شناسهٔ خبر: 29678469 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

آیت‌الله اراکی مطرح کرد؛

ضرورت تشکیل هیأتی از علمای ایران و ترکیه برای تدوین طرح تمدن اسلامی

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از ضرورت تشکیل هیأتی از علمای دو کشور ایران و ترکیه برای تدوین طرح تمدن اسلامی و همکاری‌های بیشتر خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، نشست دو جانبه آیت‌الله اراکی رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با علی ارباش رئیس سازمان امور دینی کشور ترکیه و هیأت همراه در هتل آزادی تهران برگزار شد.

در این نشست آیت‌الله اراکی ضمن خیرمقدم به هیأت ترکیه‌ای گفت: هنوز در جشن‌های میلاد پیامبر (ص) هستیم و امید است این میلاد منشاء خیر و برکت و وحدت برای جهان اسلام باشد.

وی اتحاد 2 کشور ایران و ترکیه را سبب حل بسیاری از مشکلات جهان اسلام دانست و گفت: این 2 کشور می‌توانند با اتحاد بسیاری از مشکلات را در جهان اسلام حل و وحدت حقیقی را پیدا کنند. همچنین در قرون گذشته تمدن اسلامی از این دو کشور به سایر کشور‌ها صادر شده و ایران و ترکیه نقش محوری در تمدن اسلامی در قرون گذشته داشته‌اند.

رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه بسیاری از فرهنگ و فعالیت‌های کشور‌های اسلامی تأثیر گرفته از تمدن اسلامی است، گفت: ما اگر بتوانیم طرحی مشترک از تمدن اسلامی دست پیدا کنیم می‌توانیم گام بزرگی در ایجاد این تمدن برداریم.

وی به همکاری‌های مشترک با ریاست سابق امور دینی ترکیه اشاره کرد و گفت: پیش از این دیدار‌های متعددی با رئیس سابق امور دینی ترکیه داشتیم و در اجلاس مفصلی که با آن‌ها و دیگر علمای کشور ترکیه داشتیم توانستیم به توافقاتی دست پیدا کنیم. همچنین مقرر شد هیأتی مشترک تشکیل شود تا راه حل مشترک برای حل مشکلات جهان اسلام و تدوین تمدن مشترک اسلامی به دست آوریم.

آیت‌الله اراکی با ارائه پیشنهادی مبنی بر ادامه همکاری‌ها گفت: امیدوارم در صورت موافقت آقای ارباش شورای علمایی که پیش از این تشکیل شده بود به فعالیت خود ادامه دهد و پیشنهاد می‌کنیم کمیته‌ای مشترک در این زمینه تشکیل شود تا ضمن ادامه فعالیت‌های قبل زمینه همکاری‌های بیشتر را فراهم کند.

نظر شما