شناسهٔ خبر: 29422788 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

يادداشت

صاحب‌خبر -

 دانش؛ يگانه براي نگاه به آينده

استفاده از GPS؛ راهي براي كنترل ترافيك تهران

منصور يحيوي فركوش

Yahyavi.ir@gmail.com

در سالهاي اخير، رشد روزافزون جمعيت موجب افزايش تقاضاي حمل و نقل شده و متعاقب آن استفاده از وسايل نقليه به‌طور قابل توجهي افزايش‌يافته است. آمار نشان مي‌دهد بين 45 تا 50 درصد از سفرهاي درون شهري روزانه تهران با خودرو شخصي انجام مي‌شود. بر اين اساس به نظر نمي‏رسد كنترل ترافيك با تکيه ‌بر روش‌هاي سنتي امکان‌پذير باشد. در اين ميان به ‌کارگيري سيستم‌هاي هوشمند حمل و نقل است كه مي‌تواند در راستاي تحقق اين امر افق تازه‌اي براي دستيابي به تحرك پويا و روان در جامعه ارتباطي و اطلاعات و ارايه خدمات بهتر به شهروندان ايجاد کند.

پژوهشگران اظهار مي‏دارند؛ كارشناسان مديريت شهري، هنوز عامل اصلي ترافيک را بدرستي تشخيص نداده اند. با وجود تلاش‏هاي آنها، راهكارهاي عملياتي موجود براي کنترل ترافيك چندان اثر بخش نبوده است. به عنوان مثال با راه اندازي بزرگراه صدر، انتظار بر اين بود، مشكل ترافيك شمال غرب به شرق بطور قابل توجهي كاهش خواهد داشت. ولي در عمل چنين نتيجه‎اي مشاهده نشد. بهره برداري از بزرگراه امام علي هم نمونه ديگري است كه نتيجه مشابهي داشته و همچنان ترافيك تهران پايدار بوده و در شرايط تغييرات جوي مضاعف نيز شده است. بر اساس نتايج تحقيقات و مشاهدات، مي‎توان اظهار داشت كه تنها توجه و تمركز به زير ساخت، مسئله ترافيک را مرتفع نمي‎كند بايد در كنار آن راهكارهاي ديگري هم در نظر داشت.

يكي از اين راهكارها استفاده از سامانه‌هاي مکان‌يابي و فناوري‌هاي مرتبط با آن است كه با كاربرد اين سيستم مي توان مسائل و مشكلات مربوط به حمل‌ونقل از جمله تراكم، افزايش زمان‌هاي تلف شده ،تصادفات،تخلفات، آلودگي‌هاي زيست‌محيطي، صرفه جويي در منابع انرژي و روند رشد سريع تقاضاي حمل‌ونقل را به صورت قابل توجهي كاهش داد.

اميد است فرهنگ استفاده از مسير ياب در خودرو مانند بستن كمر بند ايمني باشد. با توجه به اينكه تلفن‌هاي همراه هوشمند و تب‌لت‌ها داراي سيستم‌هاي موقعيت‌ياب GPS هستند. اما لازم است خودرو سازان با تعبيه اين سيستم بر روي تمام خودروها فرهنگ استفاده از مسير ياب‏ها را تقويت نمايند.

نظر شما