شناسهٔ خبر: 29446166 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

توقف صادرات فرش ايران به آمريکا

صاحب‌خبر -

 مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي فرش دستباف از توقف صادرات فرش دستباف ايران به بعضي کشورها خبر داد و گفت: باوجود مشکلات پيش رو، براي جلوگيري از صادرات فرش دستباف راه‌هاي جديدي در پيش گرفته‌ايم.

عبداله بهرامي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين که 35 درصد فرش ايران به آمريکا صادر مي‌شد، گفت: از 15 آبان امسال به دليل اعمال تحريم‌ها هيچ فرشي از ايران به آمريکا صادر نشده و اين بازار را که بازار مستعد و مناسبي براي ما بود و برايش هزينه شده بود، ازدست داديم.وي در پاسخ به اين پرسش که آيا امکان صادرات فرش ايراني به شيوه‌هاي ديگر وجود دارد يا خير؟ گفت: اين امکان وجود دارد، ولي اگر از مبدا کشور ديگري صادر کنيم، به اسم فرش ايران نمي‌رود و ممکن است به اسم رقباي ديگر باشد. در اين صورت فرش ايران صددرصد ضرر مي‌کند و خريدار فرش ايراني هم به فرش ايران ديگر تمايل نشان نمي‌دهد.مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي فرش دستباف افزود: با وجود مشکلاتي که در اين زمينه وجود دارد، اما براي جبران اين مساله راهي در پيش گرفته‌ايم و آن ورود به بازارهاي جديد از طريق بازاريابي و تبليغات گسترده است.

به گفته بهرامي، بازارهاي نوظهوري همچون روسيه، چين و آفريقاي جنوبي مي‌توانند به صادرات فرش ايران کمک کنند؛ ولي موفقيت در اين بازارها مستلزم داشتن تبليغات مداوم و مستمر است.وي متذکر شد: تحريم ها موجب شده تا صادرات فرش ما به بعضي کشورها متوقف يا با مشکل مواجه شود و متاسفانه به دليل مسايل هزينه‌اي و مالي، امکان اين که در نمايشگاه‌هاي خارجي حضور دائمي داشته باشيم وجود ندارد، از طرفي بخش خصوصي و تعاوني فاقد اين نوع اعتبارات است، در حالي که براي رونق صادرات و خريد فرش ايراني، بايد در چنين بازارهايي به طور مستمر حضور يابيم و هويت فرش ايراني را معرفي کنيم تا خريدار انگيزه خريد پيدا کند.

نظر شما