شناسهٔ خبر: 29352449 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

سازمان ملل درباره بازگشت آوارگان روهینگیایی هشدار داد

تهران-ایرنا- کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به اقدام بنگلادش مبنی بر بازگرداندن آوارگان روهینگیایی به میانمار، خواستار توقف آن شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فرانسه، 'میشل باچله' کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل روز سه شنبه از داکادرخواست کرد بازگرداندن دو هزار و 200 پناهجوی روهینگیایی را به میانمار متوقف کند.
باچله هشدار داد: در صورت چنین اقدامی توسط دولت بنگلادش زندگی آوارگان در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.
این مقام سازمان ملل گفت: دفتر حقوق بشر سازمان ملل، بطور دائم گزارش های مربوط به کشتار خودسرانه اقلیت مسلمان روهینگیایی در میانمار دریافت و بررسی می کند.
در اقدامی دیگر نیز، روز گذشته (دوشنبه) سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که جایزه معتبر «سفیر وجدان» را از «آنگ سان سوچی» رهبر معنوی میانمار پس گرفته است. این اقدام پس از تداوم حملات وحشیانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان آرکان (راخین) در غرب این کشور صورت می‌گیرد.
در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است، سوچی در مقابل جنایت‌های ارتش میانمار سکوت کرده و اجازه نمی‌دهد مأموران ارتش این کشور حساب پس دهند. این بیانیه، رفتار سوچی را 'خیانت' به ارزش‌هایی معرفی کرده که روزی وی نماد آن‌ها بوده است.
پیش‌ از این نیز انگلیس نشان «آزادی آکسفورد» رهبر معنوی میانمار را پس گرفته بود. نشان «آزادی آکسفورد» به افراد شاخصی اعطا می‌شود که بنا به اعتقاد شورای این شهر، کارهای شایسته‌ای برای این شهر انجام داده‌اند.
به گزارش ایرنا، بیش از750 هزار روهینگیایی از اواخر اوت 2017 (شهریور96) پس از سرکوب شدید نظامیان میانمار از این کشور به بنگلادش گریختند و در نوار مرزی میان میانمار و بنگلادش در شرایط بسیار سخت و دشواری اسکان اجباری یافته‌اند.
بازرسان سازمان ملل پیش‌تر با انتشار یک گزارش 444 صفحه‌ای همچنین ضمن مسئول شناختن فرماندهان ارشد نظامی میانمار در قبال نسل‌کشی اقلیت مسلمان روهینگیایی خواستار پیگیری و محکومیت قضایی ژنرال مین آنگ هلاینگ فرمانده ارتش و پنج نفر دیگر از فرماندهان نظامی شدند.
دولت و نظامیان میانمار این اتهامات را رد و ادعا می کنند اقدامات آن‌ها برای مقابله با حملات شبه‌نظامیان آرکان و برای محافظت از میانمار انجام‌شده است.
بسیاری از کارشناسان و ناظران بین المللی بر این باورند که بازگرداندن مسلمانان روهینگیا به استان راخین میانمار در حقیقت انداختن آنان به دهان ببر است.
دولت میانمار در تلاش است با تبلیغ بازگشت تعداد کمی از آوارگان مسلمان روهینگیا، به گونه ای از فشارهای منطقه ای و بین المللی بر خود بکاهد.
این در حالی است که در پارلمان میانمار در مورد بازگشت آوارگان مسلمان میانمار اختلاف نظر جدی وجود دارد و برخی از نمایندگان با این اتهام که در میان مسلمانان آواره روهینگیا افراد خارجی وجود دارد می کوشند مانع از بازگشت آنان به سرزمین آبا و اجدادیشان شوند.
شبک**اروپام**9041**1708

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما