شناسهٔ خبر: 29864426 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی:

دانشجوی سیاسی با توجه به نیاز جامعه ایفای نقش می‌کند/ خدا رحم کرد من رئیس‌جمهور نشدم که دلار ۵۰۰۰ تومان شود!

تولیت آستان قدس رضوی گفت: دانشجوی سیاسی نیاز جامعه را می‌شناسد و متناسب با آن ایفای نقش می‌کند؛ روشنفکر واقعی کسی است که در راه تقویت استقلال کشور گام بردارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: روز دانشجو و روز ۱۶ آذر را به دانشجویان و اساتید و تمام کسانی که در خدمت علم و فرهنگ هستند، تبریک می گویم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو و شهید بهشتی گفت: از بسیج دانشجویی به خاطر این دعوت تشکر می کنم سال گذشته از بنده دعوت شد؛ ولی به دلیل مشغله نتوانستم حضور پیدا کنم ولی امسال این توفیق پیدا شد. بنده سابقه حضور و همکاری با دانشکده حقوق این دانشگاه را داشتم و از طرفی همسر بنده عضو هیات علمی این دانشگاه است.

رئیسی افزود: ۱۶ آذر روز شهامت و ایستادگی دانشجویان است دانشجویانی که خود را روشنفکر جامعه می دانند و روشنفکر واقعی کسی است که مسائل جامعه را رصد کنند و بشناسند. جنبش دانشجویی ما با بصیرت و حضور همیشه در صحنه داشته و همراه با عدالتخواهی است و با استکبار داخلی و خارجی مبارزه می کند.


دانشجوی سیاسی با توجه به نیاز جامعه ایفای نقش می‌کند/ خدا رحم کرد من رئیس‌جمهور نشدم که دلار ۵۰۰۰ تومان شود!

وی با بیان اینکه اصلاح گری همواره در نگاه جنبش دانشجویی بوده، افزود: این خاص انسان‌های آگاه است که ظلم را برنتابند.

رئیسی افزود: ما بعد از پیروزی انقلاب همواره دانشگاه را به عنوان حامی نظام و کسانی که دغدغه مردم هستند، می‌شناسیم دانشجوی سیاسی نیاز جامعه را می‌شناسد و متناسب با آن ایفای نقش می‌کند، روشنفکر کسی نیست که کشور را به سمت فرهنگ غرب سوق دهد بلکه روشنفکر واقعی کسی است که در راه تقویت استقلال کشور گام بردارد. دشمن تلفیقی از جنگ سخت و نرم را علیه ملت ایران شروع کرده و آن هم فشار به ملت ایران است.


وی گفت: این جنگ برای آن است که ملت ایران را به تسلیم وادار کنند تا شکست‌های خود در جنگ سخت و نرم را جبران کنند.  کنوانسیون‌ها در ظاهر نشان می‌دهد که می‌خواهد مشکلات ما را حل کند، ولی اینگونه نیست. هوشیاری و بیداری مردم ما را در مقابله توطئه‌های دشمن پیروز می‌کند.

وی گفت: توصیه من به مسئولین این است که به ظرفیت داخلی خود تکیه کنند و راه پیروزی ما اتکا به خدا و جوانان کشور است و به تعبیر رهبر انقلاب، جوانان راه حل مشکل هستند. اگر یک قدم در مقابل دشمن کوتاه بیاییم، او جلوتر می‌آید باید دشمن را بشناسیم و یک کنشگر فعال باشیم.

تولیت آستان قدس تصریح کرد: مردم در حوزه استقلال رای بالایی دارند و معتقدند در حوزه امنیت مردم از نظام راضی بوده؛ اما از در حوزه اجرا ناراضی هستند؛ فقر، فساد و تبعیض زیبنده مردم و نظام نیست؛ آیا مشکل نخواستن است و یا نتوانستن است؟!
 
