شناسهٔ خبر: 29891727 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس اداره طب سنتی علوم پزشکی اراک:

افزایش سه برابری مصرف گیاهان دارویی از سال ۲۰۰۰ تا کنون/ ۳۲ کشور در دنیا دارای دانشکده‌های طب سنتی هستند

رئیس اداره طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طب سنتی دچار افراط و تفریط شده و دشمنی‌های زیادی با این طب وجود دارد که برخی از آن‌ها ناآگاهانه و برخی آگاهانه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدی صالحی، رئیس اداره طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: طب سنتی در دنیا مورد اقبال زیادی است، اما در ایران و استان مرکزی آن طور که باید به آن پرداخته نشده است.

صالحی بیان کرد: مصرف گیاهان دارویی در دنیا از سال ۲۰۰۰ تاکنون دو تا سه برابر بیشتر شده است و یکی از برنامه‌های مهم سازمان بهداشت جهانی گسترش طب سنتی است.

دبیر انجمن طب سنتی استان مرکزی ادامه داد: ۷۰ درصد مردم کانادا بر اساس آمار‌های رسمی برای درمان بیماری‌های خود مراجعه به طب سنتی دارند و در اروپا از ۱۰۰ میلیون مراجعه برای درمان طب سنتی، ۲۰ میلیون نفر تنها از طریق طب سنتی معالجه می‌شوند و مراجعه به پزشکان دیگر ندارند.

صالحی اضافه کرد: آمار‌های رسمی بیانگر توجه زیاد کشور‌های مختلف دنیا از جمله کشور‌های پیشرفته به طب سنتی است، اما این طب در ایران خیلی مورد توجه قرار نگرفته و تاکنون در هیچ کدام از بیمارستان‌های کشور بخش طب سنتی دایر نشده است.

صالحی عنوان کرد: بیماران در کشور‌های توسعه یافته برای درمان خود در مرحله اول به پزشکان طب سنتی مراجعه می‌کنند و اگر درمانی برای آن‌ها یافت نشود به پزشکان دیگر مراجعه می‌کنند.

وی تصریح کرد: بیش از ۳۰ سال است که طب سنتی در کشور‌های پیشرفته دنیال دارای بیمه پایدار است و نیاز است در ایران نیز بحث‌های بیمه‌ای این طب مورد توجه جدی قرار گیرد.

رییس اداره طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: ۳۲ کشور دنیا دارای دانشکده‌های طب سنتی است و این مهم در ایران از ۲ سال گذشته ابلاغ شده، اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است و هم اکنون مقرر شده دانشجویان رشته پزشکی ۲ واحد طب سنتی را فرا گیرند.

صالحی بیان کرد: مدعیان دروغین طب سنتی در جامعه زیاد است که این یک آسیب جدی است و باید با این افراد برخورد قاطع صورت گیرد.

وی اظهار کرد: بسیاری از عطاری‌های استان مرکزی و اراک ادعای طب سنتی دارند، اما به واقع و بر اساس قانون این واحد‌های صنفی به هیچ عنوان حق تجویز گیاه خاصی برای افراد ندارند و نباید هیچ داروی ترکیبی را به فروش رسانند.

دبیر انجمن طب سنتی استان مرکزی ادامه داد: ادعای طب سنتی با آکادمیک که ریشه آن علمی است، متفاوت می‌باشد و با توجه جدی به این طب می‌توان میزان مصرف سرانه دارو و هزینه‌های ناشی از آن را در ایران کاهش داد.

صالحی گفت: توجه به طب سنتی در تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی نقش موثری دارد و این طب در حفظ سبک زندگی نیز نقش مهمی دارد.

وی تاکید کرد: سبک زندگی افراد بر اساس مزاج‌های مختلف متفاوت است و اگر افراد بر اساس مزاج خود نکات لازم را رعایت کنند دچار بسیاری از بیماری‌ها نمی‌شوند.

