شناسهٔ خبر: 30003480 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جمهوریت-قدیمی | لینک خبر

تغذیه ضروری برای سلامت مو

در میان راه ها و محصولاتی که به منظور بهبود ظاهر و وضعیت موهای شما به کار گرفته می شوند، این ممکن است به راحتی فراموش شود که یکی از مهم ترین چیزهایی که می تواند به شما در حفظ وضعیت سلامت مو کمک کند، تغذیه مو به طور مناسب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جمهوریت ;

در میان راه ها و محصولاتی که به منظور بهبود ظاهر و وضعیت موهای شما به کار گرفته می شوند، این ممکن است به راحتی فراموش شود که یکی از مهم ترین چیزهایی که می تواند به شما در حفظ وضعیت سلامت مو کمک کند، تغذیه مو به طور مناسب است. همان طور که رژیم غذایی سالم، تاثیرات مثبتی را بر روی پوست شما دارد، مانند کاری که استراحت برای بدن شما انجام می دهد، تغذیه خوب و مصرف برخی از خوراکی های ضروری تضمین می کند که موهای شما مواد لازم برای افزایش رشد و پیشگیری از خشکی و شکنندگی را دریافت می کنند. به همین ترتیب، موهای نرم، قوی و درخشنده نه تنها باعث حس زیبایی بیشتر در شما می شود، بلکه نشانه ای از تغذیه مناسب در سلامت مو است. اگر به دنبال سلامت مو در خود هستید، عادات غذایی خود را ارزیابی کنید تا متوجه کمبود مواد غذایی مورد نیاز شوید. مشورت با یک متخصص تغذیه نیز می تواند کمک کننده باشد.

شما همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله های چگونه موهای بلند و سالم داشته باشیم؟، تغذیه مناسب برای داشتن موهای سالم و بهترین ماسک مو برای داشتن موهایی سالم و براق که توسط سایت رسانه دکتر سلامت تهیه شده است، مراجعه کنید.

تغذیه ضروری برای سلامت مو

سلامت مو

سلامت مو

۱- پروتئین:

ساختار موهای شما از پروتئین های محکمی به نام کراتین تشکیل شده اند. زمانی که ذخایر پروتئین در بدن شما کم است، تولید این پروتئین ساختمانی مهم کاهش می یابد و رشد موها نیز کند تر و ضعیف تر می شود.

  • گوشت کم چرب مانند مرغ و بوقلمون، تن ماهی، تیلاپیلا و هالیبوت منابع غنی پروتئین هستند که می توانند در برنامه غذایی شما جای بگیرند. پنیر مزارلا کم چرب و پنیر های محلی، سویا و دانه های گیاهی نیز گزینه های فوق العاده ای به عنوان منابع پروتئینی موثر در سلامت مو هستند.

۲- بیوتین:

عدس ها یک منبع بسیار خوب از بیوتین (یک ماده مغذی که موجب افزایش رشد مو می شود) هستند. وقتی بیوتین با آنزیم های سلولی وارد واکنش می شود، به تولید آمینواسیدها (ترکیباتی که در پروتئین های ضروری که پیش تر به آن ها اشاره شد مشارکت دارند) کمک می کند. محققان دریافته اند که کمبود بیوتین موجب ریزش مو می گردد.

  • هویج، گردو، گل کلم و انواع بادام منابع مهم دیگری برای بیوتین برای سلامت مو هستند. اگر شما مایل به مصرف یک مکمل هستید با پزشک خود در این باره مشورت کنید.

۳- آهن:

فولیکول های موی شما، اکسیژن تغذیه کننده را از سلول های گلبول قرمز موجود در خون دریافت می کنند. در حالی که ممکن است، سطح آهن موجود در خون شما نرمال به نظر آید، احتمال اینکه میزان فریتین در بدن شما (یک منبع از آهن که بدن آن را برای مواقعی که نیاز است ذخیره می کند) پایین باشد وجود دارد. در مورد رابطه فریتین و ریزش مو باید گفت که سطح فریتین پایین موجب توقف یا کندی رشد مو و حتی ریزش آن می شود.