دانشجوی سیاسی با توجه به نیاز جامعه ایفای نقش می‌کند/ خدا رحم کرد من رئیس‌جمهور نشدم که دلار ۵۰۰۰ تومان شود!

وی گفت: باید همه با هم در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم دو قطبی کردن جامعه و حاشیه را به متن آوردن درست نیست کار و اشتغال و معیشت مسائل اصلی کشور هستند؛ مشکل ما این است که برخی در کشور مشکل را اقتصادی نمی‌بینند و راهکار را هم از لحاظ سیاسی دنبال می‌کنند و این در حالی است که مشکلات اقتصادی راهکار اقتصادی دارد. خدا رحم کرد که من رئیس جمهور نشدم که دلار ۵ هزار تومان شود و برخی‌ها این را می‌گویند که خدا رحم کرد رئیس جمهور نشده اید؛ وگرنه کاسه کوزه‌ها سر شما خرد می‌شد.
 
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: باید همه با هم در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش کنیم دو قطبی کردن جامعه و حاشیه را به متن آوردن درست نیست؛ کار و اشتغال و معیشت مسائل اصلی کشور هستند.
 
وی با بیان اینکه ما در جنگ تحمیلی با شرایط سختی روبرو بودیم، ولی جوانان نشان دادند که راه خروج از تحریم‌ها وجود دارد و در واقع ما در آن برهه نشان دادیم، افزود: ما خیلی از تحریم‌های امروز را آن موقع داشتیم، ولی الان در شرایطی هستیم که می‌توانیم تمام مشکلات را حل کنیم، ولی مشکل این است که برخی‌ها مشکل را اقتصادی نمی‌دانند و راهکار را از لحاظ سیاسی دنبال می‌کنند و این در حالی است که مشکلات اقتصادی راهکار اقتصادی دارد.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: با بیان اینکه کسانی که دنبال راهکار سیاسی هستند اشتباه می‌کنند؛ چرا که راهکار فرورفت از مشکلات ما در داخل وجود دارد تصریح کرد: تمام مجموعه‌های علمی کشور در اختیار سایر قوا هستند تا راهکار برون رفت از مشکلات را پیدا کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه امروز ۸۰ تا ۸۵ درصد از صادرات ما مربوط به محصولات خام و یا نیمه خام است، تصریح کرد: آیا این فرصت نمی‌تواند به یک ارزش افزوده تبدیل شود ما مطمئن هستیم که می‌شود و می‌توانیم بر هر منابع ارزی که در جهت منافع کشور باشد مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اینکه طبق ۲۸ گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد کسب و کار در ۲۶ گزارش به مشکل نداشتن ارز و ضعف بنیه مالی تولیدکنندگان اشاره شده است، تصریح کرد: امروز نقدینگی در کشور از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان به ۱۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته و با رشد ۳۵۰ درصد مواجه بوده است در هر حال اگر این نقدینگی به سمت تولید برود مفید است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه مگر تولید کننده می‌تواند تسهیلات با بهره بالا بگیرد، افزود: این نقدینگی در هر جا وارد شود به یک سیل بنیان کن تبدیل می‌شود و هر جایی را تخریب می‌کند. مدیریت منابع و مصارف ارزی مساله مهمی است که باید به آن توجه شود.

وی با بیان اینکه رقم منابع ارزی برای کالای لوکس و کالایی که ضرورت و نیاز کشور نیست، بالاست، افزود: حتما مدیریت این منابع می‌تواند کارساز باشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه مقابله با سوداگری و سفته بازی در کشور راهکار دارد و راهکار آن وضع مالیات است که می‌تواند درصد بالایی از مشکل را حل کند، اظهار کرد: کسی که درآمد بالا دارد باید مالیات بدهد با این وجود آستان قدس رضوی ۳۵ سال به دستور امام خمینی (ره) مالیات نداده، ولی امروز ما انواع مالیات اعم از مالیات بر ارزش افزوده و دیگر مالیات‌ها را می‌دهیم و این را می‌توان از مجموعه ذی ربط بپرسیم.

