شناسهٔ خبر: 29707676 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش/

فوتبال ایران داغ‌تر از همیشه؛ بازگشت بزرگان به لیگ

چیزی تا پایان نیم فصل اول لیگ برتر باقی نمانده است. برخی تیم‌ها دو و بعصی دیگر سه بازی تا پایان نیم فصل در پیش دارند.

صاحب‌خبر -

گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو، روز پنج شنبه پرسپولیس و استقلال با پیروزی در مقابل رقیبان‌شان دوباره تنور لیگ را داغ کردند. هر دوی این تیم‌ها به نحوی از کوران لیگ دور افتاده بودند. استقلال به خاطر چند نتیجه بد از بالای جدول فاصله گرفته بود و در میانه جدول جا خوش کرده بود. اما با دو برد متوالی در مقابل تیم‌هایی از خوزستان 6 امتیاز گرفت و خودش را تا رده پنجم جدول بالا کشید. در طرف مقابل پرسپولیس که تمام حواسش را معطوف لیگ قهرمانان آسیا کرده بود بعد از نایب قهرمانی در این تورنمنت، روی لیگ برتر متمرکز شد. تیم برانکو هم بعد از تساوی جنجالی مقابل تراکتورسازی، پنج شنبه در تبریز موفق شد ماشین سازی را شکست بدهد و به رده سوم برگردد. بازگشت پرسپولیس و استقلال به مبارزه برای قهرمانی لیگ، در کنار اوج گیری و درخشش تیم‌هایی مثل پدیده مشهد، سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز نوید یک نیم فصل دوم داغ و پرهیجان را می‌دهد. نیم‌فصلی که بعد از پایان جام ملت‌های آسیا و در اواسط بهمن ماه آغاز می‌شود.

پرسپولیس برانکو؛ تسلیم ناپذیر

وضعیت پرسپولیس عجیب و غریب و باورنکردنی است. این تیم که دو پنجره محرومیت نقل و انتقالاتی را پشت سر گذاشته از لحظا نیروی انسانی اوضاع وخیمی دارد. استفاده مداوم برانکو از تعداد محدودی بازیکن باعث شده میزان آسیب پذیری آن‌ها بالا برود. برای همین هست که بازیکنی مثل سیامک نعمتی در جریان تمرین پرسپولیس مصدوم می‌شود. قبل از پرسپولیس تعداد قابل توجهی بازیکن مصدوم داشت. محسن ربیع‌خواه در اواسط نیم فصل دوم لیگ هفدهم رباط صلیی پاره کرده بود و به تازگی به شرایط بازی کردن رسیده است. حسین ماهینی در دربی و محمد انصاری در بازی برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا رباط صلیبی پاره کردند. کمال کامیابی‌نیا همچنان درگیر کتف آسیب پذیرش است و یک در میان بازی‌های پرسپولیس را از دست می‌دهد. او باید کتفش را در اسرع وقت جراحی کند اما فعلا و به خاطر کمبود بازیکن تن به این کار نداده است. شایان مصلح هم در بازی مقابل تراکتورسازی آسیب دیده و وضعیت نامشخصی دارد. شجاع خلیل‌زاده هم مدت‌هاست با گردن آسیب دیده‌اش مدارا می‌کند و مثل کمال باید خودش را اساسی مدارا کند. در همین حال روی نیمکت پرسپولیس بازیکنانی نشسته‌اند که برخی‌شان سابق بازی در لیگ برتر را ندارند و مجرب‌ترین‌شان شاید در مجموع به اندازه 5 بازی سابقه حضور در لیگ برتر را دارند. تقریبا تمام شرایط برای سقوط و نتیجه نگرفتن «پرسپولیس برانکو» فراهم است اما پرسپولیس با تلاش زیاد بازیکنان در زمین و تدابیر برانکو روی نیمکت به طور عجیبی هنوز روی ریل موفقیت است. بعد از 12 بازی در لیگ پرسپولیس در کنار سپاهان تنها تیم‌های بدون شکست لیگ برتر هستند. بعد از نایب قهرمانی در آسیا که پیش بینی می‌شد پرسپولیسی‌ها دچار افت روحی و جسمی شدید شوند این اتفاق نیفتاد و پرسپولیس در 3 بازی سخت مقابل پیکان، تراکتورسازی و ماشین سازی به دو برد و یک تساوی دست پیدا کرد.

