شناسهٔ خبر: 29495014 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش بیست

کتاب‌هایی با چاپ سنگی و دیجیتالی که در دانشگاه تبریز می‌بینیم/ تجلیل از اهالی قلم به مناسبت هفته کتاب

با مشارکت کتابخانه مرکزی مدیریت فرهنگی به مناسبت هفته کتاب جشن بزرگ کتاب در دانشگاه تبریز برگزار شد و در این جشن از کتابخوانان، کتابداران و اهل قلم دانشگاه تجلیل به عمل آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مطالعه و خواندن کتاب باعث کاهش استرس می‌شود. تاثیر مطالعه بر مغز بیشتر از گوش دادن موسیقی  و یا پیاده‌روی است، حافظه نیز با خواندن کتاب و یادآوری شخصیت‌های داستان و رویداد‌ها و دیگر موارد ارتقا می‌یابد.

از مزایای کتابخوانی می‌توان به پیشرفت مهارت‌های فکری، ساخت کلمات، بهبود مهارت‌های نگارشی اشاره کرد. این سرگرمی مفید، ارزان‌قیمت و محرک باعث بهبود سلامت می‌شود. کتاب افراد را باهوش‌تر کرده و از تماشای فیلم به دلیل ایجاد تصورات خاص خواننده بهتر است.

در این راستا در  هفته کتاب و کتابخوانی بر آن شدیم  کتابخانه‌های دانشگاه‌های مهم کشور را معرفی کنیم.
 
تور آموزشی آشنایی با کتابخانه مرکزی در دانشگاه تبریز/دانشگاه تبریز به مناسبت هفته کتاب از اهل قلم تجلیل کرد
 
معرفی کتابخانه دانشگاه تبریز
کتابخانه مرکزی دانشگاه تبریز، در نیمه دوم سال ۱۳۴۶ هجری شمسی با ادغام کتابخانه‌های دانشکده‌های مختلف تأسیس شد و به منظور برآورد نیاز‌های علمی و اطلاعاتی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی اساتید، دانشجویان و پژوهشگران مجدانه به توسعه مجموعه خود اقدام کرد.

این کتابخانه بعد از سال‌ها تلاش اکنون دارای ۱۲۰۰۰۰ جلد کتاب چاپی، ۲۹ جلد کتاب خطی، ۸۵۰۰۰۰ جلد کتاب دیجیتالی و ۲۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپ سنگی  می‌باشد.

زبان فارسی به عنوان زبان اصلی و زبان انگلیسی بعنوان زبان دوم مجموعه منابع کتابخانه است. البته ناگفته نماند علاوه بر زبان‌های ذکر شده کتابخانه مجموعه‌هایی را به زبان‌های زنده دنیا (ترکی آذری، ترکی استانبولی، عربی، فرانسه، آلمانی و ...) جهت استفاده پژوهشگران در مجموعه خود جای داده است.

کتابخانه مرکزی علاوه بر کتاب‌ها سایر اشکال منابع اطلاعاتی نظیر پایان نامه ها، طرح‌های تحقیقاتی، نقشه ها، نسخ خطی و... را گردآوری کرده است.

در حال حاضر سیاست کتابخانه مرکزی دانشگاه همپای سایر کتابخانه‌های دانشگاهی جهان و ایران اولویت دادن به خرید و در دسترس قرار دادن منابع الکترونیکی Online از ناشرین معتبر دنیا برای اعضای خود می‌باشد و در این راستا بیش از ۲۰ پایگاه اطلاعاتی و نشریات الکترونیکی پیوسته را با بیش از ۵۰۰۰۰ عنوان ژورنال تمام متن خریداری کرده است.

کتابخانه بصورت قفسه باز اداره می‌شود و رده بندی کتابخانه LC می‌باشد. تمامی اطلاعات کتابشناختی منابع از طریق  نرم افزار کتابخانه‌ای پارس آذرخش و پورتال آن، به صورت online قابل جستجو است.
 
تور آموزشی آشنایی با کتابخانه مرکزی در دانشگاه تبریز/دانشگاه تبریز به مناسبت هفته کتاب از اهل قلم تجلیل کرد
 
راه اندازی کتابخانه دیجیتالی دانشگاه تبریز 
با همکاری صمیمانه کتابخانه مرکزی و مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه تبریز، سامانه کتابخانه دیجیتالی در سال ۹۱ در چهار رشته ریاضیات،  برق،  شیمی و صنایع غذایی با محتوای حدود ۸۰۰۰ جلد کتاب، راه اندازی شد.  

نصب این سامانه کتابخانه دیجیتال،گامی در راستای غنی­سازی منابع دیجیتالی و سرویس دهی بهینه کتابخانه مرکزی بوده است.

تور آموزشی آشنایی با کتابخانه مرکزی در دانشگاه تبریز/دانشگاه تبریز به مناسبت هفته کتاب از اهل قلم تجلیل کرد
 
تور آموزشی آشنایی با کتابخانه مرکزی در دانشگاه تبریز 
دانشگاه تبریز به مناسبت هفته کتاب تور آموزشی آشنایی با کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و منابع و اطلاعات دیجیتال دانشگاه تبریز برگزار کرده است.

این تور آموزشی از بیست و چهارم آبان تا اول آذرماه هفته بزرگداشت کتاب نامگذاری شده که در این راستا برنامه تور آموزشی آشنایی با کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و منابع و اطلاعات دیجیتال این مرکز برای علاقمندان و دانشجویان ورودی جدید برگزار خواهد می‌شود.

همچنین برنامه جشن کتاب با موضوع تجلیل از کتابخوانان، کتابداران، نویسندگان و اهل قلم دانشگاه و با حضور استاد شعر و ادب حاج میرزا حسین کریمی مراغه‌ای روز بیست و هفتم آبان در سالن شهید شفایی دانشگاه تبریز برگزار شده است.

این برنامه‌ها با مشارکت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، مدیریت امورفرهنگی و فوق برنامه و مدیریت روابط عمومی دانشگاه تبریز اجرا شد.

تور آموزشی آشنایی با کتابخانه مرکزی در دانشگاه تبریز/دانشگاه تبریز به مناسبت هفته کتاب از اهل قلم تجلیل کرد
 
برگزاری جشن بزرگ کتاب در دانشگاه تبریز
با مشارکت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد، مدیریت فرهنگی، مدیریت روابط عمومی به مناسبت هفته کتاب جشن بزرگ کتاب برگزار شد. جشن کتاب ویژه دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاهی  با حضور استاد میرزا حسین کریمی مراغه‌ای شاعر و ادیب برجسته آذربایجان و ایران بود.

این جشن با هدف تکریم اهل کتاب و قلم از جمله نویسندگان و کتابخوان برتر و کتابداران برگزیده دانشگاه برگزار شد.

طبق آیین نامه‌ای که برای کاربران خارج از دانشگاه تعریف شده است، تمام دانشجویان و محققان از سایر دانشگاه‌های کشور می‌توانند از کتابخانه و مرکز اسناد دانشگاه تبریز همه روزه استفاده کنند.

نظر شما