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید براینکه باید از یقه سفید‌ها و کسانی که فرار مالیاتی می‌کنند مالیات گرفت، افزود: اگر از این‌ها مالیات اخذ شود، تعدیل ثروت صورت می‌گیرد و حقوق ملت و دولت تامین می‌شود و از طرفی می‌توان جلوی دلال بازی و سفته بازی را گرفت.

وی با بیان اینکه اگر بنده بودم تولید مسکن در کشور را متوقف نمی‌کردم و قانون مترقی محیط زیست مجلس را که از قوانین مترقی دنیا اجرایی می‌کردم و قانون فرانسه را به قانون خود ترجیح نمی‌دادم، افزود: بنده اگر بودم در رابطه با بنزین مرکزهوشمند بنزین را که در دولت‌های قبل اجرا شده بود، تعطیل نمی‌کردم در هر حال امروز ما در کشور با مشکل بنزین مواجهیم.

رئیسی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به سوالات دانشجویان به حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: در این برهه آقای قالیباف به بنده گفت: من نمی‌خواهم وارد انتخابات شوم و حتی حاضرم به شما کمک کنم و در ستاد انتخاباتی شما مشغول شوم، ولی با این وجود بنده هیچ وقت نگفتم که در انتخابات شرکت نکند وگرچه دوستان به من گفتند که قالیباف در صحنه بماند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه آقای جلیلی نیز به بنده گفتند ما می‌خواهیم وارد عرصه انتخابات شویم بنده نمی‌آیم، افزود: در رابطه با آقای قالیباف قرار بر این شد که پس از سومین مناظره انتخاباتی به نظرسنجی‌ها مراجعه کنیم و هر کسی که از اقبال کمتری برخوردار بود کنار بکشد؛ با این وجود آقای قالیباف وفای به عهده کرد و از انتخابات کنار رفت و بنده از این حیث از ایشان و آقای جلیلی تشکر می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: دو شب قبل از رای گیری انتخابات ریاست جمهوری آقای میرسلیم با بنده تماس گرفت و گفت: برخی‌ها می‌گویند که به نفع شما کنار بروم و بنده گفتم که نظر خودتان چیست او گفت: هر کس به من رای دهد به کسی دیگری رای نمی‌دهد؛ بنابراین بنده گفتم که شما بمانید و ماندند.
 
رئیسی در ادامه در پاسخ به این سوال که او در خصوص مشکلات مردم آشنایی ندارد و نظرات گل و بلبل می‌دهد، تصریح کرد: بنده با مشکلات مردم آشنا هستم و در دوره قبل و پیش از آن که خادمی امام رضا به بنده محول شود از مسئولانی بودم که بیشترین ارتباط را با مردم داشتم؛ به گونه‌ای که ۲-۳ شب به مسجد می‌رفتم و هر شب به مشکلات ۱۰-۱۵ نفر از مردم رسیدگی می‌کردم. همچنین بنده از ابتدا در روز‌های سه شنبه با مردم ارتباط عمومی داشتم و الان که نیز در تولیت آستان قدس رضوی هستم، روزانه که در حرم مطهر گشت می‌زنم بعضا تا یکساعت و نیم در جمع زوار هستم و درد و دل‌های آن‌ها را می‌شنوم؛ با این وجود با اطلاع می‌گویم که این مشکلات راه حل دارد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هر جا مدیر لایقی در شهر سازمان یا اداره باشد، با بودجه کمی توانسته گره‌های زیادی از مشکلات مردم را باز کند بنده نقش زیادی برای بودجه برای حل مشکلات مردم قائل هستم، ولی واقعیت این است که ۷۰ درصد این نقش را برای مدیریت قائل هستم و این مدیر است که می‌تواند به امور سامان دهد.