بازی‌های مانده؛ سخت‌تر از سخت

پرسپولیس تا پایان نیم فصل 3 بازی در پیش دارد. طرفداران این تیم شاید پیش خودشان فکر می‌کنند که پرسپولیس در حال حاضر سخت‌ترین روزهای فصل را پشت سر می‌گذار. اما مرور بازی‌های باقی مانده نشان می‌دهد اوضاع در آینده‌ای نزدیک از این ههم سخت‌تر خواهد بود. هر 3 بازی باقی مانده پرسپولیس بازی‌های سختی هستند. تیم برانکو روز 13 آذر بازی عقب‌افتاده‌اش با ذوب‌آهن را برگزار می‌کند. این ساده‌ترین بازی پرسپولیس تا نیم فصل است! چرا که در تهران برگزار می‌شود و حریف فعلا در رده سیزدهم جدول است. اما دشواری کار اینجاست که پرسپولیس همچنان پر است از بازیکنان مصدوم و فشردگی بازی‌ها فرصتی برای بازگشت بازیکنان مصدوم این تیم نمی‌گذارد. ضمن اینکه مدیران ذوب‌آهن به تازگی سکان هدایت تیم‌شان را به علیرضا منصوریان سپرده‌اند که انگیزه‌های زیادی برای بازی با پرسپولیس دارد. به این مساله حضور محسن مسلمان در ذوب‌آهن را اضافه کنید تا متوجه شوید رقیب بعدی پرسپولیس چه انگیزه‌ای دارد. 5 روز بعد پرسپولیس باید به اصفهان برود تا در یک بازی سخت‌تر، مهمان سپاهان اصفهان باشد. سپاهان با امیر قلعه‌نویی به اوج برگشته و الان تیم دوم جدول است. رویارویی‌های پرسپولیس با امیر قلعه نویی همیشه سخت و پرهیجان بوده است و هواداران پرسپولیس می‌دانند چه بازی سختی در انتظار تیم‌شان است. بعد از این بازی پرسپولیس به تهران بر‌می‌گردد تا در آخرین بازی نیم فصل اول، میزبان تیم سخت‌کوش و باانگیزه پارس جنوبی جم باشد. پارسی‌ها مثل سال گذشته تیم خوبی هستند. آن‌ها سال گذشته در جم در آخرین دقیقه بازی مغلوب پرسپولیس شدند و در بازی برگشت موفق شدند در ورزشگاه آزادی پرسپولیس را متوقف کنند. تیم مهدی تارتار امسال هم خوب عمل کرده و فراتر از انتظار ظاهر شده است.

پیش بینی آینده؛ حداقل 6 امتیاز دیگر

اگرچه بازی‌های سختی پیش روی تیم برانکو است اما پرسپولیس نشان داده در این فصل نمی‌خواهد تسلیم شود و هوادارانش را ناامید کند. با توجه به تجربه برانکو و انگیزه بالای پرسپولیسی‌ها برای ماندن در کورس قهرمانی پیش بینی‌ می‌شود این تیم در دو بازی مقابل ذوب آهن و پارس جنوبی جم پیروز شود. برای بازی با سپاهان در اصفهان هم اگر در بدبینانه‌ترین حالت باخت در نظر بگیریم پرسپولیس تا پایان نیم فصل 6 امتیاز دیگر می‌گیرد.

