شناسهٔ خبر: 29855142 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ابوالفتح در گفتگو با خبرگزاری دانشجو:

آمریکا به‌دنبال فروپاشی اقتصاد ایران تا ۱۳ آبان بود/ اظهارات ترامپ برای موفق‌نشان دادن سیاست‌های ضدایرانی است

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: ترامپ سعی می‌کند با مانور روی تحریم‌های وحشیانه علیه ایران در حقیقت نشان دهد سیاست او در قبال ایران موثر بوده است.

صاحب‌خبر -

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص ادعای اخیر ترامپ در جشن یهودیان مبنی براینکه سخت‌ترین تحریم‌های ممکن را بر ایران تحمیل کردیم گفت: ذکر این نکته لازم است که تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا علیه ایران از شرایط واقعا سختی برخوردار است، اما این تحریم‌ها قبل از دولت ترامپ یعنی در زمان اوباما نیز به اجرا گذاشته شده بود که در یک بازه زمانی تقریبا ۲ ساله و پس از برجام تعلیق شد و مجددا به اجرا درآمد.

ابوالفتح با بیان اینکه در شرایط فعلی باید دید آیا این تحریم‌ها موثر مواقع شده یا خیر باید گفت: آمریکا امیدوار بود صرف اعلام خروج از برجام و بازگشت موج اول تحریم‌ها (در مرداد ماه) اقتصاد ایران چنان تحت فشار قرار گیرد که این شرایط یا به آشوب‌های اجتماعی بیانجامد یا نظام را مجبور به مذاکره مجدد کنند مذاکره‌ای که فراتر از مسائل هسته‌ای باشد، اما هیچ یک از اهداف فوق محقق نشد گرچه اقتصاد حال چندان خوشی ندارد، اما نه آشوب و اعتراض مدنی به وجود آمد ونه مذاکره‌ای صورت گرفت.

وی افزود: ترامپ امیدوار است ارایه نمایش اقتدار آمریکا این کمبود را جبران کند، چون زمانی که بحث خروج آمریکا از برجام در کاخ سفید در جریان بود خیلی‌ها به او توصیه می‌کردند که این تحریم‌ها موثر نیست و ادامه عملکرد اوبا در دوره قبل است. اما ترامپ رویکرد متفاوتی داشت و همین رویکرد موجب شکاف بین ترامپ و تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا شد و نهایتا تیلرسون به همین دلیل برکنار شد.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: از این منظر ترامپ برای اینکه بر نظر آن گروه صحه نگذارد عنوان می‌کند تحریم‌های اقتصاد‌ی ایران موثر واقع شده و اقتصاد این کشور در آستانه فروپاشی است که از یک سکو حامیان خود را راضی کند و از سوی دیگر جوابی برای منتقدین سیاست‌های خود داشته باشد.

ابوالفتح با اشاره به اینکه مخاطب این سخنان ترامپ فقط یهودیان نبود گفت: مخاطبین رییس جمهور آمریکا، اروپا، منتقدین داخلی و منتقدین خارجی وی بودند و ترامپ سعی می‌کند با این ادبیات نشان دهد سیاست او در قبال ایران موثر بوده، اما آنچه مسلم است این است که یک ماه از اجرای این تحریم‌ها گذشته است و نشانی از فروپاشی اقتصاد ایران و یا آشوب‌های خیابانی دیده نمی‌شود و این به نوبه خود یک ضعف بزرگ برای ترامپ در قبال سیاست‌های ایران محسوب خواهد شد.


نظر شما