وی اظهار کرد: بنده ۱۱ سال رییس سازمان بازرسی کشور بوده ام و کار با دولت‌های مختلف، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را تجربه کرده ام؛ با این وجود در برخی جا‌ها شاهد بودم که بودجه اعتبار و نیروی انسانی افزایش نیافته، ولی مدیریت در کارآمد کردن دستگاه نقش داشته است.

رئیسی با بیان اینکه در ایام انتخابات ریاست جمهوری به مرکز پژوهش‌های مجلس گفتم چندین جزو علیه حرف‌های بنده منتشر کند تصریح کرد: یکی از حرف‌های بنده این بود که ما می‌توانیم چندین هزار شغل را ایجاد کنیم، چون این متن قانون است و قانون در این رابطه صراحت دارد. از این رو هر کسی مدیریت اجرایی را به دست بگیرید باید این میزان شغل را هم ایجاد نماید.

وی در خصوص عملکرد آستان قدس رضوی نیز گفت: شاید در خصوص عملکرد این مجموعه ما نقص اطلاع رسانی داشته ایم.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه عملکرد آستان قدس رضوی براساس یک سند بالادستی از جانب رهبر انقلاب دنبال می‌شود، افزود: این سند داری ۳ محور زیارت، نیازمندان و مساله فرهنگی در آستان قدس است.

رئیسی با بیان اینکه رهبر انقلاب بر ساماندهی این حوزه تاکید داشته اند، تصریح کرد: ما برخی از رویکرد‌های آستان قدس در حوزه اقتصادی را تغییر داده ایم؛ مثلا در حوزه اقتصادی می‌توان پاساژ سازی هم انجام داد، ولی ما این رویه را تغییر دادیم و از همان سال اول از پروژه مشهد مال بیرون آمدیم و به جای آن کار احداث یک زائر شهر را برای زائران کم درآمد و بی درآمد با ۲۰ هزار نفر جمعیت را آغاز کردیم.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر زائران در ۴ سمت و یا در خانه‌های مردم مستقر می‌شوند، افزود: کمپ‌هایی که در حاشیه شهر قرار دارد، در شان زائران و مردم نیستند.

تولیت آستان قدس با اشاره به اینکه فاز دوم زائرشهر تا پایان سال افتتاح می‌شود، تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد، این است که برخی‌ها در کشور وجود دارند که به خاطر مشکل مالی نمی‌توانند به زیارت بیایند؛ با این وجود بنا براعلام آستان به سراسر کشور ما تا کنون ۹۰۰ هزار زائر اولی را به مشهد آورده ایم؛ یعنی روزانه ۱۰۰ هزار نفر که فقط مشکل آن‌ها نداشتن پول بوده به زیارت آمده اند.

رئیسی با بیان اینکه سالی که بنده به آستان قدس آمدم تنها ۴ رقبه وقفی داشتیم، ولی الان تعداد رقبات وقفی به ۵۴ مورد افزایش یافته و این یعنی یک رشد ۱۰ برابری تصریح کرد: ما در مشهد باغاتی داشتیم که استفاده اقتصادی داشت؛ مثلا در مورد باغ بیلدر به موسسه جوانان خود گفتیم که نباید حضور جوانان و نوجوانان فقط در حرم رضوی باشد؛ با این وجود این باغ را به یک اردوگاه تربیتی و فرهنگی برای جوانان تبدیل کردیم و تا الان ۵۰ هزار جوان در این اردوگاه دوره گذراندند.

وی به افتتاح اردوگاه ۱۱۰ هکتاری ویژه بانوان و دختران اشاره کرد و گفت: ما کار ساختمان سازی را بلدیم، چون به برکت شهید بهشتی بنده از ۲۰ سالگی در کار اجرایی حضور داشتم؛ اما در آستان به دنبال ساختمان سازی نبودیم، چون معتقدم باغ‌های شهر شش‌های شهر هستند. به همین دلیل باغ خاتون را فقط مخصوص دختران احداث کردیم.
 