استقلال شفر؛ بازگشت قابل پیش بینی

استقلال بحران را پشت سر گذاشته است. لااقل فعلا این طور به نظر می‌رسد. تیم وینفرد شفر در بازی روز پنج شنبه مقابل صنعت نفت آبادان با ارائه یک بازی برتر 3 گل زد و یک برد شیرین به دست آورد. خیلی‌ها این بازی را بهترین نمایش این فصل استقلال می‌دانند. حتی بهتر از روزی که موفق شدند در همین فصل تراکتورسازی را در آزادی با 3 گل شکست بدهند. استقلال بعد از پشت سر گذاشتن یک برهه بد که منجر به سقوط این تیم به رده‌های پایینی جدول و البته حذف از جام حذفی شد دو بازی اخیرش را با برد به پایان برده است. این برای اولین در این فصل است که استقلال دو هفته متوالی را با برد پشت سر می‌گذارد. البته او هم دشواری‌های زیادی در این فصل داشته است. جدایی چند بازیکن اصلی از تیم، مصدومیت چند بازیکن که البته شدید نبوده، جواب ندادن خریدهای جدید به خصوص خارجی‌ها و البته حاشیه‌های داخلی باشگاه، کار را برای مرد سپیدموی آلمانی سخت کرده بود. ماجرای کمیته فنی باشگاه و جلساتی که با این کمیته درباره برخی بازیکنان داشت هم، روی تمرکز او تاثیر منفی گذاشته بود. نتایج سینوسی هم اجازه تحلیل و بررسی درست وضعیت استقلال را نمی‌داد. شفر در این مدت بارها از جدایی بازیکنان مهم و کلیدی تیمش در پایان فصل گذشته گفت و این موضوع باعث بروز انتقاداتی از او شد. کارشناسان معتقد بودند که این حرف‌ها باعث رنجش و تضعیف روحیه بازیکنان فعلی تیم می‌شود که منطقی هم به نظر می‌رسید. از روزی که شفر این رویه را کنار گذاشت و روی تیم فعلی‌اش تمرکز کرد اوضاع استقلال هم بهتر شد. نمایش تیم شفر در مقابل صنعت نفت آبادان نشان داد وضعیت آن‌قدرها هم بد نیست. شفر با همین بازیکنان هم می‌تواند به نتایج مد نظرش برسد اما اضافه شدن یکی دو بازیکن خوب در نیم فصل قطعا شرایط آبی‌های تهران را هم بهتر خواهد کرد.

بازی‌های مانده؛ به استقلال بستگی دارد

شواهد نشان می‌دهند که شفر کم کم دارد به بهترین ترکیب و بهترین سیستم برای تیمش می‌رسد. استقلال در دو بازی اخیر روان‌تر بازی کرده است. اعتماد به نفس بازیکنان به طور محسوسی افزایش پیدا کرده. جوان‌ترهای تیم به طور عجیب و خوشحال کننده‌ای می‌درخشند. خود شفر هم به رغم نتایج ضعیف در چند هفته گذشته هنوز مورد اعتماد باشگاه و هواداران استقلال است. او فارغ از تمام حواشی باشگاه، مثل کمیته فنی و ماجرای سوپرجام و درگیری‌های باشگاه‌ها با تیم ملی کار خودش را می‌کند. نتیجه هم این شده که بازیکنی مثل همام طارق بهتر و بهتر می‌شود و در روند مثبت تیم نقش موثری ایفا می‌کند. همین اتفاق در مورد مارکوس نویمایر و کمی کمتر در مورد الحاجی گرو هم می‌افتد. در این شرایط استقلال دو بازی دیگر تا پایان نیم فصل دارد. بازی بعدی آبی‌ها روز 16 آذر در رشت و مقابل سپیدرود برگزار می‌شود که قطعا بازی سختی است. سپیدرود در بازی‌های خانگی تیم بسیار بهتری است. این مساله از سال قبل در این تیم به چشم می‌خورد. آن‌ها سال گذشته در رشت با یک گل دیر هنگام مغلوب پرسپولیس قدرتمند آن روزها شدند و به استقلال هم دو بر یک باختند. با آمدن علی کریمی به سپیدرود این خصیصه در تیم رشتی تقویت شده است. روز 22 آذر استقلال در تهران میزبان تیم قدرتمند و شگفتی ساز این فصل یعنی پدیده است. این بازی یک بازی عقب افتاده از هفته دوازدهم است که لغو شده بود و حاشیه‌های زیادی را هم به دنبال داشت. بازی با پدیده بسیار سخت است. پدیده علاوه بر نتیجه‌گیری عالی، در نوع بازی هم بسیار پیشرفته و مترقی است و این کار استقلال و شفر را برای پیروزی بر صدرنشین لیگ سخت می‌کند.