این متخصص طب سنتی اضافه کرد: به دلیل تفاوت مزاج انسان ها، شیوه و نتایج درمان نیز متفاوت است.

دکتر صالحی عنوان کرد: ۳۰ تا ۴۰ درصد دارو‌های موجود در دنیا گیاهی و یا مشتق از گیاهان است و برای گیاهی مانند بابونه تاکنون بیش از ۱۰ هزار مولکول مختلف شناسایی شده است.

وی یادآور شد: آویشن یکی از گیاهان مورد اقبال در دنیا است که بدن را گرم می‌کند، هوش افراد را زیاد می‌کند و اثرات خوبی روی قلب دارد.

رئیس اداره طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: ایران یکی از مهمترین کشور‌ها به لحاظ وجود گیاهان مختلف دارویی است و تاکنون بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ گونه گیاه دارویی در آن شناسایی شده است.

دکتر صالحی بیان کرد: حجم زیادی از داور‌های گیاهی ایران با مبالغ کم به کشور‌های مختلف صادر می‌شود و این گیاهان در خارج از مرز‌ها فرآوری می‌شوند و برخی از آن‌ها با چندین برابر قیمت وارد کشور می‌شود.

وی گفت: طب اسلامی هم شباهت‌های زیادی با طب سنتی دارد، اما در این طب نیز افراط‌های زیادی صورت گرفته که این افراط‌ها می‌تواند آسیب‌های جدی به بیماران داشته باشد.

دبیر انجمن طب سنتی استان مرکزی ادامه داد: بسیاری از پزشکان عمومی در این استان در زمینه طب سنتی نیز فعالیت دارند، اما هیچکدام از آن‌ها دوره این طب را فرا نگرفته اند.

دکتر صالحی عنوان کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذراندن دوره‌های ویژه طب سنتی برای پزشکان عمومی را ابلاغ کرده که تاکنون در این راستا ۲ دوره در اراک و خمین برگزار شده، اما هنوز گواهی این پزشکان صادر نشده است.

وی تصریح کرد: تنها ۲ متخصص طب سنتی در استان مرکزی و آن هم در اراک وجود دارد و انتظار است مردم برای درمان از طریق طب سنتی تنها به متخصصان این امر و پزشکانی که دوره این طب را گذرانده اند مراجعه کنند.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: مردم شهر اراک برای مراجعه به متخصصان طب سنتی می‌توانند به درمانگاه کوثر و کلینیک بیمارستان امیرالمومنین (ع) مراجعه کنند.
دکتر صالحی اظهار داشت: ویزیت تمام پزشکان تحت پوشش بیمه است، اما ویزیت متخصصان طب سنتی تحت حمایت بیمه نیست و این مهم می‌تواند مانعی برای مراجعه مردم به این پزشکان شود.

وی گفت: باید تدابیری اندیشده شود تا طب سنتی از حمایت‌های بیمه‌ای برخوردار شود و مهمترین مزیت این طب پایین بودن هزینه‌ها برای بیماران است.

رئیس اداره طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: بسیاری از افرادی که ناآگاهانه در این طب فعالیت دارند تجویز‌هایی می‌کننند که می‌تواند عواقب زیادی در پی داشته باشد و این در بدنام کردن این طب نیز موثر است.

دکتر صالحی بیان کرد: حجامت اگر در شرایط غیراصولی صورت گیرد برای افراد عارضه ایجاد می‌کند و در بسیاری موارد حجامت و زالو کردن برای افراد مضر است.

وی عنوان کرد: اگر گیاهان دارویی غیراصولی استفاده شود می‌تواند مشکلات و خطر‌های زیادی برای افراد ایجاد کند و حتی موجب مرگ آن‌ها شود.

دبیر انجمن طب سنتی استان مرکزی افزود: در مجموع توجه به طب سنتی مراجعه و اشغال تخت‌های بیمارستانی را کاهش می‌دهد و نیاز است با فرهنگ سازی گسترده آگاهی‌های لازم در خصوص این طب به جامعه ارائه شود.

نظر شما