران پنالتي مهار مي‌کند. در دقيقه 2 از اولين بازي حذفي تيم ملي در جام ملت‌هاي 2019 مجيد حسيني يک پنالتي تقديم عماني‌ها کرد؛ پنالتي‌اي که اگر بيرانوند مهار نمي‌کرد، شايد حالا بازيکنان تيم ملي هم در راه بازگشت به ايران بودند. شماره يک تيم ملي باز هم به تنهايي سرنوشت مسابقه را رقم زد و ايران را در جام نگه‌داشت.

نظر شما