شناسهٔ خبر: 29519161 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش بیست|

فناوری نانو به دنیای کفش آمده است/ تولید کفش‌های آب‌گریز با استفاده از تکنولوژی پلاسما

رشد فناوری نانو در صنایع مختلف کار را به جایی رسانده است که دنیای کفش‌های امروزی جذابیت دیگری به خود گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حمیده آقاجانی؛ پوشاک از ابتدای تاریخ یکی از دغدغه‌های انسان بوده و همراه به دنبال تغییر و رسیدن به مد‌های جدیده بوده است. کفش به عنوان یکی از بخش‌های پوشاک به حساب می‌آید و تاریخچه جالبی دارد. کفش در گذر زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده و آنچه امروز از قلب دوم ما محافظت می‌کند شاید مدرنترین نوع آن باشد، اما اگر در گذشته تغییرات در نوع ساخت کفش طی فرآیندی چند ساله انجام می‌شد این روز‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های جدید سرعت بیشتری یافته و هر روز خبر‌های تازه‌ای از دنیا مد به گوشمان می‌رسد.

بسیاری از ما عاشق قدم زدن زیر باران هستیم، اما در پایان یک پیاده روی با کفش و لباس‌های خیس به خانه باز می‌گردیم یا در یک صبح بارانی هنگام رفتن به محل کار و دانشگاه ناچاریم با کفش و جوراب خیس تمام روز را سر کنیم یا شاید از آن دسته افراد باشیم که کف پایمان مرتب عرق می‌کند که در این حالت علاوه بر بو گرفتن پا ممکن است برخی عفونت‌ها و قارچ‌ها را به همراه داشته باشد.

منتشر نشود///

با مشکل خیس شدن پا و کفش چه باید کرد؟

قطعا این سوال بسیاری از دانشمندان و تولید کنندگان کفش بوده و هست و در محیط آزمایشگاهی به دنبال یافتن راهی برای این مشکلات هستند. پیشرفت علم و تکنولوژی شاید در بسیاری از موارد آرامش را از انسان گرفته باشد، اما قطعا آسایش به همراه داشته است.

یکی از این فناوری ها، علم نانو است که با ورود به عرصه پوشاک خصوصا صنعت تولید کفش توانسته به ما و شما این فرصت را بدهد تا با آرامش از روز‌های بارانی لذت ببریم. شرکت «سپنتا نوین ویرا» با ۵۰ سال سابقه در صنعت تولید کفش از سال ۸۹ تصمیم بر توسعه و افزایش کیفیت محصولات خود گرفت؛ این هدف با بهره گیری از علم تکنولوژی نانو و فرایند آبگریز و ضد غبار کردن کفش‌ها آغاز و سال ۹۶ به ثبت رسید و به مرحله اجرا در آمد.

سارا مولایی کارمند فروش شرکت «سپتنا نوین ویرا» در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص فعالیت این شرکت در حوزه تولید کفش چرم و کفش‌هایی با قابلیت آب گریزی با استفاده از فناوری نانو، اظهار کرد: این شرکت سابقه بسیار طولانی در بحث تولید کفش دارد، اما در حوزه فناوری تولید کفش با قابلیت آب گریزی با استفاده از فناوری نانو یک سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است.

با استفاده از پلاسما کفش‌های آنتی باکتریال تولید می‌شود

وی ادامه داد: جنس این کفش‌ها از چرم است و سطح بیرونی آن خاصیت آب گریزی دارد؛ علاوه بر بخش خارجی کفش قسمت داخلی آن هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید خاصیت تنفس پذیری در نظر گرفته شود، زیرا تعریق و یا خیس شدن بخش داخلی کفش امکان بو گرفتن پا و کفش و بروز برخی عفونت‌ها را در پی دارد، به همین دلیل تلاش کرده ایم تا بخش داخلی آن نیز با استفاده پلاسما آنتی باکتریال باشد و تنفس پذیری کفش حفظ شود.

مولایی تصریح کرد: از آنجا که افراد از کفش به صورت روزانه استفاده می‌کنند باید این محصول علاوه بر راحتی، دوام نیز داشته باشد و همچنین به سلامت پا نیز توجه شود به همین دلیل به دنبال تولید کفشی بودیم تا علاوه بر داشتن این دو قابلیت در برابر آب نیز مقاومت داشته باشد.

وی در خصوص تجاری سازی این محصول نیز تصریح کرد: تولید کفش‌های نانو در ایران و خاورمیانه توسط این شرکت صورت گرفته و ایران بعد از بلژیک و انگلیس تبدیل به سومین کشور جهان در تولید کفش با فناوری پلاسما شده است. البته این محصول یک برند نوپا است و در کشور خیلی شناخته شده نیست و برای معرفی آن به مردم نیازمند زمان و حمایت هستیم.

فناوری نانو به دنیای کفش آمده است / تولید کفش‌های آبگریز با استفاده از تکنولوژی پلاسما

مولایی با اشاره به لزوم برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در حوزه نانو و پوشاک گفت: حضور در نمایشگاه‌های مختلف اتفاق خوبی است و کمک می‌کند تا بتوانیم این محصول را معرفی کنیم و مردم بیشتر با قابلیت‌های فناوری نانو آشنا شوند.

باید از افراد ریسک پذیر حمایت شود

وی افزود: به کمک همه جانبه نیاز داریم، زیرا افرادی که با توجه به شرایط بازار سرمایه گذاری کردند و ریسک این کار را پذیرفته‌اند نیازمند همکاری‌های بیشتر هستند تا بتوانند علاوه بر معرفی محصول بحث تجاری سازی آن را هم پیگیری کنند.

مولایی در خصوص صادرات این محصول به سایر کشور‌ها خاطرنشان کرد: در بحث صادرات محصول کشور‌های آمریکایی و برخی کشور‌های اروپایی که میزان بارندگی در آن‌ها بالا است متقاضی خرید هستند و ما به دنبال این موضوع هستیم تا این امر محقق شود.

فناوری نانو به دنیای کفش آمده است / تولید کفش‌های آبگریز با استفاده از تکنولوژی پلاسما

نظر شما