شناسهٔ خبر: 30028021 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

اجمالی/قاسمی در نشست خبری:

کانال مالی ایجاد شده بین ایران و اروپا صرفا برای تهیه غذا و دارو نیست/ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیری بر روند مذاکرات در خصوص برجام نخواهد داشت

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ایجاد کانال مالی بین ایران و اتحادیه اروپا و برخی شایعات مبنی بر اینکه این کانال صرفا دربردارنده غذا و دارو خواهد بود گفت: این کانال جنبه‌های متعددی خواهد داشت و که تبادلات صنعتی یکی از آن‌ها خواهد بود و صرفا برای تهیه غذا و دارو تهیه نشده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو بهرام قاسمی سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی رسانه‌ای وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی پیرامون وزیر امورخارجه طی کنفرانس بین المللی دوحه و دیپلماسی جدید ایران در منطقه و تاثیر آن بر اعضای شورای جلیج فارس گفت: سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی کماکان سیاست‌های قبلی است که در مجموعه‌های نظام تعریف شده و مبتنی بر همکاری، رایزنی و همزیستی با تمام کشور‌های منطقه و پیرامون است.

وی ادامه داد: تحولات منطقه فرصتی را برای استمرار نگاه قبلی ما ایجاد می‌کند تا با استفاده از این فرصت‌ها مواضع خود را با افراد حاضر در این نشست‌ها مطرح و به تبادل دیدگاه‌ها بپردازیم و ببینیم برای یک منطقه مطلوب و عاری از خشونت نیازمند چه اقداماتی هستیم.

قاسمی با اشاره به اینکه در مجموعه کشور‌های خلیج فارس این نگاه ایران بیش از گذشته خود را نشان می‌دهد و البته آمادگی بیشتری برای شنوایی نیز وجود دارد گفت: اجلاس دوحه قطر نشست جدیدی نبود، اما با توجه به نقشی که می‌توانست در این زمین با حضور شخصیت‌های فکری حاضر در این نشست برای ما فراهم کند اتفاق ویژه‌ای بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: با تجه به دعوت دکتر ظریف سفر یک روزه برنامه ریزی شد و این فرصت مناسبی برای تبادل و رایزنی مفید با مقامات عالی رتبه قطری بود که دستاورد‌های خوبی داشت و گام‌هایی به جلو برداشتیم.

وی ابراز امیدواری کرد: که به زودی واقعیات در منطقه خود را نشان دهد و به بتوانیم با همکاری سایر کشور‌ها اقدامات موثری انجام دهیم.

کانال مالی ایجاد شده بین ایران و اروپا صرفا برای تهیه غذا و دارو نیست

قاسمی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کانال ویژه مالی اروپا بناست در قبال پول نفت نیاز دارویی و غذایی ایران را تامین کند گفت: این ساز و کار برای تسهیل مبادلات ایران با سایر کشور‌هایی اروپایی و اتحادیه اروپاست و شامل اقلام بسیاری خواهد بود که بدون شک سبد کالایی متشکل از دارو و مواد غذایی و سایر اقلام نیز می‌تواند شامل آن باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: ایجاد این کانال صرفا برای دارو و غذا طراحی نشده بلکه تبادلات صنعتی و سرمایه گذاری را نیز شامل خواهد شد.

وی در خصوص دیگری در خصوص مواضع اخیر وزیر امورخارجه ترکیه در مورد بشاراسد و امکان همکاری او با در صورت انتخاب در یک انتخابات دموکراتیک و اینکه با توجه به اختلاف شدید ایران و ترکیه در این موضوع آیا تغییر موضع آنکارا می‌تواند فصل تازه‌ای در ارتباط با آنکارا باشد گفت: در این خصوص پیش بینی ندارم اینکه ترکیه در گذشته‌های دور مواضعی نسبت به سوریه داشت قابل انکار نیست و اختلاف نظر ما با ترکیه در سوریه یک واقعیت است، اما باید دید شرایط امروز چیست و طی طریق آستانه چگونه بوده و در مذاکرات چه اتفاقی می‌افتد؟

قاسمی تصریح کرد: زمان چیزی است که واقعیت را نشان می‌دهد و در کنار گذر زمان و تاثیری که می‌تواند در مواضع کشور‌ها داشته باشد نشست‌های سه جانبه و همکاری مستمر و گسترده‌ای که وج. د. داشته نیز موثر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: واقعیت اینکه تروریست‌ها با چه هدفی وارد سوریه شدند عامل مهمی است که درباره ترکیه بلکه در بسیاری از کشور‌های جهان این تغییر مواضع که احتمالا اعلام هم نخواهد شد ایجاد کردند.

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا دستور کار ویژه‌ای برای کاهش نقش دلار و دوری از آن در نظر گرفته شده است یا خیر گفت: خیلی از کشور‌ها از اینکه برخی سیاست‌ها به عنوان ابزار سیاسی برای دلار محسوب می‌شوند رضایت ندارند و این تفکر پیش می‌آید که کشور‌ها چه طور می‌توانند از طریق پول ملی خود مبادلات تجاری را سامان دهند. 

