شناسهٔ خبر: 30749943 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبر

صاحب‌خبر -

علت تضعيف ريشه مو

يک متخصص پوست و مو گفت: هورمون تستسترون مازاد که در دوران بلوغ آزاد مي شود، عامل رشد موهاي صورت است ولي در عين حال باعث تضعيف ريشه مو در پوست سر مي شود.

به گزارش مهر، با توجه به آمارهاي جهاني از هر 2 نفر، يک نفر از ريزش مو رنج مي برد که اغلب دلايلي موروثي دارد. آمارهاي ديگري نشان مي دهند که در 80 صد موارد، مشکل ژنتيکي «آندروژنتيک آلوپسيا» است که اين مي تواند آقايان را نگران کند. اما آنچه که ما بايد بدانيم اين است که ريزش مو وراثتي يک بيماري نيست و تنها يک جابجايي ژنتيکي است. از اين رو، قابل درمان نيست و بايد به طور مستمر به آن رسيدگي کرد.

عليرضا ميراسماعيلي متخصص پوست و مو، پيرامون اين قبيل ريزش مو، گفت: «آندروژنتيک آلوپسيا» به طور مشخص از فردي به فرد ديگر منتقل مي شود. در نتيجه، راهکارهاي بهداشتي و آرايشي در طولاني مدت نسبت به درمان هاي دارويي مناسب تر به نظر مي رسد چرا که در روش هاي آرايشي و بهداشتي ديگر در مقايسه با درمان دارويي ريسک عوارض جانبي وجود ندارد.

وي در پاسخ به اين سئوال که عامل «آندروژنتيک آلوپسيا» چيست، افزود: هورمون تستسترون مازاد، که در دوران بلوغ آزاد مي شود، عامل رشد موهاي صورت(ريش) است ولي در عين حال باعث تضعيف ريشه مو در پوست سر مي شود. بر اساس وضعيت وراثتي شخص، ريشه هاي مو به تستسترون واکنش لحظه اي شديد نشان مي دهند. اين امر باعث قطع انرژي رساني به مو مي شود، که متعاقبا باعث تضعيف ريشه هاي مو مي گردد.

ميراسماعيلي ادامه داد: بر اين اساس فاز رشد مو کوتاه شده و دوره زندگي مو قبل از کامل شدن پايان خواهد يافت. بايد بدانيم که معمولا ريشه مو بيش از 8 سال فعال است،(فاز رشدي مو) که اين مدت شامل دوره استراحت مو نيز مي شود. ريشه پس از اين مدت، مو را بدون هيچ واهمه اي رها مي کند. به اين ترتيب اين فرايند رشد قبل از مرگ ريشه 14 بار تکرار مي شود.

وي گفت: بسته به وضعيت ژنتيکي فرد، تستسترون مي تواند از ايجاد c-AMP (ترکيب پيام رسان انرژي که براي متابوليسم ريشه لازم است) جلوگيري کند که اين کار باعث کوتاه شدن دوره عمر ريشه مي شود. اگر اين روند ادامه يابد، مي تواند منجر به طاسي سر شود.

اين متخصص پوست و مو، در خصوص راهکار پيشنهادي براي توقف روند طاسي، بکارگيري و کمک از کمپلکس هاي کافئين را مورد اشاره قرار داد و افزود: بنابر تحقيقات صورت گرفته در آلمان، کمپلکس کافئين باعث طولاني تر شدن دوره رشد ريشه مو مي شود که اين امر طاسي را در طولاني مدت به تعويق مي اندازد.

برچسب‌ها:

نظر شما