رئیسی با اشاره به اشتیاق دانشجویان برای زیارت بارگاه امام رضا(ع) تصریح کرد: ما اردوگاهی را نیز برای دانشجویان اردوگاهی اخیرا افتتاح کردیم.

تولیت آستان قدس تصریح کرد: آستان باغی در غرب تهران دارد که مساحت آن ۷ هکتار است؛ با این وجود شهرداری مجوز برج سازی با ۴۰ تا ۵۰ طبقه را به ما داده، ولی بنده جلوی قطع درختان ۶۰۰ ساله را گرفتم و می‌خواهیم آن را به اردوگاه جوانان تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی دفاتری را در استان‌ها ایجاد کرده ایم که ۴ نفر در آن‌ها مشغول هستند و کار تسهیل زیارت و رسیدگی به مشکلات نیازمندان را دنبال می‌کند، افزود: از این اقدام برداشت سیاسی شده است.

رئیسی با اشاره به اینکه بیشترین مراجعات به بنده راجع به اشتغال است، گفت: چرا زمینه کار در کشور نیست این حق مردم است که همه کار داشته باشند. سوال بنده این است مگر ارتباط برخی کشور‌ها با دریا چقدر است؛ در حالی که ۵۰ درصد از درآمد ناخالص ملی آن‌ها از دریاست؛ با این وجود ما ۳ هزار کیلومتر ساحل دریا داریم، ولی سهم درآمد ما از این فرصت ۵/۲ تا ۳ درصد است.

تولیت آستان قدس با اشاره به اینکه درآمد هندی‌ها از فضای مجازی است و پاکستانی‌ها هم تازه این کار را شروع کرده اند، افزود: اگر اقتصاد فضای مجازی فعال شود، در ایجاد شغل موثر است.

وی تصریح کرد: آستان قدس دارای هلدینگ کشاورزی است؛ اما ما می‌خواهیم کاری کنیم که اقتصاد کشاورزی ما استراتژیک و بنیادین باشد. ببینید اگر سالادی که از آن سر سفره‌ها استفاده می‌کنیم، باید بذر آن تولید داخل باشد همچنین ما باید در تولید مرغ و تخم مرغ به استقلال برسیم؛ با این وجود ما نیازمند به استقلال در تولید بذر کشاورزی هستیم که در این راستا به مزرعه کشاورزی آستان اعلام کرده این باید به سراغ تولید بذر بروند و ما امروز گام‌های خوبی در این رابطه برداشته ایم.

رئیسی به افزایش تولید ۲ برابری دارو و نان رضوی در مجموعه‌های وابسته به آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: ما به دنبال کار‌هایی هستیم که موجب کارایی استقلال کشور می‌شوند.

تولیت آستان قدس به لایروبی قنات‌های خراسان بزرگ با مشارکت آستان قدس اشاره کرد و افزود: ما با توزیع دام‌های سبک هم اشتغال ایجاد کرده ایم و هم تولید را بالا برده ایم.

وی تصریح کرد: تغییر رویکرد در آستان به طرف کار‌های اساسی ثمرات خوبی خواهد داشت.

رئیسی در پاسخ به این سوال که نتیجه شکایت شما از تخلفات انتخابات سال ۹۶ چه شد؟ تصریح کرد: به گفته دبیر شورای نگهبان این انتخابات از انتخابات پرتخلف کشور بود و ما نیز ۶۰۰ گزارش از تخلفات انتخاباتی داشتیم؛ اما برخلاف برخی‌ها که فکر می‌کردند با مخالفت کردن با شورای نگهبان می‌توانند کار را پیش ببرند، ولی شورای نگهبان برای ما فصل الخطاب بود.

وی با بیان اینکه در این دوره از انتخابات تخلفات در بهداری ها، استانداری ها، فرمانداری‌ها و دیگر مراکز با استفاده از امکانات عمومی انجام شد، تصریح کرد: بنده به مسئولان کشور گفتم که فقط یک خواسته دارم و آن هم اینکه به تخلفات رسیدگی شود، چون عدم برخورد موجب سنگ بنای نامناسبی در کشور خواهد شد.