وی افزود: کشور‌هایی مثل چین، روسیه، ایران و حتی خود اروپا نیز مطالعاتی در خصوص حذف دلار انجام دادند و این اندیشه می‌تواند تحت شرایطی به مرحله عمل برسد. این در حالی است که برخی از کشور‌ها با جدیت بیشتری مذاکراتی در این خصوص با ما داشته اند و برای این هدف گروه‌های کارشناسی با کشور‌های هدف مبادله کرده ایم. 

فشار آمریکا بر روی شرکت‌ها خلاصه به غرب نمی‌شود و در شرق نیز این اخلال به چشم می‌خورد 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد خروج شرکت‌های دولتی چین از بازار نفت و گاز ایران و اینکه بخش اقتصادی وزارت خارجه برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام داده است، گفت: وزارت امور خارجه و بخش اقتصادی آن در شرایط فعلی و با وجود برخی تحریم‌ها و تهدید‌ها در کنار سازمان‌های ذیربط به عنوان تسهیل کننده امور نقش اساسی خود را در این حوزه دنبال می‌کنند و به نظر می‌رسد با جدیت خاصی این امر در بخش اقتصادی و سایر بخش‌های وزارت خارجه در حال انجام است. 

قاسمی تاکید کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر انصراف یا عدم انصراف شرکت‌ها تا زمانی که اعلام رسمی از سمت شرکت‌ها نداشته باشیم بسان جنگ روانی که از کانال‌های مشخص علیه جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

وی افزود: ملاک ما گفتگو با دولت هاست قطعا فشار آمریکا بر روی شرکت‌ها نه تنها در غرب بلکه در شرق نیز برای ایجاد اخلال و توقف همکاری‌ها با ایران زیاد است. 

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: این موضوع، موضوعی روشن و واضح است البته ما هم بیکار نیستیم و راهکار‌های خود را در نظر داریم؛ لذا قضاوت در خصوص این اخبار را باید با تامل گوش داد و خبر‌های تکمیلی در این خصوص را به زودی وزارت نفت اعلام خواهد کرد.

وی در خصوص شایعات مبنی بر قطع همکاری‌های اقتصادی عراق با ایران گفت: عراق به عنوان همسایه خوب ما با مرز‌های گسترده و نو ارتباطاعت تمدنی که با یکدیگر داریم یکی از شرکای خوب ما محسوب می‌شود و ما همکاری‌های خوب خود را با مثل گذشته و با همان شدت ادامه می‌دهیم.

قاسمی تصریح کرد: سیگنال‌های دریافتی از طرف عراقی مثبت است و این همکاری‌ها ادامه خواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تلاش هیات‌های آمریکای برای تخریب روابط ایران و عراق و ایجاد مشکل و موانع در میان روابط دو کشور گفت: همواره عدم انجام فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور می‌تواند وجود داشته باشد، اما هم تجربه به ما آموزش داده و کشور‌ها نگاه مستقلی از آمریکایی‌ها دارند براین اساس خوشبختانه شاهد افزایش همکاری‌های اقتصادی در آمریکا با عراق خواهیم بود و حوزه‌های جدیدی نیز برای این همکاری تعریف خواهیم کرد.

قاسمی در خصوص سیاست‌های ایران در قبال سوریه گفت: سیاست‌های جمهوری اسلامی در منطقه همان سیاست‌های قبلی است و هیچ کشوری در منطقه نمی‌تواند بدون اجازه دولت مرکزی دمشق اقدامی را در درون خاک این کشور انجام دهد و حاکمیت سوریه هر اقدامی را که نیاز باشد با صدور مجوز از سمت خود اجازه خواهد داد و اگر این اصل رعایت نشود وضعیت سوریه را با مشکلاتی روبرو می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به همکاری‌های سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه در قبال مساله سوریه گفت: ما در این نقطه در همکاری‌های سه جانبه خوبی ایستاده ایم و به نظر می‌رسد دوستان ترکیه‌ای از وضعیت سوریه و منطقه به خوبی آگاهند و رایزنی‌ها بین ۳ کشور همچنان ادامه دارد.

وی در خصوص سوالی دیگر در خصوص تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر سرنوشت برجام گفت: در خصوص خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مساله‌ای در روند مذاکرات ما رخ نخواهد داد و نهایتا همکاری ما با ۱+۴ ادامه خواهد یافت.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیری بر روند مذاکرات در خصوص برجام نخواهد داشت

قاسمی افزود: هر چه در خصوص بریتانیا مطرح است مساله داخلی این کشور است و در روند ساز و کار برجام خللی ایجاد نمی‌کند چرا که روسیه و چین نیز عضو اتحادیه اروپا نبودند، اما در مذاکرات ایران و پس از خروج آمریکا از برجام نقش مهمی ایفا کردند.

