شناسهٔ خبر: 30734198 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصراقتصاد | لینک خبر

احیای دشت های خوزستان و ایلام در انتظار اعتبار

صاحب‌خبر -

عصراقتصاد طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی دشت های خوزستان و ایلام از سال 89 به منظور افزایش میزان محصولات کشاورزی، جلوگیری از مهاجرت و اشتغالزایی آغاز شد. ردیف بودجه برای فاز 2 این طرح 550 هزار هکتاری پیش بینی شده اما رقم آن بسیار ناچیز است و برای اجرای پروژه نمی‌توان به آ‌ن امیودوار بود برای اجرای فاز دو حدود 7/1 میلیارد دلار نیاز است، پیشنهاد ما برای سال آینده این است که 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شود و اذن مقام مظم رهبری را بگیرد.

صالحی نژاد، مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر درباره طرح 550 هزار هکتاری احیای اراضی کشاورزی دشت های خوزستان و ایلام گفت: این طرح یکی از بزرگترین طرح های تاریخ کشاورزی ایران است که با سفر مقام معظم رهبری در سال 75 کلید خورد، البته مطالعات آن قبل انقلاب انجام شده است. اجرای این طرح با یک وقفه 12 ساله در سفر هیأت دولت به استان خوزستان آغاز و در ردیف بودجه سالیانه قرار گرفت.

وی افزود: از سال 88 اجرای فاز یک پروژه احیای اراضی خوزستان و ایلام را شروع کردیم اما از سال 89 تا 92 ، 700 مییارد تومان اختصاص یافت که در مجموع 66 هزار هکتار اراضی زیر پوشش شبکه های آبیاری، نوسازی و احیا قرار گرفت از اواخر سال 92 با سفر دولت یازدهم به استان خوزستان، از محل صندوق توسعه ملی یک و نیم میلیارد دلار به این پروژه اختصاص یافت و سال 93 با شتاب خوبی پروژه پیش رفت و باعث شد سالانه 53 هزار هکتار تحت پوشش و نوسازی و آبیاری قرار بگیرد.

صالحی نژاد اظهار کرد: تاکنون فاز یک در مجموع 295 هزار هکتار از این اراضی در آبان سال جاری با حضور معاون رئیس جمهور به بهره برداری رسید و 2.8 میلیون تن افزایش محصولات کشاورزی را پس از اتمام فاز یک شاهد بودیم و در افق 5 ساله و با اجرای فاز 2 پیش بینی می‌شود افزایش تولید محصولات کشاورزی به 9.5 میلیون تن برسد.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر تصریح کرد: با اجرای فاز دو پیش بینی می شود برای 347 هزار نفر به شکل مستقیم و 150 هزار نفر به شکل غیر مستقیم اشتغالزایی شود و درآمد ناخالص ملی به 16 هزار میلیارد برسد. انجام این فاز از پروژه باعث می شود از مهاجرت روستایی جلوگیری شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه هیأت دولت در پانزدهم فروردین سال 96 قرار شد بودجه این طرح ملی از ردیف بودجه عمومی، فاینانس خارجی و صندوق توسعه ملی تأمین شود. ردیف بودجه برای فاز 2 پیش بینی شده اما رقم آن بسیار ناچیز است و برای اجرای پروژه نمی‌توان به آ‌ن امیودوار بود برای اجرای فاز دو حدود 7/1 میلیارد دلار نیاز است، پیشنهاد ما برای سال آینده این است که 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص داده شود و اذن مقام مظم رهبری را بگیرد.

مدیر عامل مؤسسه جهاد نصرتاکید کرد: دولت متعهد شده منابع اعتباری مورد نیاز طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام را تامین کند که این تعیین اعتبار از سه طریق فاینانس خارجی، ردیف‌های عمومی بودجه و منابع صندوق ملی توسعه است ما فایناس را با چین دنبال کردیم اما احتمال می‌دهیم در سال 98 به نتیجه نرسیم. از ردیف عمومی اگر قرار باشد اجرا شود سال‌های بسیاری طول خواهد کشید.

صالحی‌نژاد در ادامه گفت: تعداد قابل توجهی ماشین‌آلات و ابزار برای اجرا فاز یک در خوزستان تهیه شده  و بیش از 70 شرکت پیمانکاری در این زمینه مشغول به کار هستند از پنج هزار نفری که در این پروژه مشغول به کار هستند 85 درصد نیروهای بومی منطقه بودند و ما امیدواریم این اشتغال‌زایی تداوم داشته باشد.

وی افزود: 70 پیمانکار مشغول در این پروژه بر اساس شرایط عمومی مناقصه‌ها و کمیسیون مناقصات انتخاب شدند. بیش از 50 درصد شرکت‌های مشغول در پروژه خوزستان ربطی به موسسه نصر ندارند و طبق قیمت‌هایی که دادند انتخاب شدند و ما دخل و تصرفی در آن نداریم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر تشریح کرد: این طرح در فاز یک در 20 شهرستان خوزستان و سه شهرستان ایلام انجام شد و ما امیدواریم شروع فاز 2 در سال 98 رقم بخورد. مجموع این طرح 50 هزار هکتار در استان ایلام و 500 هزار هکتار در استان خوزستان است که تاکنون 295 هزار هکتار اجرا شده و 270 هزار هکتار به زیر کشت رفته است.

صالحی‌نژاد با شاره به این نکته که در پروژه‌های عمرانی کارفرما دولت است عنوان کرد: در سال 87 که دولت طرح را مصوب کرد وزارت جهاد کشاورزی به عنوان دستگاه اجرایی در قانون بودجه 88 معرفی شد و موسسه جهاد نصر که موسسه غیردولتی اما وابسته به دولت است به عنوان کارفرمای پروژه انتخاب شد.