  • با خوردن خوراکی های غنی از آهن مانند فرآورده های دریایی، گوشت گاو کم چرب، تخم مرغ، ماهی تن، سویا، اسفناج، توفو و لوبیا از بروز این کمبود جلوگیری کنید. قبل از مصرف هر مکملی، سطح فریتین موجود در بدن خود را بسنجید.

۴- اسید چرب های امگا ۳:

اسید چرب های امگا ۳ در غشاهای سلول پوست سر و چربی طبیعی تولید شده توسط پوست سر و موها (به منظور حفظ رطوبت لازم) یافت می شوند. دریافت کافی این اسید چرب های ضروری از خشکی پوست سر جلوگیری کرده و به رشد و درخشندگی مو کمک می کند.

  • مصرف ماهی سالمون وحشی و یا سایر ماهی های چرب دو بار در هفته به دریافت میزان کافی از این اسیدهای چرب کمک می کند. اگر شما علاقه ای به مصرف ماهی ندارید، می توانید از منابع گیاهی مانند دانه های کتان، گردو، سویا و روغن کلزا در رژیم غذایی خود برای سلامت مو استفاده کنید.

سلامت مو

سلامت مو

۵- آب:

علاوه بر پروتئین، موهای شما از آب نیز تشکیل شده اند که برای حفظ رطوبت و جلوگیری از بروز خشکی و شکنندگی به آب نیاز دارند. علاوه بر استفاده از مرطوب کننده یا سایر محصولات آبرسان برای موهای خود، روزانه مقدار زیادی آب نیز بنوشید.

  • مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از آب به آبرسانی مناسب در سلامت مو کمک می کنند.

۶- ویتامین B:

ویتامین های B6، B12 و فولات در ساخت گلبول های قرمز خون که اکسیژن و مواد غذایی را به تمام سلول های بدن از جمله فولیکول ها و پوست سر می رسانند، نقش دارند. اگر شما میزان کافی از ویتامین های B دریافت نمی کنید، احتمال بروز ریزش، رشد کند تر و شکنندگی در موهای شما بیشتر است.

  • حبوبات، مرغ، جو دوسر و لبنیات کم چرب منابع خوبی برای دریافت ویتامین B هستند.

۷- ویتامین C:

این ماده مغذی ضروری نقش مهمی در ارتقا سلامت مو دارد. ویتامین C موجب جذب بیشتر آهن می شود. این ویتامین در ساخت کلاژن نیز به کار می رود. (یک رشته ساختاری که بافت های پیوندی که فولیکول های مو برای رشد مناسب به آن ها نیاز دارند را می سازد.)

  • فلفل، آویشن، جعفری، کلم، زردآلو، پرتقال و توت فرنگی غنی از ویتامین C هستند.

۸- روی:

این ماده معدنی باعث تقویت فولیکول های موی شما شده و با اتصال پروتئینی از ریزش مو جلوگیری می کند. این ماده همچنین در عملکرد مناسب غده های چربی که در جلوگیری از خشکی و شوره سر نقش دارند، موثر است.

  • فرآورده های دریایی حاوی مقادیر بالایی از روی هستند. دانه های آفتابگردان، بادام زمینی، مغزیجات، گوشت گاو، گوشت گوسفند، غلات و سبوس نیز منابع غنی از زینک یا روی محسوب می شوند.

نکته مهم:

  • اگر نگران وضعیت سلامت مو خود هستید و می خواهید تغییر چشمگیری در آن ایجاد کنید، در مورد علل احتمالی آن مانند استرس، کمبود تغذیه ای، کم کاری تیروئید و یا عدم تعادل هورمونی با پزشک مشورت کنید.

رسانه دکتر سلامت

تغذیه ضروری برای سلامت مو

۵ (۱۰۰%) ۱ vote

: این مطلب را به اشتراک بگذارید

نظر شما