وی تاکید کرد: اما در صورت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا این کشور کماکان متعهد به تلاش برای حفظ برجام و موظف به انجام راهکار‌های اندیشیده شده در خصوص این موضوع است.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آخرین وضعیت یمن نیز گفت: طرح وزیر امور خارجه ایران در خصوص بحران یمن که ۴ سال پیش مطرح شد امروز در حال به نتیجه رسیدن است تمام تلاش ما این بود که یک آتش بس برای کمک‌های بشردوستانه و رساندن غذا و دارو به یمن صورت بگیرد و نهایتا گفتگو‌های یمنی و مذاکره برای ایجاد یک دولت یمنی را مطرح کردیم.

قاسمی تصریح کرد: در این شرایط با ایجاد وخامت اوضاع ملت یمن قطعا به عنوان یک لکه ننگ در جهان و در کارنامه کشور‌های منطقه ثبت خواهد شد تلاش ما این بود که متجاوزین از حملات نظامی از این کشور دست بردارند و در کنار آن امکان ارسال کمک‌های انسان دوستانه را زیرلوای سازمان ملل صورت پذیرد.

وی ادامه داد: در همین راستا یک دوره دیپلماسی با کشور‌های همسایه داشتیم و همه تلاش ما این بود که آن‌ها از همه نفوذ خود استفاده کنند تا به وضعیت ثبات برسیم خوشبختانه این اتفاق امروز افتاد و نشست استکهلم اتفاق خوبی بود که امیدوارم این نشست سرآغازی در کشور یمن باشد و کسانی که در یمن مناطق غیرنظامی را بمباران می‌کردند به حملات خود ادامه دهند. 

سخنگوی وزارت خارجه افزود: آنچه در سوئد و در سازمان ملل دنبال شد به مرحله اجرا برسد و کسانی که فکر می‌کردند ظرف یک هفته می‌توانند یک کشور را نابود کنند بیاموزند که با تجاوز نمی‌توانند امیال خود را به ملتی که زنده است تحمیل کرد.

قاسمی در خصوص تهدید نخست وزیر رژیم صهیونیستی به حمل ایران گفت: سیاست ما به این رژیم غاصب بیان شده و تا اشغالگری وجود دارد مقاومت نیز وجود دارد و این سیاست به سایر کشور‌ها ارتباطی ندارد.

وی تصریح کرد: بحران فلسطین و سیاست‌های نژاد پرستانه اسرائیل همچنان وجود دارد و هر از گاهی سران این رژیم به یاوه گوی و سخن پراکنی علیه جمهوری اسلامی روی می‌آورند که البته چیزی جز این از آن‌ها انتظار نمی‌رود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: ماهیت این رژیم درنده خو و متجاوز است که با جایگاه ایران در منطقه از اعناد خود به مردم ایران نمی‌کاهد.

وی در خصوص وضعیت برخورد نامناسب با شهروندان ایرانی در مبادی ورودی کشور گرجستان گفت: برخورد‌های ناشایست در مبادی ورودی گرجستان چه در مبادی زمینی و چه هوایی اتفاق خوشایندی نیست، چون موضوع به شهروندان ایرانی برمی گردد و ما باید از حقوق آن‌ها در همه جای دنیا دفاع کنیم به این منظور تهران تفلیس تلاش‌های زیادی انجام دادند و موضوع دنبال شد، اما تمام شده نیست. 

قاسمی تصریح کرد: این پرونده به صورت جدی و روزانه در تهران و تفلیس پیگیری می‌شود و این نوع رفتار از نیرو‌های مرزبانی گرجستان قابل قبول نیست هر چند که نیرو‌های سیاسی این کشور قول پیگیری و حل مشکل را داده اند.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: جمهوری اسلامی با تمهیدات اندیشیده شده قطعا اجازه نخواهد داد حقوق ایرانیان به سهولت خدشه دار شود و دولت متبوع (گرجستان) نتواند مانع این نوع رفتار با شهروندان ایرانی شود.

وی ادامه داد: اما در کنار این سخنان متاسفانه شاهد حضور برخی گروه‌ها یا شرکت‌های سودجو هستیم که از فرصت و فضای نبود ویزای میان دو کشور استفاده می‌کند و با برخی وعده‌ها نسبت به گمراه کردن ایرانی‌ها برای گرفتن امتیازات در گرجستان اقدام می‌کنند که البته توسط ارگان‌های ذیربط تحت پیگیرد قرار گرفتند، اما مجددا تاکید می‌کنم هموطنانی که اجباری برای سفر به این کشور ندارند تامل کنند تا این موضوع رفع شود.

قاسمی تصریح کرد: امیدوارم ایرانیان به هنگام ورود به گرجستان یا هر کشور دیگری این عادت را داشته باشند که قوانین آن کشور را به طور کامل مورد مطالعه قرار دهند تا با مشکلات پیش بینی نشده مواجه نشوند.


 

نظر شما