مجری پروژه احیای اراضی خوزستان و ایلام در رابطه با محصولات کشت شده در اراضی احیا شده خوزستان گفت: در دشت خوزستان عمدتا محصولات زراعی مانند گندم، ذرت، چغندرقند و محصولات علوفه کشت می‌شود و در شمال این استان‌ محصولات باغی تولید خواهد شد.

وی بااشاره به تامین آب برای پروژه و بررسی آب منطقه اظهار کرد: عمده آب از سد تامین می‌شود و ES‌ آن بالا نیست اما مشکل ما در خوزستان شوری آب است که با اجرای شبکه‌های زهکشی این شوری کاهش می‌یابد. ما پس از اجاری طرح با اصلاح خاک و آبشوری این مشکل را حل خواهیم کرد. اقدامات ما ایجاد زیرساخت برای افزایش تولید است که تاکنون انجام شده است.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر افزود: وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه موظف به اجرای این پروژه هستند وزارت نیرو موظف به تامین آب شده است به طوری که 255هزار هکتار از فاز 2 توسط وزارت نیرو تامین آب شده است. در صورتی که دولت صلاح بداند شبکه‌های اصلی و فرعی آب را یکی کنیم وزارت نیرو برای این کار اعلام آمادگی کرده است.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در رابطه با حل مشکل ریزگردها در خوزستان گفت: منبع ریزگردها 60 درصد خارجی است و تنها 40 درصد آن مربوط به داخل است اما هر چه خاک پوشش بیشتری داشته باشد کمتر ریزگردها تولید می‌شود سبز شدن این 550 هزار هکتار می‌تواند مانع گرد و غبار شده و میزان آن را به حداقل برساند. ما برای این منظور  اجرای کانال‌ها برای مرطوب سازی اراضی داشتیم که در یک بازه زمانی سه ماهه و تلاش شبانه‌روزی این کانال‌ها احداث شد و آب به محل ریزگردها انتقال یافت.

وی افزود: در کانون فوق بحرانی نهال کاری انجام شد که باعث شد در 350 هزار هکتار از اراضی  هشت کانون بحرانی گرد و غبار شناسایی شود البته کانون چهار در جنوب و جنوب شرقی اهواز فوق بحرانی بود. همچنین برای این طرح 320 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

صالحی‌نژاد گفت: رئیس جمهور هم در هفته گذشته در جمع مدیران وزارت جهاد کشاورزی دستور شروع فاز 2 را داده است، ما در پروژه ریزگردها هم طرح شور ورزی را داریم که اقداماتی انجام شده و پیش بینی می‌شود برای 50 هزار هکتار و با تولید آ‌بزیان مشکل شوری حل شود اما قصد تاسیس تصفیه خانه را نداریم.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر ادامه داد: اجرای فاز دو پروژه طرح 550 هزار هکتاری احیای دشت های خوزستان و ایلام به توسعه صادرات محصولات کشاورزی کمک می کند و یک و نیم میلیارد متر مکعب سالانه در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تأمین آب ۲۵۰ هزار هکتار از اجرای فاز ۲ هم مشخص شده است. پروژه مشترکی بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و نیرو اجرا می‌شود که جزئیات آن هم به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و تفاوت آن با فاز یک این است که در ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فاز ۲ شبکه‌های اصلی و فرعی آبیاری همزمان ‌‌‌‌انجام خواهد شد. در حالی که در فاز یک شبکه‌های اصلی قبلاً آماده بود.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با اشاره به طرح پرورش ماهی در قفس تصریح کرد: اقداماتی که موسسه ما در رابطه با پرورش آبزیان انجام داده بیشتر ترویجی است موسسه جهاد نصر با شیلات تفاهم‌نامه‌ای داشته تا بتوانند در بخش‌های مختلف طرح تولید ماهی در قفس را انجام دهد و 11 شرکت در این زمینه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان و بوشهر فعال هستند.

وی افزود: ما حمایت از تولید تورهای داخلی و قفس‌های ساخت داخل را هم در دستور کار قرار دادیم و در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای را با دانشگاه صنعتی امیرکبیر امضا کردیم. البته برای ساخت شناورهای داخلی هم کمک‌هایی صورت گرفته است. ما سایت پرورش میگو را در بخشی از هرمزگان فعال کردیم که در آن ماهیان خاویاری هم تولید می‌شوند امسال موسسه جهاد نصر تولید و صادرات 600 کیلوگرم خاویار را داشته است.

50 هزار حلقه چاه برقی می شود

صالحی نژاد تصریح کرد: 600 هزار حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در کشور وجود دارد، برقی کردن 50 هزار حلقه چاه آب کشاورزی در دستور کار قرار گرفت، در نخستین تفاهم نامه ای که با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بسته شد قرار شد 100 حلقه چاه به شکل پایلوت برقی شود، از این تعداد 51 حلقه چاه در استان های تهران، ایلام، فارس و همدان صد در صد برقی شد. 

وی افزود: برای برقی کردن هر حلقه چاه حدود 100 تا 200 میلیون تومان نیاز است که مقداری از این مبلغ توسط کشاورز و 80 درصد آن قرار است توسط دولت پرداخت شود. با انجام این کار هزینه های کشاورزی پایین می آید و به حفظ محیط زیست کمک می کند .

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر تصریح کرد: از شهریور امسال برقی کردن چاه های آب آغاز و پیش بینی می شود طی یک برنامه پنج ساله انجام شود. حدود سه هزار پرونده برای بررسی کردن به سازمان مصرف بهینه سوخت ارسال شده است، اما صورت وضعیت ها در این سازمان با زمان زیادی جواب داده می شود، از این سازمان تقاضا می شود هر چه زودتر پرونده های ارسالی بررسی شود.

 

نظر شما