تولیت آستان قدس بیان کرد: به تخلفات رسیدگی شود تا مجموعه دولت مستقر به خود اجازه ندهد دست به تخلف بزند، چون کشور ما کشور انتخابات است و از این رو باید رای مردم تضمین شود.

رئیسی بیان کرد: حس بنده الان فقط آستان قدسی است و اینکه ماموریتم به خوبی انجام شود؛ با این وجود به بنده اتهام می‌زنند که کار‌های صورت گرفته در آستان سمت و سوی انتخاباتی دارد.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز چندین بار گفته اند باید به تخلفات انتخاباتی رسیدگی شود و بنده هم پیگیرهستم، افزود: باید برای تضمین سلامت انتخابات در کشور به تخلفات انتخاباتی رسیدگی شود و بنده این را به خاطر خودم نمی‌گویم.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از پاسخگویی به سوالات در خصوص این سوال که یک بار به صورت واضح وقایع سال ۶۷ را شرح دهید، تصریح کرد: جوانان از قضایای سال ۶۷ بی اطلاع اند؛ اگرچه شاید مطالعه کرده باشند در آن سال‌ها جریان نفاق و تروریست‌ها به جان مردم افتاده بودند و مانند داعش در منطقه جنایت می‌کردند؛ به گونه‌ای که روزانه ۱۲۰ ترور در همین تهران اتفاق می‌افتاد و هر کسی از خانه بیرون می‌آمد، اعم از نیرو‌های حزب الهی و یا پاسبانی که عکس امام را روی دیوار مغازه خود چسبانده بودند، ترور می‌کردند.

رئیسی با اشاره به اینکه جریان نفاق ۱۷ هزار نفر از جمله رییس جمهور، نخست وزیر، رییس دیوان عالی کشور و ۵ نفر از ائمه جمعه را ترور کرد، افزود: امام خمینی ره قهرمان مقابله با نفاق در کشور است.

وی با بیان اینکه باید همه کسانی که سربازی نظام را در برخورد با نفاق کرده اند، امروز مورد تکریم قرار بگیریند، افزود: اگر امروز مردم به حاج قاسم سلمانی عشق می‌ورزند، به خاطر این است که او با داعش به عنوان غده سرطانی که نه تنها منطقه بلکه بشریت را به مخاطره انداخته و اسرائیل و عربستان آن را به وجود آورده اند، مبارزه کرده است و او امروز یک قهرمان ملی است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: برخی‌ها با شکست خطوط قرمز نظام و برای اینکه دل عده‌ای شاد شود، بحث وقایع سال ۶۷ را مطرح کردند.

وی اظهار کرد: تصور برخی‌ها این بود که تفاوت بنده با رقیب در این است که عمامه من سیاه و عمامه او سفید است؛ اما مساله بر سر نگاه است؛ یعنی یک نگاه به استقلال اقتصادی، فرهنگی و سیاسی معتقد بود و یک نگاه هم معتقد بود باید برای آب کشور هم به بیگانگان تکیه کنیم.

رئیسی با بیان اینکه بنده به همه احترام می‌گذارم و در مورد مناظراتم به اصول اخلاقی توجه داشتم، افزود: چون تربیت ما حقوقی، قضایی و اخلاقی است افزود: بنده معتقدم که هدف وسیله را توجیح نمی‌کند و نمی‌شود با هر ادبیاتی حرف زد.

وی اظهار کرد: نگاه به غرب و مغرب زمین و همچنین نگاه به کنوانسیون‌های بین المللی کشور را تهدید می‌کند، افزود: این دانشگاه‌ها هستند که صلاحیت دارند، نسبت به ۲۰۳۰، FATF و برجام به صورت علمی و بی طرفانه نظر دهند و بگویند که آیا این قرارداد‌ها و کنوانسیون‌ها استقلال کشور را تضمین می‌کند یا تهدید. اگر نظرسنجی‌ها را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد مردم در حوزه دفاعی به آرمان‌ها رای بالایی داده اند، ولی در حوزه عملکرد‌ها گلایه‌مند هستند و این یک مساله اساسی است.