پیش بینی آینده؛ 4 امتیاز

بازی در رشت همیشه و برای همه تیم‌ها سخت است. اما استقلال امیدوار است به کمک تجربه شفر و اعتماد به نفس بالای بازیکنانش نتیجه مطلوبی در رشت بگیرد. بازی با پدیده هم نیازی به توضیح ندارد. این تیم معمولا لقمه گلوگیری برای استقلال بوده است و در این فصل هم که بهتر از همیشه نتیجه گرفته است. گرفتن 6 امتیاز از این دو بازی ایده‌آل‌ترین نتیجه ممکن برای آبی‌هاست اما 4 امتیاز هم راضی کننده به نظر می‌رسد.

احتمال قوی؛ پنج ضلعی قهرمانی

رقابت احتمالی پرسپولیس و استقلال در نیم فصل دوم برای رسیدن به صدر قطعا برای هواداران فوتبال در ایران جذاب خواهد بود. اما چیزی که به این جذابیت دامن می‌زند حضور چند تیم قدرتمند و مدعی دیگر است. بعد از چند سال که پرسپولیس در رقابت برای قهرمانی بی رقیب بود و نهایتا یک رقیب نسبتا نزدیک داشت امسال شرایط به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد حداقل 5 تیم در کورس قهرمانی خواهند بود. آخرین بار در لیگ سیزدهم این اتفاق افتاده بود. جایی که 5 تیم فولاد خوزستان، پرسپولیس، سپاهان اصفهان، نفت تهران و استقلال تهران در روز آخر شانس قهرمانی داشتند که در نهایت فولاد به این افتخار رسید. در لیگ چهاردهم هم 3 تیم سپاهان، تراکتورسازی و نفت تهران در روز پایانی شانس قهرمانی داشتند که این بار سپاهان قهرمان شد. اگر اتفاق خاصی در ادامه مسابقات لیگ و در نیم فصل دوم نیفتد 5 تیم می‌توانند مدعی جدی قهرمانی باشند. به جز پرسپولیس و استقلال که شرایط‌شان بررسی شد تیم‌های پدیده مشهد، سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز هم پتانسیل قهرمانی در این فصل را دارند. تراکتورسازی با محمد تقوی روند بسیار خوبی در پیش گرفته است و اگر بتواند با رفتن دو مهاجم خارجی‌اش یعنی آنتونی استوکس و هری لی اروین کنار بیاید و جانشین‌های مناسبی برای آن‌ها پیدا کند می‌تواند در لیگ هجدهم بالاخره به رویای قهرمانی در لیگ برتر برسد. آن‌ها امروز در جم میهمان پارس جنوبی هستند که بازی سختی محسوب می‌شود. سپاهان اصفهان با امیر قلعه نویی روزهای خوبی را تجربه می‌کند. قلعه نویی در ابتدای فصل با جذاب بازیکنان مورد نیازش توانست کم کم سبک بازی مورد علاقه‌اش را در این تیم به اجرا بگذارد و حالا سپاهان بعد از چند سال بد، دوباره مدعی جدی قهرمانی است. آن‌ها یک تیم گلزن و سخت‌کوش هستند که به کمتر تیمی باج می‌دهند. دیروز هم موفق شدند در یک بازی حساس پدیده را ببرند و بعد از هفته‌ها جای پدیده را در صدر جدول بگیرند.

اما اگر بخواهیم وضعیت فعلی جدول و بازی‌های نیم فصل را معیار اصلی پیش‌بینی درباره مدعیان قهرمانی در نظر بگیریم باید پدیده را مدعی اول قهرمانی در لیگ برتر بدانیم. این تیم مشهدی که در فصل گذشته در برهه‌ای از فصل یکی از مدعیان سقطوط به دسته پایین‌تر بود با امدن یحیی گل محمدی از این رو به آن رو شد. آن‌ها به رغم مشکلات مالی زیاد، خیلی آرام و بی سر و صدا صدرنشین شدند و در طول نیم فصل در اوج ماندند. نکته قابل ستایش در مورد پدیده این است که در باره موفقیت‌های این تیم هیچ حرف و حدیثی وجود ندارد و آن‌ها کاملا فنی و فوتبالی در صدر جدول هستند! اما در مورد بقیه تیم‌های مدعی حرف و حدیث زیاد است و هر کدام در مورد مساله به خصوصی در مظان اتهام هستند.

نظر شما