تولیت آستان قدس با تاکید بر اینکه بنده با دولت و هر کسی که می‌خواهد گره‌ای از کار مردم باز کند همکاری و کمک خواهم کرد، افزود: مساله‌ای که ما در کشور داریم، نگاه به غرب است ما معتقد به ارتباط با همه کشور‌ها به غیر از اسرائیل و آمریکا که روحیه جنایت کاری و تجاوز دارند، هستیم ما باید از موضع عزت با دنیا رابطه داشته باشیم؛ از این رو با پذیرش هر کنوانسیونی که منافع ملت در آن تامین شود موافقیم، ولی وقتی به ما می‌گویند کنوانسیونی خودشان آن را امضا نکرده اند و به ما می‌گویند آن را امضا کنید ما به آن مخالفیم.

رئیسی با اشاره به اینکه منبع اساسی درآمد‌های آستان قدس رضوی وقف و نذر است و ما یک ریال بیش از وقف و نذر نداریم، افزود: حتی منشا کارخانه‌های این آستان نیز وقف است در واقع آستان قدس با پول مردم اداره می‌شود؛ چون هر چه کار انجام شود مردم بیشتر کمک خواهند کرد.

وی افزود: امید خوب است، ولی امید بدون اقدام و عمل سراب است؛ با این وجود حرف بدون عمل صرفا آرامش موقت ایجاد می‌کند و ممکن است فریب تلقی شود.

تولیت آستان قدس تصریح کرد: ما در اربعین سال گذشته یک موکب داشتیم، ولی امسال ۱۲ مرکز خدمت رسانی برای زائرین ایجاد کردیم که سه چهارم هزینه‌های آن را مردم دادند و یک چهارم را آستان داد.

رئیسی با اشاره به حسابرسی‌های صورت گرفته در شرکت‌های اقتصادی آستان قدس افزود: ما پای حسابرس‌های خارج از آستان را به شرکت‌های آستان قدس باز کردیم و امسال که مجامع خود را برگزار کردیم؛ مقبولیت شرکت‌ها اخذ شد و وضعیت اقتصادی آن‌ها با قبل متفاوت شده است.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد درآمد‌های کمک‌ها و نذورات است و ۱۰ درصد از شرکت‌ها افزود: دانشگاه آکسفورد بزرگترین موقوفه را دارد؛ همچنین بزرگترین موقوفه‌ها در اختیار هاروارد و واتیکان است، ولی وقتی بنده به آستان آمدم بحث پرداخت مالیات توسط آستان مطرح شد.

تولیت آستان قدس در پاسخ به این سوال که آیا قانون منع به کارگیری بازنشستگان شامل بازنشستگان آستان قدس رضوی نیز می‌شود، تصریح کرد: بنده این قانون را قانون درستی می‌دانم و خودم را موظف می‌دانم که به آن عمل کنم. ما در چند ماه گذشته ۲۶۰ نفر از بازنشستگان آستان را با عزت و افتخار بازنشست کردیم و الان نیز چند نفر در حوزه مدیریتی بازنشسته هستند که در خصوص بازنشستگی آن‌ها اقدام خواهیم کرد. در هر حال این قانون را در همه سطوح اجرایی اجرا می‌کنیم.

رئیسی در پاسخ به این سوال که نظر شما در رابطه با قوه قضایی چیست؟ گفت: قوه قضاییه ضرورتی برای کشور با صلاحیت‌های مندرج در قانون است که می‌تواند جلوی عدل و جایگاه عدالت باشد. در هر حال قوه قضائیه می‌تواند نقش اساسی در اجرای قانون و عدالت ایفا کند و می‌تواند این اطمینان را در جامعه به وجود بیاورد که حق به حقدار می‌رسد و هر کسی به بیت المال دست درازی کند دست او را قطع خواهد کرد.

وی اظهار کرد: بنده ۳ سال است که توفیق حضور در قوه قضائیه را ندارم با این وجود آن‌ها خودشان باید در مورد مدیریت حوزه نظر بدهند؛ اما معتقدم در ارتباط با اشکالات چه در مجلس و چه در قوه مجریه و قوه قضاییه مردم کارآمدی نظام را می‌خواهند و هرگونه کاستی در قوه قضائیه با کاستی در دولت و بی عدالتی در هر قوایی نشان از ناکارآمدی نظام است و این از نظر ما پذیرفته نیست.

تولیت آستان قدس در خصوص نظر خود در رابطه با جمنا گفت: جمنا جبهه‌ای از نمایندگان احزاب، گروه‌ها و دسته جات سیاسی بود که به اقتضای انتخابات سال ۹۶ به میدان آمدند و هدف آن‌ها هم انسجام جبهه اصولگرایان بود با این وجود دایره شمول آن‌ها کامل نبود و عده‌ای که باید در این جمع باشند نبودند از طرفی نگاه به جوانان در این جبهه ضعیف بود.

وی با بیان اینکه بنده از گروه‌های سیاسی و جمنا به خاطر حمایت از بنده تشکر می‌کنم، اظهار کرد: بنده به خاطر احساس وظیفه‌ای که کردم وارد چرخه انتخابات شدم و الان نیز پشیمان نیستم؛ به گونه‌ای که اگر به همان لحظه برگردیم دوباره همان تصمیم را می‌گیرم. اگر چه بعد از انتخابات حس بنده انتخاباتی نیست و حس بنده آستان قدسی است.

رئیسی با تاکید بر اینکه جمنا نیاز بازنگاه و بازنگری در سیر کار‌های خود دارد، گفت: آنچه که بنده خبر دارم، این است که آن‌ها دارند کار‌های جدیدی می‌کنند؛ در هر حال ما جلساتی با این عزیزان هر ۱۵ تا ۲۰ روز داریم؛ اما مساله ما انتخاباتی نیست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دعوای ما با جریان سازشکار دعوای عمامه سیاه و عمامه سیاه نیست گفت: در سال ۶۷  افرادی از منافقین پرونده آنها مورد رسیدگی قرار گرفته بود و دادگاه حکم داده بود و دیوان عالی کشور نیز تایید کرده بود، ولی فورا نیاز نبود که حکم‌شان اجرا شود، با این وجود امام خمینی گفتند آنها که حکمشان تایید شده ولی به اجرای آن به دلایلی به تاخیر افتاده ، هیاتهایی بنشینند و بررسی کنند که آیا شرایط اجرای حکم وجود دارد یا نه ؟ فقط برای کسانی که جرم و حکمشان قطعی شده بود. در هر حال بنده به دفتر نشر آثار امام (ره) گفتم مبانی فقهی حکم امام را توضیح دهند.

وی با اشاره به اینکه برخورد امام با جریان نفاق، برای همیشه کشور را از لوث منافقین پاک کرد، افزود: برخی برای آنکه هدف برایشان، وسیله را توجیه می کند، نسبت به من، امام و انقلاب دست به تسویه زدند، در حالی که بنده آن زمان معاون دادستان بودم و هیچکدام از آن سه سمت اعم از دادستان، قاضی شرع و نماینده اطلاعات که در حکم امام تصریح شده بود را نداشتم.

رئیسی اظهار کرد: : افتخار بنده این است که از ابتدا با جریان نفاق، فساد و چپاول مبارزه کرده ام، اما تعجب نسبت به کسانی است که مدعی حقوقدانی هستند، اما بین دادستانی و قاضی فرقی نمی گذارند‌.

نظر شما